Miten hygieniaa hoidettiin lapsuudenkodissasi ?
Miten pärjäsit murrosiässä esim. kuukautisten aikaan ?
Meillä oli surkeeta. Lapsuudenkodissani ei ollut -eikä ole vieläkään-sisävessaa, suihkua.
Sauna lämmitettiin 2 kertaa viikossa. Joskus 80-luvulla oli kaameet pakkaset niin ei peseydytty varmaan 2 viikkoon eikä pesty pyykkejä ...olin silloin yläasteella. Ihanaa kun sisaret muutti lähikaupunkiin ja oli taivaallista käydä niiden luona SUIHKUSSA! Nuuhkin suihkupuhdasta tukkaani monta päivää.
Pyykit pestiin ulkosaunassa pulsaattorilla ja koko lauantai meni veden kantamiseen, pesemiseen, huuhteluun, vääntämiseen.
Murkkuiässä enkkojen aikaan menin pihalle vesiastian kanssa ja kaadoin pihalla kyyköttäessäni vettä pestäkseni alapääni.
Kyllä mä edelleenkin nautin kun pistän vaan pyykit koneeseen ja naps napista painan, samoin suihkussakäynti koska vaan huvittaa..
Mä muistan koulussa oli yks tyttö jolla sama tilanne me oltiin " hengenheimolaisia" Hävetti kyllä kun ei ollu kotona vessaakaan sisällä.
Kommentit (11)
Kävin ekaa kertaa suihkussa varmaan viisitoistavuotiaana, ja pitkään meni tottua siihen, ettei aina tarvitse lämmittää saunaa, jos haluaa peseytyä. :) Ihan normaalia meidän hygienia silti oli, vanhemmat oli vaan kovia saunomaan.
En muista, neuvoiko joku vai keksinkö itse pestä alapäätä enemmän menkkojen aikaan, mutta ihan normien mukaan sekin tapahtui.
että joka vessareissulla tuli side vaihtaa ja samalla huuhtasta alapää käsisuihkulla, ettei ala haista.
olen varmaan ollut tosi naiivi, kun en ole kuvitellutkaan että vielä joskus 80-luvulla on tollasta, siis ei sisävessaa eikä käydä suihkussa tai pesät pyykkejä.
No, kyllä mä olen helpolla päässyt, meillä oli suurinpirtein yhtä " moderni" koti kun mitä mulla nytkin on. Teininä kävin suihkussa joka päivä ja pyykit pestiin usein.
Ärsytti ja olin kateellinen kun lukiossa kaverit kertoilivat että oli kiire aamulla, tukka on vielä märkä suihkun jäljiltä. Mä en voinut kuin haaveilla aamupesusta. Yleensä kaipasi hikisen yön jälkeen aamullista raikastamista mutta siihen sai riittää kasvojen ja kainaloiden pesu. Tukka tuntui aina tunkkaiselta vaikkei hiukseni rasvoittuneetkaan.
Kuuma oli yöllä varsinkin talvella kun tupaa lämmitettiin uunilla. Eikä ollut puhettakaan omasta huoneesta.
Mä kävin AINA liikuntatunneilla suihkussa. Mikä nautinto...
Mulla on yksi aikuisiällä solmittu ystävyyssuhde. Tällä ystävätterelläni on samanlainen tausta. Jutellaan aina että miten helpoa onkaan pyykin pesu vrt. pulsaattoripyykkipäivät.
Ainoa tapa hoitaa alapesu oli lämmittää vettä liedellä, lantrata siitä sopiva pesuvesi, laittaa se muovipulloon, mennä pihanperälle puuvessaan ja pullosta sitten kaataa pesuvesi. Keksin tämän ihan itse - en yhtään tiedä, miten äitini hoiti asian. En tavannut häntä koskaan aamuisin kun hän oli navetalla.
Meille saatiin sisävessa, kun olin 15. Silloinkaan ei vielä lämmintä pesuvettä tullut suihkusta muuten kuin erikseen isältä pyytämällä. Kesäisin lämmintä vettä sai vain kerran viikossa, kun isä itse peseytyi saunassa.
Hiusten pesun hoidin edelleen niin, että lämmitin veden liedellä ja sitten pesin vadissa, joskus lavuaarissakin. Muuten käytin pesulappua.
Tätä taustaa vasten nämä palstan kiivailut siitä, kuinka jokainen, joka ei peseydy suihkussa joka päivä, on llikainen, tuntuu olevan ihan toisesta maailmasta.
ulkovessa oli meilläkin ja sauna lämmitettiin lauantaina. Käsiä pestiin vadissa, tosi hygieenistä, kaikki pesi siis samassa vedessä kädet pitkin päivää :(
Mutta terve olen eikä ole allergioita ym eli oli kait hyvää siedätystä... :))
Myöhemmin kyllä näin äitini tekevän samoin muttei koskaan opastanut mua... Saunassa sitten kävin usein aamulla pesulla jos edellisen illan jäljiltä oli jäänyt lämmintä vettä.
Nykyään kun käy suihkussa päivittäin tuntee olevansa likaisempi vaikka peseytyykin usein... hassau.
ja haaveilin että olisi rauhassa saanut pestä kasvonsa , kätensä ja kainalonsa rauhassa ilman että tuvan nurkassa olisi pitänyt pelätä että joku naapuri tulee kylään yks kaks tai isoveli ryntää sisälle.
Haaveilin myös että lisi saanut pytyllä pestä alapäänsä menkkojen aikaan.
Ulkovessa, jossa sanomalehdellä pyyhittiin, kun niin oli entisaikoihinkin pärjätty. Kerran viikossa käytiin saunassa, alushousut vaihdettiin myös kerran viikossa, samoin puserot. Inhottavaa oli olla koulussa sama pusero päällä viikon. Kuukautisten aikana ei sen kummemmin pesty, kesällä oli helppoa kun järvi oli lähellä, mutta talvella sitten oli hankalampaa. Varmaan haistiin ja äiti määräsi vielä 15v. olessani mitä päälle sai laittaa :(
Niin ja meillä oli talvipakkasella kusiämpäri sisällä, johon pissattiin, kakalla käytiin aina ulkovessassa.
Kyllä olin kateellinen kun kaikilla muilla oli sisävessat ja muutenkin modernit vaatteet.
navetalle kuteet ja veljeni tupakoi sisällä :( koulussa vaatteet haisi H-I-R-V-E-Ä-L-L-E.
mulla oli kuitenkin ystäviä eikä kukaan kiusannut!
Äiti ja mummi olivat tarkkoja asiasta. Alapesut aamuin illoin. Äitini kertoi, että ollessaan pieni he istuivat aina vähän aikaa vadissa, kullakin oli oma nimikkovati, silloin kun ei ollut käsisuihkuja tai muitakaan suihkuja.
Kerran tein kapinan ja en suostunut alapääpesulle ja silloin äiti pyyhki sitten jollain puhdistusaineella (ei antiseptisellä, vaan jollain muulla) koko alueen.
Saunassa vähintään 2 kertaa viikossa ja sitten ehkä vielä 1-2 kertaa suihkussa muuten. Kesäisin joka ilta suihkuun.
Alusvaatteet ja sukat vaihdettiin joka päivä, yöpuvut kerran viikossa, lakanat 1-2 viikon välein.