Millainen on erikoisin tuttavasi?
Omista tuttavistani erikoisin on matalapalkkaduunari, jolla on jotenkin yläluokkainen tausta, koska mummonsa oli jotain vanhaa kulttuurisukua. Tämä ihminen asuu itse vuokrayksiössä, oikeastaan jopa vähän huonolla alueellakin, mutta silti juo kahvinsakin luuposliinikupista kerman kera ja katossa riippuu kristallikruunu, seinilläkin on parin matrikkelitaiteilijan töitä jostain sadan vuoden takaa. Kotinsa kirjahyllyssä on Dostojevskiä, Tsehovia jne. On ehkä kerran kiroillut ja silloinkin vain, kun lainasi jotain toista ihmistä, joka oli kiroillut. Puhuu jotenkin hienostuneesti, jännällä nuotilla, kuulostaa vähän samalta kuin suomenruotsalainen puhuisi suomea, hän kyllä suomenkielinen. Tuo ihminen välillä jotenkin ärsyttää, koska kontrasti on jotenkin outo - perusduunari, mutta silti on kuin joku aatelinen. Käyttäytyykin jotenkin hillitysti ja hallitusti, ryhti suora ja leuka pystyssä. Tulee jotenkin vaikutelma ihmisestä, joka on ylpeä, vaikkei ylpeyteen olisi mitään syytä.
Kommentit (23)
Hän joka ei suostu puhumaan puhelimessa vaan pommittaa minua SMS illä ja en jaksa vastata. Jatkuva pimputus kun tulee viestejä.
Miljoonaperinnön saanut, joka pisti kaiken menemään muutamassa vuodessa. Hurjia tarinoita, surullinen sielu.
Hän on siis ihminen, joka on syntynyt hyvään perheeseen ja sukuun, mutta jonka elämä ei ole mennyt putkeen. Tai sitten hän pitää työstään matalapalkka-alalla.
Sinä olet ihminen, joka kadehdit häntä? Miksi? Keskittyisin analysoimaan omia tuntemuksiasi ja mielen liikkeitäsi enemmän kuin muita.
Miten joku on erikoinen?
Erilaisia olemme kaikki.Erilailla pukeutuvia, asuvia, juttelevia ja lukuisa määrä muita erilailla tekemisiä.
Minulla on köyhälistötausta, mutta olen suoraryhtinen akateeminen, ei kruunuja, ei posliinia, mutta kielen monien rekisterien hallinta. Ja pää ylpeästi pystyssä - sa se!
Eläköön suomalainen säätykierto. Rehtorini minun ikäiset lapset ovat kaikki duunareita. Mutta hölmöjä olivat opettajavanhempansa Sakari ja Oili.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on köyhälistötausta, mutta olen suoraryhtinen akateeminen, ei kruunuja, ei posliinia, mutta kielen monien rekisterien hallinta. Ja pää ylpeästi pystyssä - sa se!
Eläköön suomalainen säätykierto. Rehtorini minun ikäiset lapset ovat kaikki duunareita. Mutta hölmöjä olivat opettajavanhempansa Sakari ja Oili.
Aivan, jokainen saa olla ylpeä itsestään ja myös taustastaan. Samoin AP:n aristokraattinen tuttava, vaikka olisikin väliinputoaja.
Sellainen joka uskoo ihan tosissaan että jokainen ihminen on itse valinnut vanhempansa joille syntyy. Hänen mukaansa jokainen on ansainnut sellaiset vanhemmat kuin heillä on.
Sivistystä ei näytä olevan silläkään puolen pöytää.
Ap:ta ärsyttää ettei työläiskaveri tiedä paikkaansa
Vaikea vastata. Uskon olevani tuttavapiirini oudoin tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Ap:ta ärsyttää ettei työläiskaveri tiedä paikkaansa
Ottaahan se varmasti lujille, kun työläiskaverilla on jotain sellaista, josta AP on jäänyt osattomaksi kuten vanhan hienon suvun perintö.
Jos tuo on erikoisin tuttavasi niin sinulla on kaikki todella hyvin.
Yks 30-jotain-vuotias nainen joka käy useamman eri kirkkokunnan kokoontumisissa ja pukeutuu kukkahattuihin ja tätimekkoihin. Hänellä on erittäin vankka tietämys kaikenlaisesta merenkulusta ja kulkupeleistä, ja olisi lisäksi ehdoton ykkövalintani johtamaan tietä siviilinä maanpuolustustilanteessa.
"Tulee jotenkin vaikutelma ihmisestä, joka on ylpeä, vaikkei ylpeyteen olisi mitään syytä." Miksi ei olisi mitään syytä olla ylpeä itsestään? Onko suuri varallisuus ja tietynlainen statuselämä ainoat asiat, joista saa olla ylpeä? Saa kai hän olla ylpeä esim. sivistyneisyydestään, estetiikan tajustaan tai mahdollisesta älykkyydestään, tai ihan vaan siitä, että elää sellaista elämää kuin itse haluaa muiden mielipiteistä välittämättä.
Ap:n tekstistä ei saa edes sellaista vaikutelmaa, että henkilö jotenkin huonolla tavalla ylpeilisi asioillaan, ap:ta vaan ärsyttää se "kontrasti".
Erikoisin ehkä on sellainen, jolla ei kaikki ole henkisesti ihan tasapainossa. Olevinaan on urheilija, esittelee osallistumismitaleja ja palkintoja niin kuin olisi sijoittunut, valittaa välillä poskiontelo-oireita ja muuta, kovasti on olevinaan myös julkkis, koska on ollut parissa tv-ohjelmassa taustalla jne. Luulee myös osaavansa laulaa ja valittaa kun ei ole pärjännyt laulukilpailuissa ja väittää niitä huijauksiksi. Kaiken lisäksi on uskovainen ja höyryää saatanan juonista ja tehneensä itsekin saatanan kanssa verisopimuksen jne jne. Hullu siis.
Vierailija kirjoitti:
"Tulee jotenkin vaikutelma ihmisestä, joka on ylpeä, vaikkei ylpeyteen olisi mitään syytä." Miksi ei olisi mitään syytä olla ylpeä itsestään? Onko suuri varallisuus ja tietynlainen statuselämä ainoat asiat, joista saa olla ylpeä? Saa kai hän olla ylpeä esim. sivistyneisyydestään, estetiikan tajustaan tai mahdollisesta älykkyydestään, tai ihan vaan siitä, että elää sellaista elämää kuin itse haluaa muiden mielipiteistä välittämättä.
Ap:n tekstistä ei saa edes sellaista vaikutelmaa, että henkilö jotenkin huonolla tavalla ylpeilisi asioillaan, ap:ta vaan ärsyttää se "kontrasti".
Minäkään en saanut vaikutelmaa, että kyseinen henkilö ylpeilisi. Ilmeisesti AP kokee, ettei tuttavallaan ole oikeutta olla ''hienostunut'', koska tuttava on ''vain'' duunari. Ehkäpä AP on itse duunari ja joutunut nyt kohtaamaan jonkun, joka elättää itsensä duunarina, mutta kuuluukin pohjimmiltaan hienompiin piireihin.
Erikoisin on ehkä vintage-harrastaja, jolla lähes kaikki vaatteet on vintagea. Talvella käyttää turkkeja jne.
Voi hyvää päivää näitä aloituksia. Anna ihmisten olla sellaisia kuin ovat. Tuttavasi elää vain tavalla, miten hänet on kasvatettu. Miksi hänen pitäisi juoda kahvinsa muumimukista, jos on oikeat kahvikupitkin jne. Katsos, kun kaikki eivät kuitenkaan ole sinne hollitupaan syntyneitä.