Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita odottavia atoopikkoja/allergisia?

18.09.2008 |

Itelläni puhkesi atooppinen iho viime vuoden syksyllä. Sitä ennen oli vain taiveihottuma silloin tällöin ja siitepölyallergiaa. Ennen raskautta käytin Protopic nimistä takrolimuusivoidetta ja se auttoikin tosi hyvin. Raskaana ollessa ta imettäessä sitä ei saa käyttää ja oon ollu vähän pulassa pelkän kortisonivoiteen kanssa. Syön lisäksi antihistamiinia ihon kutinaan...Olisko täällä muita kenellä on/on ollut sama ongelma?

Oireiden pitäisi parantua tai ainakin helpottua raskausajalla kahdeksalla kymmenestä atoopikosta mutta monennellahan raskausviikolla tuon ihmeparnatumisen pitäisi alkaa? Itellä viikkoja 12 ja pelkkää alamäkeä tähän asti! SUP-valohoito ei auta mulle ja seuraava vaihtoehto olisi UVA tai UVB valohoito, mut sitä pitää mennä ottamaan Iho- ja allergiasairaalaan ja ei oikein innosta ajaa sinne kolme kertaa viikossa kahden kk ajan kun matkaa tulee kuitenkin melkeen 40km!

Eli vinkkejä kaivataan mikä on auttanu atooppisen ihon kutinaan ja kuivuuteen!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla parani allergiat jopa niin paljon, että ekan raskauteni jälkeen pystyin syömään monia ennen mahdottomia ruoka-aineita. Tässä toisessa allergiat eivät ole ihan niin paljon helpottaneet. Mulla oli koko kevään kamala siitepölyallergia, ja ilman antihistamiineja oli kyllä todella tuskaa.

Kyllä se olis jo menny ohi jos olis mennäkseen. Eli siis kestämistä sinne! Ja ajattele positiivisesti, talvellä ei ole siitepölyjä, joten joltain vältyt.

Vierailija
2/11 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Sirppu83!

Mulla myös atooppinen iho, joka on ollut ihan lapsesta saakka. Lapsena oli melko vaikea maitorupi/taiveihottuma, joka oli pahimmilaan ympäri kehoa ja vaati jatkuvaa kortisonin käyttöä. Murrosiässä tauti helpotti kuin ihmeen kautta (kuten useimmille käy) jatkuen sitten aikuisiällä "pelkkänä" käsi-ihottumana ja muun ihon ajoittaisena kutinana. Käsi-ihottuma on tosin ainakin omasta mielestä melko hankala, kun käsiä tarvii joka paikassa ja lähes jatkuvasti ärtyneenä ne ovat aika invalidisoivat. Kaikki pitää/pitäisi tehdä hanskat kädessä tukan pesua myöten. Jotkut ruoka-aineet (mm. kananmuna) isompina määrinä aiheuttaa selvästi ihottumaa, kuten ennenkin.

Tätä taustaa vasten pelkäsin, että miten raskausaika mahtaa mennä. Olin lukenut, että atopia luultavasti pahenee raskausaikana (jollain voi toki helpottuakin). Olen kuitenkin pärjännyt aika hyvin. Käsi-ihottuma on olemassa edelleen ja vaatii kortisonia. Olen käyttänyt Sibicort-voidetta lyhyitä jaksoja (max viikko kerrallaan) ja sitten perään runsaasti perusvoidetta. Pitäisi vaan olla ahkerampi rasvaamaan. Käsiin olen joutunut käyttämään kortisonia ihan läpi raskauden.

Alkuraskaudessa sain omituisen atooppiseksi luokitellut ihoreaktion ympäri rintaa, vatsaa ja reisiä. Pientä punaista kutisevaa näppyä nousi yhdessä yössä ja kutisi niin, ettei nukkumisesta tullut mitään. Lääkäri (yleis) oli aika neuvoton, eikä halunnut määrätä kortisonia eikä allergialääkettä. Näiden käytöstä on mielestäni kovin vaihtelevia mielipiteitä, joten itse on lopulta päätettävä, mitä uskaltaa käyttää.

Lääkäriltä sain kuitenkin kallisarvoisen vinkin: uusi Physiogel-perusvoide, jossa on kutinaa hillitsevä ominaisuus. Voidetta saa ilman reseptiä, joskin se on melko kallista, noin 35 euroa ( 150 ml). Minulle se on ollut kuitenkin pelastus. Ihoreaktio tosin meni ohi muutenkin alle viikossa, mutta toistui nyt viimeisen kolmanneksen kynnyksellä. Tällä kertaa sain myös mietoa 0,5 % Hydrokortisonia. Sain luvan käyttää kortisonia laajalle ihoalueelle vain pari päivää ja sitten piti taas pärjätä perusvoiteilla. Reaktio kyllä rauhoittuikin nopeasti näin.

Minulla siis kortisonin käytön rajoittamisessa on ollut suurena apuna tuo Physiogel, joka tosiaan poistaa kutinaa. Laitan sitä käsien lisäksi myös sääriin, jotka kuivina tuppaavat kutisemaan aika usein. Yleensä mun iho on raskauden edetessä jotenkin kosteampi kuin ennen, toivottavasti sinullakin käy näin.

Tsemppiä atopian kanssa ja onnea raskauteen!

Jouluihme

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on laaja-alainen atooppinen ihottuma, aikuisiällä pahentunut. Raskausajat olleet aika tuskaa ja synnytysten jälkeen tuli raju pahenemisvaihe.

Valohoidoista ei oo mulla kayheesti apua, eikä korttareista. Protopic oli just se pelastus ja harmittaa ettei voi käyttää.

Yks päivä kun meni kasvot rajun näköiseksi ja en kauppaan kehdannut mennä, laitoin Elideliä silmäluomiin ja auttoikin aika nopeasti (lue: olin ihmisen näköinen, parin päivän sisällä). Takroa en siis uskalla käyttää, mutta Elidelin käytöstä raskauden aikana sanotaan: keskusteltava lääkärin kanssa.

Mulla ainakin nousee jo koholla oleva verenpaine jos joudun kamppailemaan tän karseen kutinan ja ulkonäön kanssa, joten ainakin silmäluomiin käytän tuota em. voidetta pahimpina päivinä.

Onneksi sain lääkäriltä aikaisemmilla kerroilla luvan Protopicille jo imetysaikana, muulle paitsi rintojen alueelle. Se oli iso helpotus.

Vertaistukea lähettelen!

Vierailija
4/11 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiva" että on muitakin samasta ongelmasta kärsiviä. Pitää varmaan varata aika Ihotautilääkärille jos sieltä sais luvan käyttää jotain lisälääkkeitä. Taitaa olla aika pieni mahdollisuus että ihon kautta kovin paljon mitään lääkeaineita sikiöön asti imeytyy mut silti ei haluais käyttää yhtään turhaa lääkettä!

Mulla kans on ihottumaa silmäluomissa, leukaperissä ja ylähuulessa. Sen lisäksi siis melkeen koko kroppa on täynnä erikokoisia ihottumaläiskiä ja raapimajälkiä. Sit välillä aina karvatupetkin päättää tulehtua kaikki samaan aikaan.. Tosi kivannököistä! Pakkohan tässä on sinnitellä... Tänään nähtiin ekaa kertaa pikkuinen ultrassa ja kyllä sen takia kestää melkeen mitä vaan! :) Mut jos helpommallakin vois päästä...

Kiitos muuten vinkeistä! Menenkin heti töiden jälkeen ostamaan sitä kutinaa vähentävää voidetta :)

Kirjoittakaa vaan lisää kokemuksia!

Vierailija
5/11 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on mitä suurimmissa määrin ajankohtainen! Atopia todettiin mulla myös varhain (olisinko ollut 12-vuotias) ja elämä on ollut jo kauan sitä voiteiden kanssa läträämistä, valohoitoja, raapimista ja tuskaa..

Kävin just tänään terveyskeskuksen lääkärillä, joka empimättä kirjoitti mulle pyytämäni Elidel- ja Locoid-reseptit. Nämä siis pyysin siksi kun nelisen vuotta sitten, kun ihottuma äityi monsteritasolle (tiedätte varmaan mitä tarkoitan :D), sain ihon kuntoon juuri tällä yhdistelmällä. Iho on tällä hetkellä myös kovin tulehtunut, joten sain vielä antibioottikuurin päälle..siinä vaiheessa muistin mainita raskaudenkin.. :) Kotiin päästyäni aloin sitten lukea käyttöohjeita ja kävi ilmi, että Elidel on täysin kiellettyjen listalla..:( Varmistin vielä soittamalla apteekkin ja masennuin suuresti kun sieltäkin painotettiin olemaan käyttämättä..se olis pelastanut naaman, joka on siis melkoisen kuvottava jo..heh.

Locoidista olen nyt kahden vaiheilla..luultavasti laitan ainakin parina iltana, että tuskaisa särky lähtisi pois..tavalliset kortisonit eivät enää hetkauta yhtään..Luin netistä, että kortikosteroidit kyllä imeytyvät istukan kautta ja saattavat vaikuttaa sikiöön, mutta varsinkin vahvat ja erittäin vahvat sellaiset..Locoid luetaan keskivahvoihin kortikosteroideihin..Pakko on jotain saada iholle..uni ei meinaa yöllä tulla kun joka paikka särkee, kutisee ja polttelee..Oma syy tietenkin..lääkärikin vihjaisi, että olisi voinut tulla jo vähän aikaisemmin...

En ollut minäkään kuullut siitä kutinaa hillitsevästä voiteesta! Pitääkin katsoa jos sitä ostaisi hyllylle muiden tuubien viereen koreilemaan..:) Mä toivon, että olo vähän helpottais sitten kun tulehdus alkaa laskea antibioottien myötä..Tällä hetkellä olo on juuri ja juuri ihmismäinen ja alakuloisuus on suuri...

Jaksamista kaikille iho-oireisille! :)

t. poppis rv15+5

Vierailija
6/11 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi atoopikko.. Oireita olen normaalisti saanut vain n. 2 vuoden välein, talvisin.. Nyt sitten puhkesi ihottuma lähes heti raskauduttuani, ja vieläpä niin pahana että piti juosta päivystävältä apua pyytämään. Minulla pahimmat paikat ovat silmäluomet, ranteet, kyynärtaipeet ja takareidet. Välillä tosin kutisee joka paikkaa, se menee vain nopeammin ohi ja iho ei kerkeä tulehtua.

SUP ei toimi ja korvessa ei ole mahdollisuutta saada muunlaista valohoitoa. Töissäni hierojana käytän jatkuvasti rasvaa ja muunkinlaisia aineita, joten ranteet on aika kovilla. Jonkinverran apua on ollut jo mainitusta Physiogel-voiteesta sekä avénen skin recovery -voiteesta. Tokimyös vaikka minkämoisia kortisoneja kokeiltu, osa auttaa osa ei. Olen jo hyväksynyt että pahemmaksi tämä vain menee.. :/

Vierailija
7/11 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai Elidelkin täysin kiellettyjen listalla.

Typerää kun http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far05…

lukee näin:

"Raskaus ja imetys

Lääkkeen käytöstä raskauden aikana on syytä neuvotella lääkärin kanssa. Imettämisen aikana lääkettä voi käyttää, mutta sitä ei pidä levittää rintoihin."

Harhaanjohtavaa.

Mutta mun on kanssa pakko testata tuota kutinaa hillitsevää uutta voidetta, kiitos vinkkaajalle!!!

Vierailija
8/11 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen atopia oireillut vain lähinnä taipeissa ja pakkasilla, siis joskus teini-iästä lähtien. Kolme ekaa raskauttakin meni ilman ihottumia, mutta neljännessä olikin sitten helvetti irti.

Kasvot oli ihan kauttaaltaan ihottuman peitossa (nenänpielessä oli n. 1cmx1cm alue ilman ihottumaa) Silmäluomet oli niin paksut, ettei silmät meinanneet aueta ja muutenkin ihottuma oli paksua ja märkivää. Iho rikki jatkuvasti.

Lisäksi kaula + niska oli kauttaaltaan ihottuman peitossa, käsivarret ranteista ylöspäin hiukan taipeiden yläpuolelle asti, sääret, pohkeet, polvitaipeet ja sisäreidet ja päänahka. Eikä mitään pieniä läiskiä, vaan kunnon mattoa.

Kävin ihotautilääkärillä ja määräsi jotain rasvoja ja erikseen vielä painotti, että ei saa käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Jeah. Helpotti oloa tosi paljon moiset rasvat. Mistään valohoidoista kukaan puhunut yhtään mitään. Ainoat rasvat, mitä sain oli Repair ja Essex plus. Missään vaiheessa ihottuma ei parantunut, eikä oikeastaan edes helpottanut noilla rasvoilla. Suihkussa käyminen oli ihan tuskaa ja pukeminen. Iho oli niin pahasti rikki.

Nyt odotan viidettä ja päänahka on jo täynnä ihottumaa. Kasvoihin on tullut läiskiä, silmäluomiin, otsaan, ohimoihin, kulmakarvoihin ja kaulaan. Menee hermo, jos pääsee yhtä pahaksi, kuin viimeksi! sillon tippui kulmakarvat ja silmäripsetkin pois. Olin ihan monsteri kyllä...

Siitepölyaika on onneksi ohi, mutta kohta pitää varmaan kieltää lapsia kyläilemästä kavereilla, joilla on karvaisia eläimiä...

Vierailija
9/11 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se harhaanjohtavaa..

http://www.laakeinfo.fi/%5CMedicine.aspx?m=9265&i=NOVARTIS_ELIDEL

Mulle sanottiin, ettei missään nimessä... Eihän niistä ikinä voi olla varma ja Elidelkin on vielä niin uusi tuote, ettei testejä varmaankaan ole vielä kauheesti tehty..Voihan olla, ettei se aiheuta mitään..teksti on vaan siinä koska vaikutusta ei tiedetä.. =) En tarkoittanut millään tavalla kritisoida sun käyttöä..=)

poppis

Vierailija
10/11 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poppipau: en mä ottanut sitä kritiikkinä :)

Juu, aina uusissa lääkkeissä on se huono puoli ettei kokemusta ja/tai tietoa miten vaikuttaa esim.raskauden aikana. Eläinkokeissa ei ole ollut poikkeavaa ulkoisessa käytössä, mutta eihän se kerro välttämättä vielä mitään?

Onneksi mäkään en tosiaan oo kun pari kertaa laittanut ja vaan silmäluomiin. Enemmän mua harmittaa, että joudun raskauden aikana syömään aika isoa annosta kortisonia suun kautta, verenpainelääkettä ja astmapiippukin ajoittain käytössä :(

Joku mainitsi Repairin, se on kivan paksu voide jota ei tarvii lisätä jatkuvasti kuten esim.Essexiä. Kuivempiin kohtiin sitä käytän, kun iho hilseilee.

Vierailija
11/11 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo noi on vähän epäselviä noi ohjeet että mitä saa ja ei saa käyttää. Kaikki lääkkeet joita ei ole erikseen testattu raskaana oleville, laitetaan automaattisesti "kieltolistalle" ja siis ainakin se teksti että "neuvoteltava lääkärin kanssa" tai "ei suositella raskaana oleville".

Mulla tuli itku kun kävin hakemassa Xyzaleja pian raskaaksi tulemisen jälkeen ja tyhmänä kysyin farmaseutilta että voihan näitä syödä kun on raskaana. Farmaseutti sit vastasi siihen tyyliin että syö vaan jos haluat että sun lapsella on kolme päätä... (ei siis näillä sanoilla mut HYVIN syyllistävästi ja mun mielestä ilkeästi) Varmasti tähän kokemukseen vaikutti se että olin todella herkässä tilassa...

Viime yö meni taas rapsutellessa ja iho oli koko viikonlopun niin p******en kipeä että itku meinasi tulla! Tänään varasin sit ajan työterveyslääkärille ja oion vaatia lähetteen ihotautilääkärille, koska ei se osannu kirjottaa mulle viimeksi edes perusvoidereseptiä...

Koitetaan jaksella! Ja rasvata säännöllisesti... :)