Mitenhän sitä oikein pitäisi arvioida omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan työntekijänä
Ongelma on pitkälti siinä, että en ole oikein koskaan saanut missään aiemmassa työpaikassa (tai missään muissakaan yhteyksissä) mitään positiivista palautetta mistään asioista työskentelyssäni tai muuten itsessäni (en tosin sen puoleen myöskään mitään negatiivista), joten en osaa oikein hahmottaa, että mitkä olisivat vahvuuksiani tai heikkouksiani työntekijänä.
Kun kuitenkin tätä työhaastattelussa kuitenkin todennäköisesti kysytään, niin miten sitä oikein osaisi realistisesti arvioida omia vahvuuksiaan tai heikkouksiaan.
Kommentit (13)
Eihän niitä itse voi arvioida. Siihen tarvitaan joku ulkopuolinen arvioimaan. Onneksi minulta ei ole tuollaisia kyselty. Lähinnä on kysytty mitä osaan ja missä olen aiemmin ollut töissä. M39
No, poimi tästä itseesi sopivia:
Esim. positiivisia:
- tunnollisuus
- rehellisyys
- vastuuntunto
- avuliaisuus ja hyvät tiimityötaidot
- kommunikoivuus
Esim. negatiivisia:
- kokemuksen puute haettavasta työtehtävästä
- arkuus
- tehtävien lykkääminen viime tippaan
- kärsimättömyys
Ja älä keksi mitään teennäistä negatiivista asiaa kuten "olen liian ahkera". Sanot rehellisesti, mikä on huono puolesi. Ei ehkä kannata sanoa, että "vietän rokulipäiviä" tai "työnnän työkavereille tehtäväni", mutta hyvin voi sanoa, että "olen kärsimätön, jos asiat junnaa" tai "helposti nysväilen, kunnes tulee kiire ja sitten kovalla paineella alan painamaan töitä, tämä harmittaa itseänikin, koska aiheutan itse itselleni sen kiireen". Itsetuntemus ja kyky yrittää korjata heikkouksiaan on oleellista.
TeE se SWOT-analyysi. Löydät googlettamalla ohjeet.
Kyllähän sitä voi miettiä ihan omasta näkökulmastaan. Minusta positiivista minussa on avoimuus, halu oppia uutta ja kehittyä. Huonoa on se, että minulla ei ole kestävyyttä tehdä tuntitolkulla kovin tarkkuutta vaativaa tylsää hommaa. Onneksi työni ei sellaista vaadi.
Itse ainakin olen itseni pahin kriitikko ja sitä myöten tiedän itsestäni hyvät ja huonot puolet.
Hyvät:
- nopea oppimaan uutta
- teknisesti taitava
- tykkään tiimityöstä
- joustava
- tarkka
Huonot
- Turhaudun jos työ tuntuu merkityksettömältä. En esimerkiksi jaksa vääntää raportteja päivästä toiseen, jos niitä ei hyödynnetä mihinkään
- Olen hitaasti lämpenevä isoissa porukoissa
- Välillä hion asioita liian pitkään, vaikka lopputulos olisi vallan hyvä jo paljon aiemminkin (ei järkevää työajankäyttöä)
- En jaksa jatkuvaa stressiä, kiire ei sinänsä haittaa jos siihen ei liity stressiä.
Lisätään vielä, että joskus on sanottu työnhakuvalmennuksessa, että tällaiseen pitäisi keksiä jotain yksilöllistä ja omaperäistä vastattavaa, että ei kuulemma saa sanoa olevansa hyvä tiimityöntekijä, koska käytännössä kaikki sanovat niin, tai ei saa sanoa olevansa ahkera, koska niin sanovat muutkin.
Se vaan ei selvinnyt, että mitkä nyt sitten voisivat esimerkiksi olla sellaisia yksilöllisiä vahvuuksia, mitä kellään muulla (tai ainakaan kovin monella muulla) ei ole
ap.
Mä kerron yleensä vahvuuksiksi ne asiat, joihin itse koen vahvinta kiinnostusta ja intohimoa, ja joissa kehitän itseäni koko ajan. Ja heikkouksiksi ne asiat, joissa koen epävarmuutta ja joissa koen että minun on tarve oppia paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä itse voi arvioida. Siihen tarvitaan joku ulkopuolinen arvioimaan. Onneksi minulta ei ole tuollaisia kyselty. Lähinnä on kysytty mitä osaan ja missä olen aiemmin ollut töissä. M39
Tietenkin niitä voi ja pitääkin osata itse arvioida. Eikä niitä haastattelussa kysytä ulkopuolisilta, vaan hakijalta itseltään.
Aattele työnantajan näkökulmasta ne:
Vahvuus: Teet töitä, jotta työnantajan ei tarvis
Heikkous: Sulle pitää maksaa palkkaa
Kerrot jotain diipadaapaa. Ei vastauksia kukaan muista. Tärkeintä on ettei tilanteessa jäädy. Ei kukaan tarkista jälkikäteen oletko vastannut oikein tai venyttänyt totuutta. Tai oletko edes vastannut rehellisesti. Pääasia että jos saat paikan, niin teet omat työsi kunnollisesti.
Varmaan riippuu haettavasta työstä. Leikitään nyt vaikka trukkikuskiksi, niin vahvuudet voivat olla kokemus monista eri lastaustöistä ja koneista, ja pitkä työkokemus. Heikkouksia vaikka erilaisten varastokirjanpito-ohjelmien käyttö. Siis, että yksilöi asiat haettavaan työnkuvaan. Ei työhaastattelussa koko sielunelämää tarvitse avata, eikä se työnantajaa kiinnostakaan, vaan se miten hakija suoriutuisi työstään.
Yksi keino miettiä itseään työntekijänä, on miettiä mikä on ollut paras työpäivä, mitä olet kokenut? Sitä kautta tunnistaa, mitä asioita tapahtui, että se oli sinusta hyvä päivä. Saitko tehtyä valmiiksi jonkin ison jutun, oliko sinulla hauskaa työkavereiden kanssa, vai saitko kampitettua naapuriosaston Jorman Excel-näppäryydellä? Ehkä sieltä voisi löytää niitä vahvuuksiasi myös. Sama harjoitus tietysti kauheimmalle työpäivälle.
No mieti missä asioissa koit onnistuvasi ja työnjälki oli hyvää? Ne on varmaan vahvuuksia.
Mikä taas oli vaikeaa ja sellaista että homma tahmasi?
Et voi ulkoistaa ja syyttää muita siitä että muut ei ole kertoneet sulle, missä olet hyvä.