Millä poistaa tahra, joka ei lähde millään?
Ostin Marimekon pallopaidan käytettynä Torista ja vasta nyt noin vuosi kaupanteosta huomasin, että paidassa on kolme nuppineulanpään kokosta ruskeaa tahraa. Mulla ei oo aavistustakaan mitä tahrat ovat, mutta irti niitä ei saa millään. Olen veikannut roiskeita soijakastikkeeksi, vauvan ulosteeksi, vereksi ja maaliksi.
Otin heti urakakseni yrittää irrottaa tahrat. Paita oli pesty pesukoneessa aikasemmin, mutta tahrat eivät olleet lähteneet. Tänään olen yrittänyt poistaa tahroja kiehuvalla vedellä, Fairyllä, sappisaippualla, metallinpoistoshampoolla, hoitoaineella, kynsilakanpoistoaineella, spriillä, Vanishillä, Tolulla, Cifillä, käsidesillä, hiuslakalla...mäntysuopaa en ole vielä kokeillut.
Kyseinen paita on sitruunankeltainen Marimekon pallopaita. Kangas ja väri ovat sentään kestävää sorttia, koska eivät ole menneet miksikään touhuissani. Valitettavasti tahrat ei vaan irtoa. Mua on alkanut ällöttää nuo tahrat, koska en tiedä mitä ovat ja pysyvät kankaassa sitkeästi kiinni menemättä miksikään. Onko ideoita mitä voisi vielä kokeilla? Mikäli tahrat ei irtoa heitän tuon roskiin. Harmittaa, että maksoin moisesta yli 20 euroa. Myyjä on aika varmasti ollut tietoinen tahroista.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Puhdistettu bensa, apteekista, on myös hyvä tahranpoistaja.
Tavallaan tekis mieli kokeilla, mutta jos ei spriilläkään lähtenyt, eikä kynsilakanpoistoaineella. En haluais laittaa rahaa enää uusiin puhdistusaineisiin, joita tuskin tulis millonkaan mihinkään muuhun käytettyä. Tekstiiliväriin saatan vielä satsata.
Jos kyseessä sattuisi olemaan punaviinitahra, niin laita paita lavuaariin ja kaada päälle kiehautettua maitoa. Anna liota hetken ja yritä sitten poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä sattuisi olemaan punaviinitahra, niin laita paita lavuaariin ja kaada päälle kiehautettua maitoa. Anna liota hetken ja yritä sitten poistaa.
Kiinnostavaa. Mutta siis poistaa millä? Hankaamalla vai jollain tietyllä aineella?
Joku oikeesti uittaa vaatteitaan maidossa ja piimässä :D ha ha ha
Laita vanishiin likoamaan, hiero vanishia tahroihin ja sen jälkeen pese vielä samalla aineella pesukoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Kloritea aion vielä kokeilla niihin tahroihin, jotka ovat valkoisten pallojen sisällä.
Veikkaan että ne nimenomaan on siivouksessa roiskuneita kloriteroiskeita. Jos puhut ruosteenpunaisista ja nuppineulan pään kokoisista. Tuputa kloritea ja ylläty, kun "tahra" kasvaa.
Ps. Vaikutat neuroottiselta.
Nyt oli niin mahtava otsikko, että aivot nyrjähti :-) saksilla?
Kastele tahrakohdat, huero niihin Marselle -saippuaa, laita pesukoneeseen ja pese normaalisti lisäten pyykinoesuaine. Jos ei lähde kokeile uudelleen Marselle -saippuaa ja anna liota, hiero varovasti ja pese taas koneessa normaalisti. Veri ja kuulakärkikynä värikin pitäisi saada näillä keinoin pois.
Jos punaruskeat tahrat ovatkin roiskeita Betadinesta, niitä tuskin saa millään pois.
Ei sitä tahraa enää aineilla saa pois, kun on pesty. Ainoastaan auringon valo sen voi haalistaa. Laita keskipäivän suoraan auringon valoon. Kostuta kohta ensin.
Kiitos vastauksista. Sain ajatuksen, että pitää kokeilla tärpättiä, mutta sitäkään mulla ei oo valmiiksi kotona. Marselle saippuasta en oo kuullut koskaan aiemmin, mutta kiinnostaa, jos todella toimii. Joku kutsu neuroottiseksi, eikä tosiaan pidä yhtään paikkaansa. Lähinnä haluan saada tahrat irti ja jos ei onnistu heitän vaatteen roskiin tai värjään tummalla värillä. En ylipäätään yhtään ymmärrä noita ehdotuksia, joissa kehotetaan viemään tahrainen vaate kierrätykseen toisten riesaksi. Mulla on periaate, etten anna toisille vaatteita mitä en voisi itse pitää. Tässä maassa on kirppiksillä jo ihan tarpeeksi nukkavieruja, likasia, tahrasia ja reikäisiä vaatteita, joita ei kukaan halua. Ihan sama onko kyse Marimekosta, Diorista vai Tokmannista niin huonokuntonen vaate joutaa mun mielestä roskiin. Kiertoon vaan ehjää ja hyväkuntosta.
Ja ennen kuin joku ilmestyy taas meuhkaamaan "roskiin" pitää sisällään myös tekstiilikeräysjätteen, joka jalostetaan uusiokäyttöön.
Huomasin muuten äsken, että paita on kutistunut. 100 asteinen vesi oli liikaa. Se siitä sitten.. Tuota kikkaa ei kannata jatkossa kenenkään kokeilla.
Vastasit itse kysymykseesi.
Ei millään.
Vichyllä