Tunnetko ketään lapsettomuudesta kärsivää?
Joka 6 pari siitä kärsii, mutta itse en usko tuntevani yhtäkään.
Lähes kaikki ystäväni ovat saaneet lapsia nuorena, reilusti alle 3-kymppisinä ja ovat raskautuneet helposti. Muutama on edelleen lapsettomia, mutta syyt siihen muualla mm. elävät sinkkuna, tuore parisuhde tms.
Kommentit (11)
olen itsekin kärsinyt lapsettomuudesta.
En tiedä ovatko yrittäneet.
Sitten tunnen parin joilla on 5 vuotta lapsettomuutta takana ja hoitoja 4v.
Yrittävät kerran vielä ja menevät sitten adoptiojonoon.
Tunnen myös yhden pariskunnan joka oli 17 vuotta!! ilman ehkäisyä ennen kuin vauva antoi kuulua itsestään.
Nyt vaikuttaisi heillä olevan taas vaikeuksia, kun ovat jo vuoden olleet ehkäisyttä.
Jaa, minun serkkuni on myös kärsinyt aikanaan, peräti 8-vuotta meni ennen tärppiä (hoidoilla).
Eräs tuttavani kärsii keskenmenojen paljoudesta ja toinen tuttavani on menettänyt jo syntyneet lapsensa, kun nämä ovat olleet alle kaksivuotiaita.
Äitini työkaveri on ollut vuosia hoidoissa ja sai keskenmenon kun raskaus oli jo tosi pitkällä, melkein kerkesi äitiyslomalle.
On niitä vielä muitakin, mutta nämä tulivat ekana mieleeni.
Totta on, että jos vain voi, kannattaa aloittaa nuorena, koska vanhemmiten lasten saanti voi vaikeutua, ei tosin kaikillaa. Ja kannattaa hoitaa hyvin gynekologiset tulehdukset.
Kalskahtipa kovasti korvaan tuo kommentti sairaanhoitajien koulutustasosta, huomaa ettei ole asiasta mitään käsitystä, sen verran on nykyisin teknistä ja taitoa vaativaa hommaa. Kaikki kunnia ammatissaan jaksaville sairaanhoitajille!
itse kärsin sekundaarisesta (nyt 2,5 v ilman ehkäisyä) ja ensimmäinen lapsi antoi myös odottaa 1,5v ennen kuin tärppäsi.
asia on minulle arka, ja en sano siitä tuttaville kuin jotakin ympäripyöreästi, että meille ei tule lapsia kovin herkästi tms.
luulen et ainakin yks tuttavapariskunta on tahattomasti lapseton, mutta en tiedä varmaksi, kun emme ole ainakaan toistaiseksi keskustelleet tästä asiasta (saattaa olla arka asia heillekin).
joidenkin muiden kanssa olen hieman keskustellut, että muillakin on vaikeuksia, mutta jostain syystä syvällisemmin en ole asiasta kenenkään tuttavan kanssa keskustellut. ainakin yksi tuttava sai neljän vuoden odotuksen jälkeen lapsen ja seuraavan tulikin vuoden ikäerolla. olen itsekseni ajatellut, et jos odottaa neljä vuotta, niin ei ehkä sitten lapsen jälkeenkään pidä niin tarkkaa lukua ehkäisystä, ja voi käydä niin et seuraava tuleekin heti perään. vaan tässä tapauksessa oli heille varmasti aivan toivottu lapsi tämä toinenkin, vaikka heillä tiettävästi oli vauva-aikana aika raskasta (kaksi vaippaikäistä jne.)
Pakko tarttua tohon sun kommenttiin , että sairaanhoitajat olisi " matalasti koulutettuja" . Ensin yo-tutkinto ja sitten 3,5 vuotta ammattikorkeakoulussa ei minusta ole matalatasoista koulutusta . Moni ystäväpiiristäni on lopettanut ko . koulutuksen kesken , koska ovat kokeneet sen liian rankkana ... ja sitten menneet yliopistoon :) Eräs ystävistäni sanoi , että jos yliopistossa opiskelisi samalla tahdilla kuin terveydenhuolto-oppilaitoksessa (tentit, kirjalliset työt jne ... ) olisi alta aika yksikön saanut tutkintonsa yliopistossa päätökseen ... että sillälailla :)
JA tuolla oli et korkeastikoulutetut ovat yleensä lapsettomia ja duun arit helposti sikiäviä.
Onhan duunareilla enemmin mahdollisuus alkaa hommiin kun ns paremmin koulutetuilla. Se on katsokaas iästäkin kiinni.
molemmille tehty kevyempiä hoitoja. Itse saimme esikoisemme toisella koeputkihedelmöityksellä ja silloin tuntui ettei lähipiirissä ole ketään muuta. Mutta nyt on. Itse kerroin asiasta avoimesti, ehkä siksi ovat kertoneet mullekin.
Yhdellä nelikymppisellä parilla ei oo lapsia, en tiiä miksi.
Yks kolmekymppinen pari ei halua lapsia.
Muut lapsettomat ovat sinkkuja/seurustelun alussa.
Kaksi niistä ovat tätejäni, sekä isäni että äitini puolelta, toinen pari on adoptoinut serkkuni ja toinen jäi lapsettomaksi. Kaveripiiristäni toinen pari yritti lasta yli 10 vuotta ennenkuin hakeutuivat lapsettomuushoitoon ja heillä se onnistui heti, nyt heillä on pari vuotis lapsi. Toinen pari on vasta aloittanut hoidot.
Minulla on " kahdenlaista" kaveriporukkaa. Toisessa kaveripiirissäni on matalasti koulutettuja pariskuntia (sairaanhoitajia, rakennusmiehiä jne.) ja he ovat kaikki helposti raskautuvia. Toisessa kaveriporukassani on korkeasti koulutettuja pariskuntia ja heistä moni kärsii lapsettomuudesta.