Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko vanhempasi etuoikeutettuja?

Vierailija
19.05.2025 |

Minun todellakin ovat. Eivätkä edes ymmärrä, että jollakin voi olla vaikeaa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, toinen joka elossa. Ei täysin ymmärrä, mutta ehkä jotain.

Vierailija
2/9 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Asuvat isossa talossa kahdestaan. Omistavat talonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät.  Elivät varhaislapsuutensa pula-ajalla ja teinivuotensa sodan aikana.  Molemmat köyhistä perheistä.  Äidin vanhemmilla ei ollut varaa laittaa yhtäkään lapsistaan oppikouluun. Isä myös köyhästä suurperheestä,  mutta pääsi jo 10-vuotiaana eräälle maatilalle töihin ja pystyi siten itse maksamaan osan oppikoulustaan.  Kun muuttivat 1952 maalta Helsinkiin,  koko omaisuus mahtui yhteen matkalaukkuun.  Kun olin lapsi 1960-luvulla,  isällä oli 2 vapaapäivää vuodessa. Pitkäperjantai ja joulupäivä. Äiti jäi pois työelämästä 84-vuotiaana ja isä siirtyi osa-aikatyöhön 89-vuotiaana. Vasta 95-vuotiaana lopetti kokonaan työnteon. Juu,  koska äiti oli tarkan markan ihminen,  saivat kerrytettyä omaisuuttaan vuosikymmenten aikana. Mutta etuoikeutettuja? Ei todellakaan. 

T. Reipas ja tunnollinen lammas poikkeuksellisesti vierailijana 

Vierailija
4/9 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät todellakaan. Sota-ajan lapsia. Tottuneet kovaan työntekoon 24/7, joka aamu kello 5 navettaan. Pientilallisen elämä ei ollut herkkua. Töitä ilman lomia ympäri vuoden, joka ikinen päivä. Kun alkoivat lähestyä eläkeikää tuli mahdollisuus saada pari viikkoa lomaa vuodessa. Oman viljelyn lisäksi kävivät vielä ulkopuoliselta töissä kun rahat eivät riittäneet. Sitten saivat minieläkkeen, kun ei ollut varaa maksaa itselleen parempaa. Sillä ovat kituuttaneet viimeiset vuodet. Koko elämä ollut sitä että raha ei riitä mihinkään, vaikka ovat töissä olleet. 

Vierailija
5/9 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Syntyivät keskelle sota-aikaa. Kouluttautuivat opistoasteelle saakka, vaikka kapasiteettia olisi riittänyt yliopistoon asti, mutta rahaa opiskeluun ei ollut. 

Vierailija
6/9 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät. Olivat sitä sukupolvea joka muutti maalta kaupunkiin etsimään omaa polkuaan. Alempaa keskiluokkaa, mutta töitä tekivät koko ikänsä jotta saisivat niitä asioita joista haaveilivat. Nyt ansaitulla eläkkeellä.

Vierailija
7/9 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät olleet sen etuoikeutetumpia kuin minäkään. Samat asiat ovat olleet samanikäisinä. He perivät vanhempansa jamin perin heidät.

Molemmat ovat kuolleet lähiaikoina. Siinä he minut ohittivat, että molemmat saivat lähteä saappaat jalassa. Minä voin vaikka joutua vaippoihin.

Vierailija
8/9 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalan evakkijan joiden isät sotimassa 39- 44. Talot jäi Karjalaan.Duunia painoivat 66 v asti ja tyln ohella opiskeltiin tutkinnot.

Olen kyllä tosi katkera että saivat asuntolainan maksettua 54 vuotiaana ja oli omistusasunto.

Vierailija
9/9 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ei. Ovat pula-ajan lapsia maalta. Oppineet työn tekemiseen. Omalla työllään luoneet yhteisen yrityksen ja todella mittavan omaisuuden. Nykyisin ovat kyllä vähän vieraantuneet pienituloisen arjesta ja eivät voi esim ymmärtää ettei nykypäivänä kaikille ole työtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan