Työmarkkinatuki ja peruspäiväraha muutos 1.2.26. Kaikki omaisuus on ensin käytettävä
Tukea ei saa, jos on yhtään omaisuutta. Auto saa olla enintään 5000€ arvoinen. Muuten myytävä. Tililillä ja sijoituksissa olevat varat on käytettävä ensin.
Suojaosa on vain ansiosidonnaisen ajan.
Ainoastaan omistusasunnosta en saanut tulkittua, saako se olla jatkossakin. Vai onko sekin myytävä, joka voi olla suuri haaste osalla alueista.
Lakiluonnoksen mukaan 311€/ kk suojaosa säilyy, mutta pariskuntien sekä lasten huoltajien nykyinen 1044€/kk putoaa samalle 311€/kk summalle.
Hurja muutos tulossa. Liittoon tai kassaan kuuluminen kannattaa, saa hetken peliaikaa työttömyyden osuessa.
Löytyy laittamalla googleen:
Hallituksen esitys eduskunnalle yleistukea koskevaksi lainsäädännöksi
Kommentit (465)
Miksi ei saisi olla puskurirahaa. Nostaisin käteisenä jo hyvissä ajoin ja laittaisin sukanvarteen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän yleistuen ehtona on varattomuusvaatimus. Mikäli työttömällä, joka putoaa tämän varaan on mitään omaisuutta, se täytyy ensin muuttaa rahaksi ja käyttää.
Luulisi koskettavan asuntoakin.
Kirjoitettu vain vaikeasti tulkittavaksi, että menisi läpi ilman vastarintaa.
Onko tuo tulkintasi yhtä rehellinen kuin ay-liikkeen hokeminen "potkulaista", joka siis on umpiselvä vale mutta sitä toistellaan joka palstalla ja mediassa.
Median keskivertoartikkelin luotettavuus on nykyään jotain 10-20%. Loput artikkelista on joko tyhmän toimittajan (tai toimittajan käyttämän "tekoälyn") virheitä tai tahallista propagandaa ja valehtelua jonkun agendan ajamiseksi.
Management by Perkele.
Huhuu huhuuuu. Ihan pelottaa . Kjiäh kjiäh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mitä sitten? Mun mielestä koko työmarkkinatuki ja työttömyystuet pitäisi lopettaa.
Jos jää työttömäksi niin sitten pitää mennä toiseen työpaikkaan tekemään töitä eikä pidä jäädä loisimaan tukien varaan.
Ei niitä töitä yleensä heti löydy. Eri asia sulla, kun olet ollut iskän firmassa ja työpaikka varma.
Täällä vähän pienemmässä kaupungissa töitä löytyy heti. Meidän työpaikka suljettiin kun isompi yritys osti sen pois, meitä oli noin 20 työntekijää ja kaikki löysimme heti uusia töitä.
Oletko ehkä nirso töiden suhteen vai miksi juuri sinä et niitä töitä löydä?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Pääomatulot ovat ennenkin vaikuttaneet esimerkiksi työmarkkinatukeen. Joka mamma tietysti saa osinkoja tonneja kuussa, joten heille leikkuri iskee. Työttömällä saa kuitenkin olla omaisuutta.
Miten yleistuen tarveharkinta eroaisi ehdotuksen mukaan nykyisestä
työmarkkinatuen tarveharkinnasta?
Tarveharkinta tarkoittaisi nykyisen työmarkkinatuen tarveharkinnan tapaan sitä, että henkilön muut kuin
ansiotulot vaikuttaisivat yleistuen määrään tulorajan ylittävältä osalta.
Ehdotuksen mukaan yleistuen tarveharkinnan tuloraja olisi 311 euroa. Tulorajan ylittävät tulot (muut kuin
ansiotulot, esim. pääomatulot) vähentäisivät yleistuen määrää 50 prosentilla.
Yleistuki olisi tarveharkintainen myös niille henkilöille, jotka ovat täyttäneet työttömyysturvalain
työssäoloehdon.
https://stm.fi/documents/1271139/231157712/Usein%20kysyttyj%C3%A4%20ky
311 euroa on todella pieni summa.
Aha. Eli ei siis koske tavallista työtöntä, joka työllistyy muutamassa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa mitä sitten? Mun mielestä koko työmarkkinatuki ja työttömyystuet pitäisi lopettaa.
Jos jää työttömäksi niin sitten pitää mennä toiseen työpaikkaan tekemään töitä eikä pidä jäädä loisimaan tukien varaan.
Niin juuri ja jos ei töitä löydy niin pitää alkaa ryöstelemään ja varastelemaan. Kyllähän jokaisen on omansa otettava eikös vaan???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä töitä yleensä heti löydy. Eri asia sulla, kun olet ollut iskän firmassa ja työpaikka varma.
Täällä vähän pienemmässä kaupungissa töitä löytyy heti. Meidän työpaikka suljettiin kun isompi yritys osti sen pois, meitä oli noin 20 työntekijää ja kaikki löysimme heti uusia töitä.
Kuka sanoi, että minulla ei ole töitä? Mutta totta kai halusin koulutustani vastaavan työpaikan ja siihen meni 4 kk. Työnhakuun pitää suhtautua haasteena, se vie aikaa.
Valtiolle maksaa tämmönen uudistus järjettömiä summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri ja jos ei töitä löydy niin pitää alkaa ryöstelemään ja varastelemaan. Kyllähän jokaisen on omansa otettava eikös vaan???
Juuri niin, jos ei ole itsellä ruokaa, niin pitää vain ottaa ruokaa, eli varastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoi, että minulla ei ole töitä? Mutta totta kai halusin koulutustani
Niin ihmiset tekevät siinä virheen kun he haluavat koulutusta vastaavaa työtä eli korkeakoulutetut ei haluat tehdä duunarien työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ei työpaikoille vain mennä.
Joskus 80-luvulla niille mentiin.
Tähän on tultu halpatyövoiman takia.
Miksi minun pitäisi myydä asuntoni, jos jäisin työttömäksi hallituksen "säästöjen" takia?
Lakkaa jakamasta valheellista tietoa.
Tässä linkki hallituksen esityksen luonnokseen: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/DownloadProposalAttachment?p…
Vierailija kirjoitti:
Aha. Eli ei siis koske tavallista työtöntä, joka työllistyy muutamassa kuukaudessa.
Kyllähän siinä jotain 5400€ menettää esim puolen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoi, että minulla e
Korkeakoulutetun ei kannata pitkään tehdä duunarityötä, jos haluaa työllistyä koulutusta vastaavalle alalle. Nähty ja koettu että CV:ssä mikä tahansa duuni ei ole etu. Raskaan työpäivän jälkeen työnhakuun ei myöskään jää energiaa. Opiskeluaikana voi tehdä.
Aiemmin työmarkkinatuki oli sitä varten, että voi jatkaa elämäänsä normaalisti, samalla kun hakee uusia töitä.
Jatkossa työmarkkinatuki vaatii hankkiutumaan eroon omaisuudesta, eli muuttamaan koko elämän.
Ei kuulosta yhtään niin motivoivalta, kuin hallitus luulee, vaan masentavalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi myydä asuntoni, jos jäisin työttömäksi hallituksen "säästöjen" takia?
Luullaan, ettå olet helpommin liikuteltavissa ja pompoteltavissa sinne, tänne ja tonne kun ei ole omistusasuntoa. Olet siis vain pelinappula, jota liikutellaan sinne, tänne ja tonne omien mielihalujen mukaan.