Mikä luova ala sopii ihmiselle, jolla ei ole luovia taitoja?
Olen kokenut itseni aina luovaksi taitelijasieluksi mutta mitään konkreettisia kädentaitoja minulle ei ole suotu.
Rakastin piirtämistä, maalaamista ja käsitöitä nuorempana ja rakastan edelleen. Lempiaineeni peruskoulussa olivat käsityö ja kuvaamataito mutta kovasta harjoittelusta huolimatta sain näistä aineista numeroksi korkeintaan 8. En syytä opettajia, tiedostin itsekin etteivät kömpelöt tekeleeni vetäneet vertoja niille 10 arvoisille töille.
Mitkään muut aineet eivät peruskoulussa ja lukiossa sitten kiinnostaneetkaan. Haaveilin lukion jälkee kyllä graafisesta suunnittelusta ja monesta muustakin luovasta alasta. Mutta järki ja pelko sanoivat, ettei näillä minun taidoillani, joihin ei edes harjoittelu näytä purevan, kannata edes kuvitella. Päätin jättää luovuuden harrastukseksi.
Päädyinkin lukion jälkeen opiskelemaan ns. järkeviä aloja. Ensin merkonomiksi (arvosanat ja rahkeet eivät riittäneet aluksi korkeakouluun). Nykyään työn ohella opiskelen tradenomiksi. Olen kuitenkin nyt havahtunut pohtimaan, miten onneton olen nykyisellä alallani ja luova ala kutkuttelee edelleen mielessä.
Kiitos, jos jaksoit lukea tänne asti. Olisi ihana kuulla rohkaisevia tai "tough love" neuvoja tai vaikka kokemuksia, jos joku muu on koittanut opiskella joskus luovaa alaa taidoilla tai ilman. Olen hieman hukassa mitä tehdä.