Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamulehti: Korvasieni on yhä hengenvaarallinen vaikka keität sen kahdesti - miksi tätä edes suositellaan?

Vierailija
26.05.2025 |

Huhhuh mammat, nyt pitää avautua! Luin juuri tämän jutun siitä, miten korvasieniin jää myrkkyä vaikka keität ne kahteen kertaan ohjeiden mukaan. Silti ne on yhä monien "herkkua", ja niitä vedetään perheissä hyvällä halulla - lapsillekin! Ruokavirasto sanoo, että ei enää suosittele korvasientä, mutta eipä silti kielletäkään. Ja arvatkaa mitä - myrkkyä voi jäädä jopa 18 % alkuperäisestä määrästä, ja silti näitä syödään, koska "perinne"! Siis anteeksi nyt, pitääkö jokaisen riskiruoan olla jotenkin kansallispyhä?

Miksi tämä edes sallitaan? Jos joku keittäisi lapselleen ruokaa, jossa on 18 % myrkkyä jäljellä, niin sehän olisi suora lastensuojeluilmoitus! Miksei kukaan reagoi? Miksi tämä on "ok", kun se liittyy metsään ja mummon keittiöön?

Ja erityisesti haluan kuulla: tarjoatko sinä näitä lapsillesi? Miksi? Koska joku mummo teki niin 60-luvulla? Haluan oikeasti kuulla selityksiä tälle, koska nyt keittää enemmän kuin sieniä kattilassa.

https://www.aamulehti.fi/ruoka/art-2000011259127.html

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärä otsikko. Korvasieni EI ole tappavan myrkyllinen, jos se keitetään kaksi kertaa. Olen 75v, syönyt aina korvasieniä ja paljon. Mitään haittaa ei ole ollut, vaikka äiti keitti niitä vain kerran.

Samoin! Olen 60-vuotias ja lapsuudessani korvasienet vain pikaisesti ryöpättiin kerran. Olen aina sanonut, että olen elävä todiste siitä, ettei korvasienten syöntiin kuole. (Sisarukseni samoin - ja vanhempamme elivät vanhoiksi ja kuolivat syistä, jotka eivät mitenkään liittyneet korvasieniin.)

Tässä keskustelussa on kokonaan unohdettu se, että korvasienten myrkyn sieto on ilmeisesti geneettinen ominaisuus ja vaihtelee paljon yksilöstä toiseen. Tästä asiasta ei ole vielä riittävästi tietoa, kuten ei monesta muustakaan sieniin liittyvästä mysteeristä. Mutta siis nykyisen käsityksen mukaan korvasienet eivät ole kaikille ihmisille yhtä vaarallisia.

Vierailija
22/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ovat kolme kertaa ryöpättynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl sä voit tehdä oman päätöksen siitä, että et syö korvasientä. Ei kai siihen nyt tarvita erikseen mitään lappua sulle lähettää kotiin. Sähän näet riskit näistä jutuista, joita olet lukenut.

Vierailija
24/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mut mä luin jonkun jutun, että alueella, jossa syödään paljon korvasieniä, olisi diagnosoitu paljon ms-tautia. Muistanko oikein?

Vierailija
25/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvasienimuhennos on parasta mitä tiedän, ei sitä meillä lapset syö.

Miksi lapset eivät saa teillä syödä parasta herkkua?

Vierailija
26/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin Japanissa pallokalan kanssa. Pientä jännitystä elämään. Toivottavasti kokki osaa hommansa.

Vierailija
27/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä keskustelussa on kokonaan unohdettu se, että korvasienten myrkyn sieto on ilmeisesti geneettinen ominaisuus ja vaihtelee paljon yksilöstä toiseen. Tästä asiasta ei ole vielä riittävästi tietoa, kuten ei monesta muustakaan sieniin liittyvästä mysteeristä."

Kannattaa aina kokeilla kaikenlaisia myrkkyjä. Voihan olla, että on niille immuuni. 

Vierailija
28/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöhän japanilaisetkin pallokalaa, oikein valmistettuun annokseen kuuluukin jäädä aivan vähän myrkkyä, niin että huulet pistelevät. Yhtään enemmän jos jää, hengitys lakkaa eikä vastamyrkkyä ole.

Vierailija
29/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60+ ja syönyt korvasieniä vauvasta lähtien, samoin vanhempani ja isovanhempani. Keskimääräinen elinikä suvussa 98 v. Ilmeisesti nykyihmiset eivät osaa käsitellä sientä myrkyttömäksi. Keväällä söin viimeksikin annoksen. Todella hyvä ruokasieni, mutta vaatii pitkän keittämisen  ja monta huuhtelua ennenkuin myrkky poistuu. Ei sitä myrkkyä 15 min ryöppäyksellä saa pois.

Vierailija
30/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se korvasienten syöminen on vähän kuin tupakointi: 15-30 kertainen riski, että menee terveys tai elämä.

Ja alkoholin kanssa sama juttu.

Määrällä toki on kaikissa vaikutusta.

Vierailija
31/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä ovat kolme kertaa ryöpättynä.

Sivuhuomautuksena, että ryöppäys ja keittäminen ovat varsinaisesti vähän eri asioita. Ryöppäyksessä vain pikaisesti kiehautetaan, ei kypsennykseen asti. Korvasieniä parempi keitellä vähän enempi huolella. Syön korvasieniä harvakseltaan ja jos apajan löydän, en jätä poimimatta.

Vierailija
32/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen hallitukselle korvasieniä ja niitä sieniä ei tarvitse keittää ollenkaan. 

Valkoinen kärpässieni on parempi. Ei tarvitse vetää sangollista. 

Itse en ole ikinä syönyt mitään sieniä, joissa on myrkkyä, vaikka se (muka) ryöppäämällä häviäisi. Miksi hitossa, kun sellaisiakin on, joita voi syödä käsittelemättä, jos on ylipäätään pakko niitä pahanmakuisia limaisia ja/tai sitkeitä itiöemiä mutustella. 

Vierailija
33/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei mut mä luin jonkun jutun, että alueella, jossa syödään paljon korvasieniä, olisi diagnosoitu paljon ms-tautia. Muistanko oikein?

Se taisi olla kyllä als, johon korvasienillä oli yhteys. 

Vierailija
34/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60+ ja syönyt korvasieniä vauvasta lähtien, samoin vanhempani ja isovanhempani. Keskimääräinen elinikä suvussa 98 v. Ilmeisesti nykyihmiset eivät osaa käsitellä sientä myrkyttömäksi. Keväällä söin viimeksikin annoksen. Todella hyvä ruokasieni, mutta vaatii pitkän keittämisen  ja monta huuhtelua ennenkuin myrkky poistuu. Ei sitä myrkkyä 15 min ryöppäyksellä saa pois.

Kyllä huomaa, että aivot on jo pehmentyneet. Kaikkea myrkkyä ei saa pois vaikka keittäisi ja huuhtelisi 1 000 kertaa. 

Vierailija
35/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärä otsikko. Korvasieni EI ole tappavan myrkyllinen, jos se keitetään kaksi kertaa. Olen 75v, syönyt aina korvasieniä ja paljon. Mitään haittaa ei ole ollut, vaikka äiti keitti niitä vain kerran.

Samoin! Olen 60-vuotias ja lapsuudessani korvasienet vain pikaisesti ryöpättiin kerran. Olen aina sanonut, että olen elävä todiste siitä, ettei korvasienten syöntiin kuole. (Sisarukseni samoin - ja vanhempamme elivät vanhoiksi ja kuolivat syistä, jotka eivät mitenkään liittyneet korvasieniin.)

Tässä keskustelussa on kokonaan unohdettu se, että korvasienten myrkyn sieto on ilmeisesti geneettinen ominaisuus ja vaihtelee paljon yksilöstä toiseen. Tästä asiasta ei ole vielä riittävästi tietoa, kuten ei monesta muustakaan sieniin liittyvästä mysteeristä. Mutta siis nykyisen käsityksen mukaan korvasienet eivät ole kaikille ihmisille yhtä vaarallisia.

Olet elävä todiste siitä, ettei korvasieniä kannata syödä :D

Vierailija
36/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, 1.5.2025 löytyy artikkeli otsikolla; Neurologinen sairaus yleistyi järisyttävästi - Syypäänä kohusieni? IL

Vierailija
37/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni perheessä oli meillä kesänviettopaikkana mökki, jonka ympärillä oli varmaan maan parhaat korvasieniapajat .

Näin ollen kasvukautena niitä syötiin päivittäin ja talvenkin mittaan pakasteesta. 

Me lapsetkin poikkeuksellisesti tykättiin niistä tosi paljon. 

Ohjeistus oli ryöpätä kerran, ei edes kahta kertaa kuten nyt.

Tässä mä vielä oon terveenä,  ikää 64 vuotta 😀

Vierailija
38/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, 1.5.2025 löytyy artikkeli otsikolla; Neurologinen sairaus yleistyi järisyttävästi - Syypäänä kohusieni? IL

Tämä on siis vasta olettama, voi olla että korvasienet ja ALS eivät liity mitenkään toisiinsa.

Vähän niin kuin se tilastoharha, että jäätelön syönti aiheuttaa hukkumiskuolemia.

Vierailija
39/39 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet elävä todiste siitä, ettei korvasieniä kannata syödä :D

Minkäs myrkyn käyttö sinun käytöstapasi on tuhonnut? :D :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän