Annetaanko ylioppilaalle ja ammattiin valmistuvalle sama lahja summa?
Jos samassa perheessä/ suvussa on esim. Kahdet juhlat samaan aikaan, toinen nuori valmistuu ammattiin ja toinen ylioppilaaksi niin antaisitteko saman summan rahaa molemmille?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmille antaisin saman. Noin kolmen vuoden urakka kummallakin. Äitinä olen nähnyt, että molemmat tutkinnot teettävät töitä, ja molemmista sietää palkita.
Veljeni on amis ja hän on ihan itse sanonut ettei se paljoa työtä vaadi eikä yksikään hänen kavereistaan tee paljoakaan töitä tutkinnon eteen.
No et voi kumota veljesi kokemuksen perusteella kaikkia amislaisten työskentelyä. Eri aloja ja eri taustoja opiskelijoilla.
Tietenkin ylioppilas ansaitsee saada paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmille antaisin saman. Noin kolmen vuoden urakka kummallakin. Äitinä olen nähnyt, että molemmat tutkinnot teettävät töitä, ja molemmista sietää palkita.
Veljeni on amis ja hän on ihan itse sanonut ettei se paljoa työtä vaadi eikä yksikään hänen kavereistaan tee paljoakaan töitä tutkinnon eteen.
No ei varmaan kaikille vaadikkaan, sama homma lukion kanssa. Ei minunkaan lapseni paljon töitä tehnyt, todella hyvät arvosanat sai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et voi kumota veljesi kokemuksen perusteella kaikkia amislaisten työskentelyä. Eri aloja ja eri taustoja opiskelijoilla.
Voit kysyä oikeastaan keneltä tahansa amiksen opettajalta opiskelumotivaatiosta. Valitettavasti totuus on, ettei suurin osa tee juurikaan työtä sen eteen. Lukiossa esim. kurssin läpipääsykin vaatii jo jonkun verran työtä eikä ole itsestäänselvyys.
Antaisin samat summat mutta maksaisin ylioppilaan vuokraa, kun hän opiskelee yliopistossa. Ei nuo urakat ole millään mittarilla saman arvoisia, mutta turha aiheuttaa eripuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kysyä oikeastaan keneltä tahansa amiksen opettajalta opiskelumotivaatiosta. Valitettavasti totuus on, ettei suurin osa tee juurikaan työtä sen eteen. Lukiossa esim. kurssin läpipääsykin vaatii jo jonkun verran työtä eikä ole itsestäänselvyys.
Olen opettanut molemmissa. Ei kannata yleistää. Lisäksi jokainen opiskelija tulee eri taustoilla ja eri valmiuksilla. Toinen tekee lukiossa vähän töitä ja toinen tekee amiksessa paljon töitä. Kaikki valmistuvat ansaitsevat kehuja ja palkintoja. Eivät ole keskeyttäneet! Kaikki muu on oletusta.
Ilman muuta antaisin saman summan.
Kummankin saavutus on yhtä arvokas ja eri summa vaikuttaisi omituiselta. Ikään kuin arvottaisit toisen lähipiirin juhlijan toista arvokkaammaksi. Jos vähemmän saanut saa tietää toisen saaneen enemmän, on tilanne sinun kannalta nolo.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin samat summat mutta maksaisin ylioppilaan vuokraa, kun hän opiskelee yliopistossa. Ei nuo urakat ole millään mittarilla saman arvoisia, mutta turha aiheuttaa eripuraa.
Miten niin kun hän opiskelee yliopistossa? Lukion jälkeen voi mennä myös ammattikorkeaan. Muutenkin sulla typerät ajatukset.
Vain idiootti antaa eri summat, se kertoo että arvostaa enemmän toista henkilönä kuin toista.
Ihan turha lässyttää että lukiossa tehdään enemmän töitä. Molemmat pääsee kyllä läpi ihan yhtä helposti.
Eli suurinosa on sitä mieltä että sama summa molemmille👍 kiitos vastauksista.
ap
Ammattikorkeasta valmistuva tytär tienaa jo nyt paljon enemmän kuin minä. Hän järjestää itse juhlat, ja minä olen ihan vain vieraan ominaisuudessa. Lahjani arvo on n. 250€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kun hän opiskelee yliopistossa? Lukion jälkeen voi mennä myös ammattikorkeaan. Muutenkin sulla typerät ajatukset.
No jos joutuu amkiin, saa maksaa ihan itse oman elämisensä.
Sama tietysti, jos toinen ei ole selkeästi läheisempi, esim. kummilapsi.
Vierailija kirjoitti:
Amikselle varmaan joku sopuhintainen käytännöllinen ammattiin liittyvä lahja hyvä, lukiolaiselle sukulaisuus-tuttavuussuhteesta riippuen 50-500 €
Ammattiin liittyvä lahja on vähän niin ja näin. Useimmissa tapauksissa se ei ole hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Amikselle varmaan joku sopuhintainen käytännöllinen ammattiin liittyvä lahja hyvä, lukiolaiselle sukulaisuus-tuttavuussuhteesta riippuen 50-500 €
Ai vitsi tää ois mainio varsinkin jos on yhteiset juhlat. Lukiolainen saa pullistelevan kirjekuoren ja amis saa kaulimen, jossa on liekkikuvio :D
"Sopuhintainen käytännöllinen ammattiin liittyvä lahja." Siis mitä, mikä tässä oikein on ideana? Kertokaapa nyt sitten, mitä valitsisitte lahjaksi linja-autonkuljettajalle, laitoshuoltajalle, suutarille, suurtalouskokille tai maalarille?
Vain todellinen moukka vie erilaiset rahasummat tuossa tapauksessa. Molemmille sama summa ja sillä selvä.