Jaksatko lajitella kaikki roskat?
Itse en jaksa laittaa biojätteeseen mitään. Kauhean sotkuista puuhaa. Ja todella harvoin tulee mitään, kun perunat ja porkkanat syön kuorineen noin esimerkkinä.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Tällaisetkin mitättömän tuntuiset asiat itseasiassa tukevat mielenterveyttä. Jokainen kerta kun vie lajitellut roskat, vaikkei asiaa aktiivisesti mieti, omaan alitajuntaan lähtee viesti, tein oikein ja hyvin. Samoin järjestäminen, jäsentäminen tukee mielenterveyttä. Näinkin pienestä voi saada tarpeellisia onnistumisen kokemuksia. Suosittelen lämpimästi. Havahduin hiljattain siihen, että minähän hoidan taas asiat, taidan voida paremmin. Tämäkin havainto edisti hyvää.
Hyvin analysoit. Sama havainto on omalla kohdallani. Se voi tuntua huvittavalta, mutta niin se vai on. Luulin, että olen ainoa niin ajatteleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Lajittelen mm. jätepaperin, kartongin, lasin, metallin, paristot, vanhentuneet lääkkeet, muovin, sekajätteen ja biojätteen ja vien ne asiaankuuluviin paikkoihin.
Tiedätkö mitä muovia muovinkeräykseen saa kipata?
Oman kierrätysyhtiön sivuilla pitaisi olla lajitteluohjeet. Meillä alueen sivuilla on ihan roskan nimellä minne se kuuluu. Viimeksi hain läpipainopakkausta.
Vastaus: Läpipainopakkaus, lääketabletit, kapselit Läpipainolevy Läpipainopakkaus Lääkepakkaus Tablettilevy Tablettien ja lääkekapselien läpipainolevyt, joissa päällikerros on muovia ja alakerros metallia, lajitellaan muovipakkauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on muita harrastuksia kuin roskien kanssa puuhastelu. Biot menee kompostiin, muut surutta sekajätteeseen.
Asian voi tehdä vaikeaksi, jos haluaa. Roskien kierrätys ei vie aikaasii yhtään sen enempää kuin roskien vienti muutenkaan. Jos osaa olla järjestelmällinen, se onnistuu, mutta "töhöt" ja jokapuolelle sinkoilevat ei osaa.
Meillä lajitellaan muut paitsi metallit ja lasit. Siis toki pullonpalautukseen kelpaavat lasit lajitellaan, muttei mitään oliivipurkkeja jne.
Vierailija kirjoitti:
Lajittelen ja se on helppoa.
Näen tässä myös useita hyötyjä:
- muovin, pahvin, kartongin, paperin, lasin ja metallin voi viedä ilmaiseksi lähikaupan pihalla olevaan kierrätyspaikkaan.
- biojätteet kompostoin kukkapenkkiin= ilmaista ravinnetta ja kukkamultaa
- perusroskis ei haise ikinä (koska bioroskat ei ole siellä seassa) ja tyhjennysväli on harvemmin. Rahaakin säästyy.
En lajittele koska en tarvitse multaa mihinkään, roskikseni ei haise koska vien roskat päivittäin tai vähintään joka toinen päivä, tuotteet pakataan moneen kääreeseen joten roskaa tulee ihan riittämiin, mitään en lähde ronttaamaan minnekään erillisiin keräyspisteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on muita harrastuksia kuin roskien kanssa puuhastelu. Biot menee kompostiin, muut surutta sekajätteeseen.
Asian voi tehdä vaikeaksi, jos haluaa. Roskien kierrätys ei vie aikaasii yhtään sen enempää kuin roskien vienti muutenkaan. Jos osaa olla järjestelmällinen, se onnistuu, mutta "töhöt" ja jokapuolelle sinkoilevat ei osaa.
Mulla on tasan kaksi jätelootaa. Komposti ja sekajäte. En ala ajeluttamaan roskia ympäri kyliä, kun ne kierrätyspisteet pursuilevat täytenä. Ehkä kerran vuodessa teen peräkärrykuorman sekalaista isompaa rompetta nurkista ja kuskaan ne jäteasemalle.
Bioon suuremmat erät jos sattuu olemaan, metalliin haisemattomat sekä lasiset omaansa, pahvilaatikot aina, samoin paperi, mutta muovia ei tule juuri eriteltyä paitsi isot kääreet ja sen tyyppiset.
Sekajäte tuplasti pakattuna, täyttö kahden litran pikkupusseissa ja ne menee jätteisiin isommassa, tästä en luovu, on niin paljon siistimpää, eikä haise vaikka ei veisi joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tasan kaksi jätelootaa. Komposti ja sekajäte. En ala ajeluttamaan roskia ympäri kyliä, kun ne kierrätyspisteet pursuilevat täytenä. Ehkä kerran vuodessa teen peräkärrykuorman sekalaista isompaa rompetta nurkista ja kuskaan ne jäteasemalle.
Seli seli. No sen isomman romppeen nurkista kaivaminen on juuri sitä sinkoilua. Senkin voi lajitella. Jos esim. laitat lasipurkit samaan paikkaan voit ne viedä kerran vuodessa lasinkeräykseen ihan samalla vaivalla.
En ihan kaikkea, mutta lajittelen kyllä paperin, kartongin/pahvin, metallin ja lasin käytännössä 100%. Tuo biojäte on mullakin se mikä jää lajittelematta oikeastaan ihan aina, koska sitä tulee normiarjessa niin olematon määrä ettei se taatusti vaikuta suuntaan eikä toiseen.
Toisaalta jos maailma sillä tuhoutuu niin antaa sitten mennä vaan.
Meillä lajitellaan muusta jätteestä erilleen bio, muovi, kartonki, keräyspaperi ja paristot.
Jätteitä ei aleta pesemään.
Vierailija kirjoitti:
Minne sperman voi kierrättää,noita pilluastioita ei niin vaan löydä.
Biojätteeseen paperiin imeytettynä.
Muovin ja kartongin kierrätän. Etenkin muovi täyttää tuon oman jäteastian niin nopeasti. Kauppareissulla samalla vien nuo keräykseen. Omaa astiaa tarvitsee tyhjentää 6 viikon välein. Biojätteelle on komposti, sitä tulee vaan aika vähän.
Meillä on komposti ja sekajäten, jonne menee kaikki lasista metalliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli. No sen isomman romppeen nurkista kaivaminen on juuri sitä sinkoilua. Senkin voi lajitella. Jos esim. laitat lasipurkit samaan paikkaan voit ne viedä
Ei ole sinkoilua se. Ei minulla tule lasipurkkeja kun en syö purkkitavaraa.
Kansalaiset määrätään lajittelemaan biojäte, mutta kaupat tekee mitä lystää.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/6f79d556-fd92-4ebb-aa36-eda…
Aika pitkälti joo lajittelen. Biojäte, muovi, metalli, lasi, kartongit ja keräyspaperi omiin astioihinsa, käytetyt paristot teipattuna pikkupussiin ja tyhjät pullot omaan kestokassiin.
En ymmärrä, mitä vaikeaa on vaikka biojätteiden lajittelussa, sen kun heittää ne kuoret tai kannat biojäteastiaan sekajäteastian sijaan. Siinä ne astiat ovat ihan vierekkäin jätevaunussa tiskialtaan alla.