Käytätkö parisuhdehistoriaasi hyväksi uuden kumppaniehdokkaan arvioinnissa?
Esimerkiksi jos olet aiemmin ollut parisuhteessa narsistin kanssa, niin alatko epäillä uuden kumppaniehdokkaan tavattuaan, että onkohan tämä uusikin kumppani narsisti ja alat selvittää asiaa?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä yritän edellisten suhteiden sudenkuopat välttää. Esimerkiksi jo suhteen alussa ilmenevä mustasukkaisuus saa lopettamaan sen alkuunsa.
Omaa ongelmakäytöstäsi et silti yritä korjata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä yritän edellisten suhteiden sudenkuopat välttää. Esimerkiksi jo suhteen alussa ilmenevä mustasukkaisuus saa lopettamaan sen alkuunsa.
Omaa ongelmakäytöstäsi et silti yritä korjata?
Tarkoitatko, että aiheutan mustasukkaisuuden omalla käytökselläni?
Yksi miesystävä on sellainen, johon enemmin tai myöhemmin vertaan. Se on hieman sellainen mittapuu.
Eiköhän jokainen yritä oppia aiemmissa suhteissaan tekemistään virheistä ja toisaalta onnistumisistaan. Tyhmäähän se olisi toistaa samoja virheitä uudelleen ja päätyä samojen kuvioiden kautta eroon.
Oppiminen ei tarkoita sitä että muututaan äärettömän epäluuloisiksi ja oletetaan että toinen on syyllinen ellei toisin todisteta. Sekin on parisuhteen jo alkuunsa torppaava virhe.
M60
Kyllähän se tiedostamatta vaikuttaa, vaikka yritän olla käyttämättä. Yleensä kaikki piirteet peilautuu aiempiin suhteisiin mikä on usein vain huono juttu, koska niistä tekee vääriä johtopäätöksiä.
En ole tehnyt noin. Vaadin asumiskulujen ja ruokien maksamista puoliksi. Tuo ei ole entisissä parisuhteissa toteutunut. Minä maksoin melkein kaikki.
Siperia on opettanut jotakin, eli kyllä. Välttelen tiettyjä asioita, tai yritän vältellä.
Lapsen isästä erottuani aloin nettideittailla, ja palstoilla ohitin hyvin nopeasti kaikki musiikkiin viittaavat henkilöt. Aloin sittemmin seurustella työkaverin kanssa, ja kuinka ollakaan. Bändihommia.
Sottaisuus ja umpimielisyys tulee näköjään sisäänleivottuna näiden tyyppien kanssa.
Yritän kaikissa asioissa oppia tekemistäni virheistä, etten toistaisi niitä. Narsistin ja minun kohtaaminen on kyllä kuin yrittäisi sekoittaa öljyä ja vettä. Onnistun silittämään vaistomaisesti heitä vastakarvaan.
Totta kai käytän.
Olen ollut monta kertaa hyvässä parisuhteessa ja yhden kerran huonossa. Kaikista olen oppinut paljon, niin omaan kuin toisenkin käytökseen liittyen.
Tärkeintä on ollut sen oppiminen, milloin oman käytökseni voi katsoa vaikuttavan siihen, että jostain tilanteesta kehittyy kielteinen. Silloin omaa käytöstä muuttamalla voi muuttaa myös sen, miten tilanne sujuu. Sitten on tilanteita joihin toinen osapuoli ei voi mitenkään olennaisesti vaikuttaa - esim. jos toinen on sairaalloisen mustasukkainen. Silloin paras ratkaisu on palautteen antaminen toiselle, ja jos tämä ei ryhdy toimenpiteisiin parantaakseen mielenterveyttään, ero.