Mistä löytää kesätyöpaikka nuorelle, joka pelkää kaikkea eikä osaa mitään?
Itsetunto on nolla, kaikki ahdistaa, ei työkokemusta yhtään mistään, ei edes lastenhoidosta, ikkunoiden/auton pesusta tms. Saa paniikkikohtauksia. :(
Kommentit (32)
Kesäkahvilaan, - ravintolaan, jäätelökioskiin, lasten puistoihin . Kannattaa soitella, puhelin käteen. Innokkuus palkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Variksenpelättimeksi saattaa kelvata.
Eikö linnut noki ikävästi silmään tuossa hommassa??
Vanhusten palvelutalolle tai hoitokotiin seuraksi ja avuksi. Siellä minä, aikoinani ihmisiä pelkäävä nuori, opin olemaan ihmisten kanssa, koin hyväksyntää ja opin myös luottamaan itseeni ja että osaan tehdä asioita. Vanhukset yleensä pitävät nuorista ja ovat armollisia. Ilman tuota kokemusta olisin varmaan syrjäytynyt ja sairauseläkkeellä.
Omalta työpaikalta. Jos asutte maalla, niin taimikon istutusta voisi saada, se opetetaan jokaiselle, mutta on raskasta työtä. Naapurustoon voi tarjota pikkuhommien tekemiseen, nurmikon haravointia, kaupassakäyntiä ja muita vastaavia, jotka jokainen osaa.
Jos on paniikkia ja pelkoja, ei pidä ruokkia niitä liikaa, vaan kannustaa uskomalla, että lapsi selviää. Voi lähteä alkuun seuraksi sinne haravointireissulle ja auttaa alkuun. Älä rupea lapsesi siivoojaksi ja huoltajaksi, jos hän on aikuinen, se pahentaa lapsen osaamattomuuden tunnetta ja opettaa avuttomaksi.
Kaikki osaavat soittaa puhelimella, pitää vain olla päätös soittamisesta ja jälkituki, että hyvin meni. Jännittäminen on normaalia, antaa jännittää, mutta tekemällä oppii ja vähitellen pääsee jännityksestä. Vanhemman ja lapsen välillä tulee olla raja, mikä estää, ettei äiti mene liian syvälle nuoren nahkoihin, vaan toimii realisoivana aikuisena. Näetkö itse nuoresi avuttomana ja kyvyttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten palvelutalolle tai hoitokotiin seuraksi ja avuksi. Siellä minä, aikoinani ihmisiä pelkäävä nuori, opin olemaan ihmisten kanssa, koin hyväksyntää ja opin myös luottamaan itseeni ja että osaan tehdä asioita. Vanhukset yleensä pitävät nuorista ja ovat armollisia. Ilman tuota kokemusta olisin varmaan syrjäytynyt ja sairauseläkkeellä.
Kiitos, tämä oli loistava ehdotus!
Mansikanpoiminta on aika yksinkertaista eikä siinä ole mitään jännittävää. Ei sillä rikastumaan pääse, mutta jotain tienaa kun koittaa pysyä ulkomaisten poimijoiden vauhdissa. Siitä itse aloitin ei mitään osaavana kaikkea pelkäävänä teininä.
Vierailija kirjoitti:
Omalta työpaikalta. Jos asutte maalla, niin taimikon istutusta voisi saada, se opetetaan jokaiselle, mutta on raskasta työtä. Naapurustoon voi tarjota pikkuhommien tekemiseen, nurmikon haravointia, kaupassakäyntiä ja muita vastaavia, jotka jokainen osaa.
Jos on paniikkia ja pelkoja, ei pidä ruokkia niitä liikaa, vaan kannustaa uskomalla, että lapsi selviää. Voi lähteä alkuun seuraksi sinne haravointireissulle ja auttaa alkuun. Älä rupea lapsesi siivoojaksi ja huoltajaksi, jos hän on aikuinen, se pahentaa lapsen osaamattomuuden tunnetta ja opettaa avuttomaksi.
Kaikki osaavat soittaa puhelimella, pitää vain olla päätös soittamisesta ja jälkituki, että hyvin meni. Jännittäminen on normaalia, antaa jännittää, mutta tekemällä oppii ja vähitellen pääsee jännityksestä. Vanhemman ja lapsen välillä tulee olla raja, mikä estää, ettei äiti mene liian syvälle nuoren nahkoihin, vaan toimii realisoivana aikuisena. Näetkö itse nu
Sekä että, näen ja en näe. Toisaalta uskon että hän pääsee vielä elämässään eteenpäin, ja toisaalta epätoivoisena hetkenä on vaikea nähdä hänellä minkäänlaista tulevaisuutta muuta kuin peräkammarin tyyppinä. Kaverit menee ohi oikealta ja vasemmalta sillä välin kun hän murehtii mennyttä ja tulevaa kammiossaan.
Kaupungin puisto-osasto oli ainakin oman lapsen eka työpaikka. Ei tarvitse osata etukäteen oikein mitään ja hommat simppeleitä suorittavia töitä. Eikä tarvitse olla sosiaalinen tai paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Pomo antaa aamulla hommat ja sitten ne tehdään.
Koita saada nuori karjatilalle hommiin niin saa monipuolista kokemusta eri töistä, tosin joudut maksun puolelle.
Itsetuntoa, itsevarmuutta ja sosiaalisia taitoja voi kehittää työn ohessa. Itse pääsin arkuudesta ja ujoudesta ainakin osittain eroon kun sain sellaisia töitä, missä piti esiintyä ja olla ihmisten kanssa jatkuvasti tekemisissä. Millaisia kesätöitä olet katsellut? Esim. hoiva-avustajaksi tms. voisi ehkä päästä kesätöihin ilman koulutusta ja kokemusta? Oma ensimmäinen kesätyö oli kehitysvammaisten toimintakeskuksessa avustaminen enkä edes opiskellut sotealalla. Kannattaa yrittää hakea!
Variksenpelättimeksi saattaa kelvata.