Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkkeellä - mitä sitten?

Vierailija
09.05.2025 |

Mihin te eläkkeellä olevat käytätte aikaa? Olen yrittänyt saada päiviin sisältöä mutta olen hyvin turhautunut. Päivät ovat pelkkää tyhjyyttä. Olen kutonut 50 paria villasukkia. Nekään ei huvita enää. Olen pessyt kodin, järjestellyt joka paikan, haravoinut pihan ainakin 10 kertaa, käyn kaikissa yleisö- ja asukastilaisuuksissa. Tartun jokaiseen tilanteeseen mitä löytyy ja silti kaikki tuntuu turhalle. Menoja rajoittaa 20 km matka palvelujen pariin enkä pienituloisena eläkeläisenä pysty matkustelemaan. Tuskin olen ainoa turhautunut eläkeläinen. Mitä tekemistä te olette päiviinne kehitelleet? Kyselee mummo 65-v joka vain elää syödäkseen 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään erityistä, eikä se haittaa minua. Opettelen kieliä Duolingolla, neulon, opettelen lintujen tunnistamista, kuuntelen radiota, katselen Areenasta ohjelmia, luen jonkin verran jne. Ihmeen hyvin aika kuluu. 

Vierailija
22/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan töitäni freelancerina, luen ja kirjoitan. Asun Helsingin keskustassa. Täällä ei tekeminen lopu, ja parasta on se että kun kaikki on käden ulottuvilla ja kävelymatkan päässä, saa myös olla tekemättä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä on pitkä aika eläkepäiviin asti, mutta valmiiksi on jo tullut mietittyä pitäisikö alkaa sienestämään ja marjastamaan? Kalastuskin olisi hyvä vaihtoehto. No, sen näkee sitten. Ehkä kunto ja kroppa kestää taipumisen tai ehkä ei.

Vierailija
24/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun sopii: Mene töihin! Jos et kerta eläkkeellä tykkää olla. 

Vierailija
25/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain pienet lapset pitkästyvät ja kyselevät äidiltä mitä he tekisivät kun on niin tylsää.

Vierailija
26/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan kaipaa mitään erityistä tekemistä. Heräilen myöhään, valmistan ja syön hyvin aamupalan nautiskellen ja hitaasti, samalla uutisia puhelimesta lukien. Sitten lähden kävelylle jos on hyvä sää, kulutan aikaa istuksimalla penkeillä välillä tai saatan poiketa kahvilaankin. Sitten lounaan tekeminen ja syöminen. Nettailua tai TV:n katsomista, päivisin tulee ihan kivoja ohjelmia useinkin kuten tohtori Pol eläinlääkäriohjelma tai se missä kokki Robert Irvine pelastaa huonoja ravintoloita. Kaksi kertaa viikossa käyn kuntosalilla iltapäivästä. Muuten vaan nettiä, lukemista, tietokonepelejä. Sitten päivällisen teko ja syöminen. Ilta meneekin telkkarin ääressä rattoisasti, ja yöllä usein pelaan vielä tietokoneella. Mä olen tosissani innostunut tietokonepeleistä vasta eläkkeellä.

Kirjoitat:

valmistat aamupalan syöt

voit käydä kahvilassakin

valmistat lounaan

valmistat päivällisen

Tuleeko vielä iltapala?

Vierailija
27/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen kohti valkolakkia.

Opiskelin työn ohessa maisteriksi. Valmistuin 15 vuotta sitten. - ap

Kielitaidon puute ei ainakaan siis estäisi matkustelemasta ? Suosikkini on Madeira, monenlaista nähtävää ja koettavaa. Tasokas verrattuna Kanarian kohteisiin.

Vierailija
28/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse olen miettinyt paljon sijaintia, missä asuu. Muuten sitä jää helposti neljän seinän sisälle.

Kannattaa miettiä myös, jos mahdollista, työssä jatkamista! Itse tein muutaman vuoden, jaksoin hyvin ja samalla korjasin eläkettäni ylöspäin!

Vierailija
29/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielitaidon puute ei ainakaan siis estäisi matkustelemasta ? Suosikkini on Madeira, monenlaista nähtävää ja koettavaa. Tasokas verrattuna Kanarian kohteisiin.

Ap kertoi olevansa pienituloinen.

Vierailija
30/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuleeko vielä iltapala"

- Tulee joo, se on usein vain jogurtti, pähkinöitä ja hedelmää tosin tai pari voileipää. Ja huolimatta tästä syömisestä olen hoikka, olen aina ollut. Syön pieniä määriä kerrallaan.

Vierailija
31/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla, lähimpään pieneen keskukseen on kymmenen kilometriä. 

Tuntuu, että aika ei millään riitä kaikkeen, mitä pitäisi tai mitä haluaisin tehdä. 

Käytän viikosta kaksi päivää hevosharrastukseen. Yhtenä päivänä olen töissä kansalaisopistossa. Olen erään harrastusseuran hallituksessa. Käyn usein kirjastossa ja luen paljon. Teen käsitöitä. Minulla on koira. On myös iso piha ja puutarha. Olen mukana lastenlasteni elämässä ja käyn auttamassa iäkästä sukulaistani. Tapaan ystäviäni, joskin liian harvoin, kun aika ei riitä. 

Vierailija
32/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi olevansa pienituloinen.

Voihan sitä tehdä säästösuunnitelman, niin minäkin teen.

Vierailija
33/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65-vuotias ja äskettäin virallisesti eläkeläinen. Elämän parasta aikaa! Kalenterissa ehkä yksi kellotettu meno viikossa, juuri sopivasti. Olen tehnyt kaikenlaista pientä projektia kotona, jotka on aiemmin jääneet tekemättä. Mutta jos ei huvita tänään, ei ole pakko. Kun on 40 vuotta elänyt kellotettua elämää, tämä on luksusta.

Kehittelen varmaan syksyllä jotakin uutta, ehkä  kansalaisopistossa, koska epäsäännöllinen työaika ei sallinut mitään tiettyyn viikonpäivään ja kellonaikaan sidottua kurssikokonaisuutta. Kesä menee pihalla myllätessä. Myös luen paljon. Sähköinen kirjapalvelu on mahtavaa. Kuukausimaksulla ei saa yhtäkään kirjaa kaupasta, ja luen ehkä kirjan viikossa.

Vierailija
34/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään kohta eläkkeelle. Tulee stressi jos teen kaiken mitä haluan tai olen suunnitellut. Hitaista aamuista en kuitenkaan aio luopua.

Listalla on esim: puutarhatyöt ja sisäremontit. Menen kansalaisopistoon huonekalujen kunnostuskurssille. Opiskelen uusia kieliä (nyt ainakin auttavasti hallussa suomen lisäksi englanti, ruotsi, saksa, ranska, italia ja espanja joten ajattelin viroa seuraavaksi). Historia kiinnostaa, ajattelin vähän opiskella sitä avoimessa yliopistossa. Ulkoilusta ja retkeilystä tykkään.

Seurakunnassa voin tehdä esim. ruoka-avun jakoa tai muuta vapaaehtoistyötä.

Luultavasti joudun karsimaan noista, koska noiden edelle menee ne kaksi tärkeintä: lastenlasten kanssa touhuaminen ja matkustelu.

Vierailija
35/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä. Ihan mukava parina päivänä viikossakäydä tienaamassa. Kesäksi olisi tarjolla kokoaikatyötä, mutta olen sanonut, että kyllä eläkkeelläkin on lomansa ansainnut. Työttömät ei suostu tekemään määräaikaisia pätkiä, menee tuet, joten me eläkeläiset jatkamme töissä. Samaan aikaan selitetään, miten eläkeläisten määrän kasvu on taloudelle tuhoksi, mutta kuka ne pätkätyöt sitten tekisi jos ei me.

Vierailija
36/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rutise kääkkä!

Vierailija
37/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain pienet lapset pitkästyvät ja kyselevät äidiltä mitä he tekisivät kun on niin tylsää.

Ei kai ajanvietevinkkien kysyminen ole sen kummempaa kuin vinkit ruuanlaittoon tai käsitöihin? 

Vierailija
38/38 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini käy kulttuurikerhossa, ulkoilee, leipoo, matkustelee, tapaa ystäviään, hoitaa lapsenlapsiaan jne. Omassa keilaseurassani on useampikin eläkeläinen. Ne keilaavat ja tarinoivat hallin kahviossa lähes päivittäin.

Ei nykyajan eläkeläisillä ole enää lastenlapsia. Velat ovat näin halunneet.

Nykyajan eläkeläisten pitää ottaa oppia veloista ja hankkia elämäänsä jotain muuta sisältöä kuin lastenhoito.