Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ekaan sokerirasitukseen Turussa?

18.03.2007 |

painoindeksin vuoksi joudun sokerirasituskokeeseen. mutta en nyt kuolemaksenikaan muista, että milloin ensimmäistä kertaa sinne labraan piti mennä?

kolmatta odotellessa kun noita nla käyntejä on niin harvassa ja en viitsisi soittaa tädille kysyäkseni asiaa, niin ajattelin olisiko joku muukin turkulainen samassa tilanteessa ja muistaisi koska oli / on menossa?

pallukka ja masuasukki 13+4

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin joutuu sokerirasitukseen jos virtsassa on sokerit plussalla.

Ei siis painoindeksin vuoksi. Jossain tietty laitetaan myös siksi jos vauva on isonpuoleinen mutta silloinhan yleensä sen myös näkee virtsasta jos ovat sokerit korkella.

Vierailija
2/11 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nyt muista oliko raja 30 vai 30.5, mutta joka tapauksessa painoindeksin ylittäessä rajan joutuu sokerirasitukseen ja mikäli jokin arvo pielessä vielä uudelleen raskauden aikana myöhemminkin.

en osaa sanoa miksi, mutta turussa käytäntö on ollut tämä ainakin vuosina -04 ja -05, jolloin toisia lapsiani olen odotellut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerirasitus tehdään raskausviikolla 26¿28, jos

- glukosuriaa aamuvirtsassa

- liikapainoinen synnyttäjä (BMI > 25 kg/m2)

- edellinen lapsi painanut > 4 500 g tai ollut makrosominen

- synnyttäjä yli 40-vuotias

- syntyvä sikiö arvioitu makrosomiseksi

- aikaisemman raskauden aikana todettu raskausdiabetes

Itse kävin jo rv 13 sokeritestissä, koska edellisessä raskaudessa mulla oli raskausajandiabetes ja menen uudestaan rv 34. mut " normaalisti" tuolloin rv 26-28 on tapana käydä.

mehiz 31+5

Vierailija
4/11 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin neuolassa sanoi täti silloin alussa jo, että tehdään nimenomaan kaksi kertaa ja toinen oli ennen 20 ja toinen jälkeen 20 viikon...

Vierailija
5/11 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itse jouduin BMI:n vuoksi ja menin heti, kun vkoja kasassa 26+0. Tietääkseni tehdään kerran. Neuvolassa annettiin ohjeet. Turussa joutuu, jos BMI on yli 25. Itselläni ei ole ollut virtsassa sokeria koskaan.

Samoin kokeeseen passitetaan myös esim. siksi, että lähisuvussa on diabetesta.

Vierailija
6/11 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin vaan tuohon, et painoindeksin ollessa yli 25 sokeritestiin joutuu tietääkseni kaikkialla Suomessa ja normaalisti se tehdään vain kerran raskauden aikana ( tuolloin rv 26-28)

Mullekin tehtiin rasituskoe vain yhdesti viime raskaudessa rv 26, vaikka siitä todettiinkin diabetes ei enempää testejä tarvittu. Mittailin sit kotimittarilla. Tässä toisessa raskaudessa on suurempi riski saada taas se diabetes, niin siksi sitä seurataan alusta asti ja sen takia tehdään kaksi rasituskoetta, eka oli siis rv 13 ja toiseen menen rv 34.

Googletappa sokerirasituskoe, niin sieltä löytyy hyvää infoa. En kyllä ymmärrä miksi terkka olisi pistämässä sua kahteen testiin, jos aikasemmin ei oo ollu mitään sokereiden kanssa =) Mukavaa odotusta silti!

mehiz

Vierailija
7/11 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerirasitukseen jälleen tässä raskaudessa painoindeksin vuoksi ja se tapahtuu n. vk 28. Ainakin näin terveydenhoitaja minua ohjeisti ekalla kerralle

ns 19+6

Vierailija
8/11 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulle tehdään tässä raskaudessa todennäköisesti tuo sokerirasitus juttu. Nyt kolmas raskaus ja kuopus painoi 5000g syntyessään. Eli mua kiinnostaa että kuinka se tehdään? Onk se niinku joku verikoe vai?

Vierailija
9/11 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että kun täyttää yhdenkin noista " kriteereistä" , joutuu automaattisesti sokerirasituskokeeseen?

Mulla esikoinen oli normaalipainoinen yliaikaisena 3700g eikä ikinä ekassa raskaudessa ollut mitään sokeria pissassa.

Nyt painoindeksi on reilumpi, kun kilojakin on kymmenen enemmän. Eli ennen raskautta BMI oli 29. Joudunko siis automaattisesti johonkin kokeeseen? Asun Turun lähellä mutta en siis ole Turussa neuvolassa.

Nyt 17+0 tai jotain

Vierailija
10/11 |
25.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli miten tää tehdään. Eka litkit " kaljapullollisen" sokerilientä tyhjään vatsaan ja sitten 3x45min vai puolen tunnein välein otetaan verikoe..eli varaudu vaikka omalla kirjalla jos tympii selailla lehtiä!

Se että jossain vaiheessa tulee tosi huono olo ja saattaa pyörryttää on normaalia ja menee äkkiä ohi ja ei tarkota että on mitään häikkää =) Kaikille ei toki tota huonoa oloa ees tuu mutta mulla ainakin joka kerta ja arvot aina olleet hyvät! Minäkin sinne aina ylipainon takia joutunut vaikka pissa aina ollut puhdas! Tää on musta tosi väärin!! Tähän asti kavereilla joille on raskausajandiabetes iskeny ovat ollu laihoja...toki jos pissassa jotain häikkää ni sit ilmanmuuta!

Mut alkuperäselle kyselijälle..kyllä en neuvolassa sit patistaa sut sinne, ei niitä ite tarviikkaan muistaa =)

Vierailija
11/11 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissassa sokeria tai bmi ylittää ton 25 rajan tai suvussa on rasitteena diabetesta...

se tehdään kerran raskaus aikana yleensä viikoill 26-29

jos aikaisemmassa raskaudessa jotain niin tehdään kahdesti eka kerta viikoilla 15-18 ja jos arvot tuossa ok niin uusitaan 26-30 viikoilla....

ensin otetaan paasto verensokeri näyte.

testissä juodaan tyhjään vatsaan syömättä/juomatta edellisestä illasta klo 22 lähtien... glukoosi liuosta (tyksin labra tekee noi täällä paimiossa ja on sellasta omenamehun väristä tahmeaa litkua....)

sitten otetaan verinäytteet tunnin ja 2 tunnin päästä juomisesta... voi tulla huono olo tai heikotusta.... mulle ei oo tullu muuta kuin jano vaikka esikosta traskausdiabetes ja tästä pikkukakkosesta arvot ok...

itse olen aina ottanut kirjan mukaan niin on ollut jotain tekemistä....

ei siis ole mun mielestä koskaan ollut mikään kauhee juttu.... kuitenkin tehdään vauvan parhaaksi ettei pääse kasvamaan liian suureksi ja sitte vois olla synnytksessä vaikeuksia.... ja vauvalla synnytyksen jälkeen sokerit voi laskea liian alas ja joutua tippaan.... siis jos on raskauden aikainen diabetes... meidän esikko oli sokeri tipassa kaksi päivää syntymänsä jälkeen.... ei siis heti päässyt vieri hoitoon....