Rohkaisevia synnytyskokemuksia TAYSista?
Olemme muuttaneet ja joudun tällä kertaa synnyttämään TAYSiin. Olen kuullut _vain_ huonoja juttuja ko. paikasta synnytyssairaalana - jopa oma neuvolantätini on kertonut, että siellä ei saa kunnon kivunlievitystä, epiduraalia/spinaalia voi joutua odottamaan yli puoli tuntia tai sitä ei "ehdi" saada ollenkaan...
Vanhoja synnytyskertomuksia ei kuulemma lueta lainkaan eikä äitiä oikein kuunnella.
En ole myöskään kuullut yhdestäkään synnyttäjästä, joka olisi päässyt TAYSissa AMMEESEEN. Onko moisia tapauksia olemassakaan?
Edelliset synnytykseni ovat menneet kuin unelma Jorvissa. Pääsin ammeeseen, sain spinaalin juuri ennen ponnistusvaihetta jne. jne. Nyt pelkään tosissaan mitä sadisteja TAYSissa oikein on töissä :-(
Kommentit (4)
Synnysvastaanotosta jäi kyllä huono maku suuhun. Henkilökunta oli aika töykeää mutta salin puolella kohtelu on ollut hyvää. Ekassa synnytyksessä pääsin avautumisvaiheessa ammeeseen. TAYS:ssa on kai edelleen vain yhdessä synnytyssalissa amme, joten on tuurista kiinni onko juuri se sali vapaana, kun menee synnyttämään. Minä kerroin toiveeni ammeesta heti synnytysvastaanotossa ja pääsin siis ammeeseen. Epiduraalia en ekalla kerralla saanut, kun lääkäriä ei saatu paikalle. Positiivinen fiilis on kuitenkin molemmista synnytyksistä jäänyt.
Synnytykset siellä 04/2003 ja 08/2004. Molemmilla kerroilla olen saanut kivunlievitykset aivan optimaalisesti (epiduraalit molemmilla kerroilla, tosin toisella kerralla koitettiin esin parakervikaalia ja ns. pehmeitä keinoja).
Epiduraalin saaminen riippuu toki anestesialääkärien senhetkisestä tilanteesta, eli esim. jos on monta "hätäoperaatiota" kesken, niin synnyttäjät joutuvat odottamaan (mikä sinänsä on mielestäni ok). No, itse kuitenkin sain epiduraalit oikein oivassa vaiheessa molemmilla kerroilla, eli ainakin se perussuhtautuminen on ok.
Kätilöissä toki on yksilöllisiä eroja, niin kuin varmaan kaikkialla. Ekassa synnytyksessä jäi vähän kaivertamaan tehty eppari, joka mielestäni tehtiin turhan hätäisesti toiveistani huolimatta. Uskon että ilmankin olisi onnistunut: lapsi pienikokoinen, mulla oli hyvin voimia eikä mitään hätää olisi ollut saada äkkiä vauvaa ulos.
Esikoisen syntymän jälkeen imetysohjaus oli aika kirjavaaa, eli ohjeet olivat aivan laidasta laitaan. Toisella kerralla ei mitään valittamista mistään, tosin synnytyksessä meni kaikki nappiin, imetys ym. sujuivat loistavasti ehkä johtuen pienestä ikäerosta esikoiseen.
ja kolmas lapseni syntyy viikon päästä TAYS:ssa. Eka synnytys (-02) oli huono ja toka (-05) hyvä.
Aloitetaan siitä hyvästä :) Sain epiduraalin 10 minuutin kuluttua siitä, kun olin sitä pyytänyt. Ja voi sitä autuutta :) Mukavat kätilöt. En edes halunnut ammetta, joten siihen en ota mitään kantaa. Olisin myös saanut spinaalin, mutta en halunnut. Ilokaasua sain niin paljon kuin halusin. Peräruiskeen halusin, mutta korostivat että se on vapaaehtoinen. Vastaanotosta menin suoraan saliin eli eivät halunneet uudelleensynnyttäjää edes tutkia vastaanotossa vaan uskoivat , että on tosi kyseessä. Sairaalassa olin 3 tuntia ennen kuin vauva syntyi. Eli hyvä kokemus, kivunlievitys meni täydellisesti ja anestesialääkäri oli aivan jumalattoman hyvännäköinen ruskesilmäinen mies :)
Ja huonompi kokemus; sain epiduraalin, joka epäonnistui. Yritettiin kaksi kertaa, mutta ei vienyt kipua mihinkään. En siinä tuskassa osannut pyytää mitään muutakaan eikä kyllä edes tarjottu esim spinaalia. Synnytin siis valitettavasti luomuna.
Anestesilääkärin tulokin kesti. Mutta tiedäthän myös sen, että jos anestesialääkäri ei tule "heti" niin silloin joku muu tarvitsee häntä enemmän!! Eli joku joka on hengenvaarassa ja menossa nukutusta/puudutusta vaativaan leikkaukseen menee AINA synnyttäjän ohi tärkeysjärjestyksessä. Eli ei kukaan tahallaan pitkitä puudutteen antoa synnyttäjälle! Ja koska TAYS on yliopistosairaala siellä tehdään vaativia leikkauksia koko ajan ja joskus voi käydä niin että jollain on hengenvaara samaan aikaan kun joku toinen synnyttää ja silloin synnyttäjä odottaa.
Eppari leikattiin siististi ja ommeltiin siististi puudutteiden kera ekalla kerralla eli se oli hyvä kokemus. Sain myös peräruiskeen kuten halusinkin.
Nyt kolmannella kerralla vaadin epiduraalia jo vastaanotossa varmuuden vuoksi niin tietävät varata anestesialääkäriä heti (jos ei siis ole jossain muualla pelastamassa toisen henkeä). Lisäksi pyydän spinaalia jos ei epiduraali tehoa.En halua mitään ammeita tai jakkaroita, joten olen tyytyväinen jos saan vaan maata tokkurassa sängyssä ja manata miehelleni, että kuinka sitä taas jouduttiin tänne :)
Vuodeosastolta pelkkää hyvää sanottavaa.
TAYSissä synnyttäneitä (tosin nämä 2000-luvun alkupuolella).