Oliko teillä näin vaikeaa kun etsitte ostettavaa omakotitaloa?
Oon täysin turhautunut talon etsimiseen. Olen jo luovuttanut että löytyisi sellainen jossa kaikki on kohdallaan, mutta jos edes puolet toivotuista asioista olisi niin voitaisiin miettiä eteenpäin. Hakuvahdit on olleet päällä yli puoli vuotta ja sitä ennenkin jo selailin myynti-ilmoituksia. Luullen että se on helppoa sitten kun osto tosissaan on ajankohtaista. Ja se olisi nyt.
Älkää tulko sanomaan että rakenna itse niin saat mieluisen. Ei ole taloudellisesti eikä muidenkaan resurssien puolesta mahdollista nyt.
Kommentit (21)
Ei täydellistä ole olemassakaan. Ja nekin, ketkä ovat itse rakentaneet ovat jälkikäteen kertoneet, mitä tekisivät toisin tai mistä eivät pidä. Onko sinulla liian tiukat kriteerit tai etsitkö jotain todella erikoista, rajatulta alueelta tai pienessä budjettihaarukassa? Puoli vuotta ei minusta ole ylipäätään mikään pitkä aika etsiä taloa/asuntoa.
Auttaisi, jos kertoisit, mitä nämä kriteerisi ovat.
Kerro tärkeimmät kriteerit, hinta ja alue, mistä etsit, autetaan sitten.
Olimme rakentaneet ensimmäisen omakotitalomme juuri omiin tarpeisiin täydelliseksi täydelliselle tontille mutta se piti myydä eri kaupunkiin muuton vuoksi.
Asuimme toisella paikkakunnalla ensin rivitalossa mutta etsimme koko ajan omakotitaloa. Oli todella vaikea löytää edes puoliksi yhtä hyvä kuin se entinen koti oli.
Listasimme tärkeimmät kriteerit:
- oma tontti
- sijainti
- rakennusvuosi vähintään
- koneellinen ilmanvaihto
- pohjaratkaisun toimivuus
- kylpyhuone piti olla remontoitu mikäli on yli tietyn iän
- budjetti sekä remontointiin käytettävissä olevat resurssit ja raha
Löytyi lopulta ihan ok sijainnilla työpaikkoihin ja lasten kouluihin nähden sekä julkisen liikenteen saatavuus yms.
Sisustus meni kokonaan uusiksi mutta sen arvasimme jo valmiiksi ja teimme itse.
Miettikää valmiiksi mistä olette valmiit tinkimään mikäli muuten täydellinen löytyy.
Me etsittiin yli 2 vuotta
EI ollut vaikeaa. En edes tiennyt haluavani ostaa omakotitaloa mutta yksi ilta katselin netistä mitä on tarjolla ja kolme viikkoa myöhemmin tehtiinkin jo kaupat. Viitisen vuotta olen tässä asunut ja ollut tyytyväinen. Pintaremonttia olen tehnyt että mieluisan sain sisustuksellisesti ja ulkomaalauttanut taloni.
Meillä oli vain seuraavat kriteerit: omalla tontilla, sopivalla etäisyydellä työpaikastani, jotta selvitään yhdellä autolla ja rakenteiltaan hyväkuntoinen ja hinnaltaan edullinen. Kun löydettiin eka sellainen, tehtiin heti tarjous, eikä ole tarvinnut katua, koska emme ole märehtijöitä.
Ei tarvinnut etsiä kun rakensin suoraan itselle mieluisan.
Meilläkin meni 2 vuotta etsiessä. Ensin laajemmalta alueelta ja kun löytyi se ainoa paikkakunta joka vei sydämen, niin sitten vasta vaikeaksi menikin :)
Mutta kun se tuli vastaan, niin jo eteisessä tiesin sen että tämä se on.
Tsemppiä!
Talo saisi maksaa korkeintaan 160 tuhatta. Remontteihin on varattuna muutama kymppitonni, joten talon kyllä pitäisi olla sellainen jota on vuosien aikana huollettu, vanha saa kyllä olla. Tontti minimissään 3000 neliötä ja talossa ainakin 120 neliötä. Sijainti tietenkin maalla, mutta toiveena max 15-20km keskisuuresta kaupungista missä työpaikkani on. Haluan talon siis maaseudun rauhasta, en tiiviitä asuinalueelta. Mitä kauniimpaa metsä/joki/järvimaisemaa sen parempi tietenkin, mutta näistä vaatimuksista olen jo luopunut. Ap
Onko ongelmana hinta, eli et löydä tarpeeksi edullista taloa?
Vai se maisema? Tuo tontin koko on yksi ongelma, jos maata on enemmän, myös hinta nousee, tottakai.
Puoli vuotta on lyhyt aika etsiä taloa, joten eiköhän sopiva talo vielä löydy
Vierailija kirjoitti:
Onko ongelmana hinta, eli et löydä tarpeeksi edullista taloa?
Vai se maisema? Tuo tontin koko on yksi ongelma, jos maata on enemmän, myös hinta nousee, tottakai.
Puoli vuotta on lyhyt aika etsiä taloa, joten eiköhän sopiva talo vielä löydy
Tarjontaa ylipäätään on huonosti. Ja sitten alkuperäiskuntoisista 70-80-luvun taloista pyydetään täällä päin kovaa hintaa. Noihin ei välttämättä saa lainaakaan. Ap
Mulla meni myös yli pari vuotta ennenkuin sopiva talo löytyi. Minusta oli mielenkiintoista käydä katsomassa useita taloja eri paikkakunnilla välittäjän kanssa. Lopulta löytyi ja nyt olen jo 8 vuotta tyytyväisenä asunut tässä. Remontteja tietty piti tehdä mutta olinkin siihen varautunut.
Jo nuorena halusin aina pienen oman, että rahalla rakennuttaisi, jos ei itse pysty. Mutta tietysti rahaa ei sillä tavalla olisi edes ylläpitoon, joten se siitä.
Me etsimme viimeisintä taloamme pitkään ja tämänkin minkä ostimme ohitin 6kk, uusi talo kivalla alueella. Mutta kaikki sisällä mustaa ja harmaata mitä inhoan.
Lopulta katsoin tiedot ja totesin pohjan lähes täydelliseksi ja lähdin katsomaan. Talo oli tosiaan juuri sitä mitä etsittiin ja kun saimme hinnan kohdalleen ostimme talon ja remontoimme täysin. Vähän kirpaisi repiä uutta mutta saimme myytyä paljon mm mustat lattialaminaatit ja väliovet.
Olemme edelleen tyytyväisiä taloon
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli vaikeaa, siksi päädyttiin siihen että annettiin arkkitehdin suunnitella juuri meille sopiva talo, en kadu.
Varmaan musta räystäätön, isot ikkunat ja käytävä. Nämä on jokausen arkkitehdin bravuurit.🤢
Olin juuri tänään juhlissa, missä talon etsiminen alkoi tuntua epätoivoiselta. Mutta viimein löytyi oikealta alueelta ja oikein kriteerein heille juuri täydellinen talo. Ovat onnellisia, etteivät ajatuneet ottamaan lähinnä sopivalta tuntuvaa.
Kaikkea hyvää talon etsimiseen.
käytetyn talon etsiminen oli helppoa.
koko noin 150neliöö ikä alle 50v hinta alle 100ke tontti min 1ha.ei naapureita.tietysti paikkakunta myös.
valinnanvaraa oli tarpeeksi ja talo löytyi parissa viikossa.
Ei noin pienellä rahalla saa hyvää. Meidän poika osti juuri kivan talon isohkolla tontilla Pohjois - Espoossa, mutta hintalappu oli yli 700.000€.
Kyllä oli vaikeaa, siksi päädyttiin siihen että annettiin arkkitehdin suunnitella juuri meille sopiva talo, en kadu.