Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen on vallannut vaarallinen coping-mekanismi jota on syytä varoa!

Vierailija
30.04.2025 |

Kun uutinen on hyvä, positiivinen ja yksinkertainen niin sitä pidetään kyseenalaistamatta totena. Esimerkiksi kun uutisoitiin että amerikkalainen genetiikkayhtiö Colossal oli palauttanut hirviösuden ja mammutin sukupuutosta, niin yhtiötä kiiteltiin ja kritisoijat leimattiin lampaiksi.

Mutta jos uutiset ovat huonoja, negatiivisia ja absurdin-oloisia niin ne ovat heti vastapuolen valheita ja propagandaa. Esimerkiksi kun uutisissa puhuttiin että Donald Trump vaati Gröölantia itselleen niin se leimattiin Venäjän trollitehtaan valeuutiseksi tai kun uutisoitiin että kodittomuus ja työttömyys on lisääntynyt Suomessa niin se leimattiin heti vasemmiston satuiluksi.

Tällainen couppaaminen on vaarallista ja heikentää medialukutaitoa kun lähdetään määrittelemään se mikä on totta ja mikä ei puhtaasti omien fiilisten ja vibojen pohjalta uskomalla vain siihen mikä on kenenkin omasta mielestä totta ja mikä ei eikä sen mukaan mikä on faktaa tai oikeasti tapahtunutta.

Suurin riski tallaisessa coping-mekanismissa on se että se altistaa ihmisen helposti manipulaatiolle ja johdattelulle kun halutaan vain kuulla hyviä ja mielyttäviã asioita riippumatta siitä onko ne oikeasti totta vai ei.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

So, minulla on oikeus ja vapaus päättää mikä on minun mielestäni totta ja mikä ei ja mistä pidän ja mistä en.

Vierailija
2/2 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

So, minulla on oikeus ja vapaus päättää mikä on minun mielestäni totta ja mikä ei ja mistä pidän ja mistä en.

Ennen vanhaan ihminen totteli järkeä. Hiukan suosittelisin sinullekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan