Siskoni olivat vuosikymmeniä töissä
Oliko 60-luvulla syntyneillä helpompi elämä kuin meillä 70-luvulla syntyneillä? Saivatko he helpommin töitä aikanaan? T. Valis
Kommentit (16)
Mielestäni jatkuvasti töissä vei osan ihmisistä terveyden tai mielen, tunneongelmia, siinä missä osa painoi kuin jänis pellolla.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jatkuvasti töissä vei osan ihmisistä terveyden tai mielen, tunneongelmia, siinä missä osa painoi kuin jänis pellolla.
Mun siskoni ovat ihan hyvässä kunnossa. ap
60-luvulla työt olivat vähän erilaisia ja toimeentulo oli helpompi saada kasaan. Kun energiakriisi alkoi 70-luvulla se vaikutti moneen asiaan ja toimeentulosta tuli vaikeampaa. 80-luvulla alkoi kaatua lama päälle ja siitä eteenpäin onkin ryssitty kaikki.
70 luvulla syntyneet on opiskelleet ilmaiseksi ja monet on hankkineet osaamista ja kovapalkkainen työn
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä jää käteen ei mitään, moni koko ikänsä tehnyt töitä ja jää eläkkeelle vuokra-asunnossa, ilman omaisuutta ja edelleen tarvitsee tukia, että saa ostettua maksalaatikkoa.
Monella olisi vain terveemmät polvet ja seltä jos eivät olisi siellä töissä käyneet, mitään muuta eroa en keksi, eli mikä se töissä käymisen pointti on ollut.
ps jos saa ison palkan, jolla saa omaisuuttaa ja toisenlaisen elintason, se on ihan eri asia, valtaosalla asia ei kuitenkaan ole näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä jää käteen ei mitään, moni koko ikänsä tehnyt töitä ja jää eläkkeelle vuokra-asunnossa, ilman omaisuutta ja edelleen tarvitsee tukia, että saa ostettua maksalaatikkoa.
Monella olisi vain terveemmät polvet ja seltä jos eivät olisi siellä töissä käyneet, mitään muuta eroa en keksi, eli mikä se töissä käymisen pointti on ollut.
ps jos saa ison palkan, jolla saa omaisuuttaa ja toisenlaisen elintason, se on ihan eri asia, valtaosalla asia ei kuitenkaan ole näin
Kyllä mun molemmilla siskoillani on omaisuutta esim velattomat talot, kesämökit, autot yms.ap
Silloin Suomessa oli paljon teollisuutta, esim. vaatetehtaita. Maalta muutettiin työn perässä kaupunkiin tehdashommiin kun ensin oli pellot pantu pakettiin.
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla työt olivat vähän erilaisia ja toimeentulo oli helpompi saada kasaan. Kun energiakriisi alkoi 70-luvulla se vaikutti moneen asiaan ja toimeentulosta tuli vaikeampaa. 80-luvulla alkoi kaatua lama päälle ja siitä eteenpäin onkin ryssitty kaikki.
Jos suhteutetaan työaikkaan niin 60-luvulla toimeentulo oli paljon vaikeampi saada kasaan kuin nykyään. 60-luvulla lauantaitkin painettiin töitä ja jos ylitöitä liikeni niin vielä sunnuntaitkin.
Nykyään 5-6 päivää töitä kuukaudessa riittää toimeentuloon.
Ne sai ehkä pysyvän työpaikan helpommin. Ikinä en itse ole sellaista saanut, pelkkää pätkää.
N51
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla syntyneet eivät olleet 60-luvulla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suhteutetaan työaikkaan niin 60-luvulla toimeentulo oli paljon vaikeampi saada kasaan kuin nykyään. 60-luvulla lauantaitkin painettiin töitä ja jos ylitöitä liikeni niin vielä sunnuntaitkin.
Nykyään 5-6 päivää töitä kuukaudessa riittää toimeentuloon.
5-6pv/kk? Tuskin edes keikkalääkäri...
Vierailija kirjoitti:
Ne sai ehkä pysyvän työpaikan helpommin. Ikinä en itse ole sellaista saanut, pelkkää pätkää.
N51
Ei pidä paikkaansa. Moni aiemmin varsinkin naisia työllistänyt ala, kuten pankkitoimi, on automatisoitunut niin että 60-luvulla syntyneet joutuivat opettelemaan täysin uusia taitoja jos halusivat työllistyä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
N51
Olen syntynyt 1959 ja olin freelancerina koko työurani ajan. Toisaalta voin jatkaa töitäni myös vanhuuseläkkeellä, koska ei ole työsuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Silloin Suomessa oli paljon teollisuutta, esim. vaatetehtaita. Maalta muutettiin työn perässä kaupunkiin tehdashommiin kun ensin oli pellot pantu pakettiin.
Toistan tämän tosiasian nyt sinullekin: 60-luvulla syntyneet eivät olleet 60-luvulla töissä. Lapsityövoimaa ei Suomessa käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N51
Ei pidä paikkaansa. Moni aiemmin varsinkin naisia työllistänyt ala, kuten pankkitoimi, on automatisoitunut niin että 60-luvulla syntyneet joutuivat opettelemaan täysin uusia taitoja jos halusivat työllistyä uudestaan.
No ehkä tuolla alalla mutta silti ihan tilastojen mukaan 60-luvulla syntyneillä on yhtenäisemmät työurat kuin nuoremmilla. Etenkin kunnissa on paljon näitä jotka aina olleet samassa työssä.
Saivat helpommin töitä mutta kuolivat sairauksiin joihin nyt on hoitoja.
(Muoks)
Luin väärin eli syntyneet 1960-luvulla kuten minäkin. Aikanaan töitä sai helpommin mutta nyt työttömyys iskee syntynävuoteen katsomatta. Ja kun eläkekertymä tulee viimeiseltä vuosikymmeneltä niin iän vuoksi työttömäksi jääminen iskee eläkkeisiin varsin kipeästi.
M59+