unikoulu-yön yli nukkuminen?
Oma vauvelimme lähestyy puolen vuoden ikää ja mahdollisesti unikouluasiat tulevat ajankohtaisiksi. Tuosta puolen vuoden iästä sanotaan ettei tarvi enää syöttöä yöllä, mutta toisaalta taas vauvan sanotaan nukkuvan yönsä kun yhdenjaksoinen uni on 5 tuntia.
Miten on? Onko unikoulussa tarkoitus päästä yön yli eli 10 h nukkumiseen vai tuohon 5 tuntiin?
Pantleyn kirjaa olen ahkerasti lueskellut ja sen mukaan yli puolivuotiailla on tavallista herätä 1-2 kertaa yössä ja voivat tarvita viëlä yösyöntiä vuoden ikään saakka. Joten pitäiskö vaan jaksaa heräilyjä?
Meillä ei ole mikään mahdotan tilanne vaan keskimäärin 2 kertaa yössä herätään, mutta kyllähän sekin alkaa pikkuhiljaa tuntua. Mielellään nukkuisi jo koko yönkin, niin kuin varmasti kaikki meistä ; )
Kommentit (5)
Meillä on poika 6kk ja heräilee joka tapauksessa öisin innoissaan touhuamaan kaikkea uutta oppimaansa. Imetän edelleen kolmen tunnin välein. Ajattelin, että nyt kun aloitamme kiinteät, voi unet hieman rauhoittua, saa nähdä. Touhotuksestaan rauhoittuu aina syliin tai ihan vaan " tassutteluun" .
Itse myös mietin paljon tuota asiaa puolen vuoden iän jälkeen ja neuvolastakin suositeltiin lopettamaan yöimetys,tuolloin lapsi oli kyllä jo 8kk.
Ajattelin että kunhan kiinteitä menee hyvin eli enemmän kuin kaksi lusikallista päivässä, niin silloin olisi helpompi vauvalla mennä yö syömättä.
Aloitettiin kiinteät 6kk iässä, käytännössä meni kuukausi syömisen opetteluun.
Vauva on ollut alusta asti kova yötissittelija,viime päivinä jopa tunnin kahen välein.Tämä pääsyy etten enää jaksanut,aloin oleen itse aika loppu.
Nyt meillä takana viikon lempeä unikoulu.Tavoitteena oli se että eka syöttö olisi klo.5-6 aamulla.Alkuitkujen (eka yö itkua 1.20h,myöhemmin 1-10min.) jälkeen mennyt tosi hyvin.Eli nukkuu 22/22.30-4.30/5,eli sen viiden tunnin pätkän,välillä heräilee mutta nukahtaa uudelleen joko itse tai tutilla.
Kannattaa rajoittaa yösyömistä mutta pitäisin sinuna tuon " varhaisaamiaisen" jonka jälkeen unta jatkuu 2-3h.
Ainakin meillä ei menisi mitenkään 10 tuntia putkeen,ainakin siltä tuntuu,eihän sitä tiedä muttei ole haluja edes yrittää.
Unikoulun myötä meillä nukutaan pidempään ja paremmin ja luonnollisesti äidillä ja lapsella parempi fiilis.
Kiva kuulla, että unikoulusta on apua. Meillä poika otti kiinteät ruuat heti omakseen. Vetelisi kaikkea heti maistelukerralla jo useamman lusikallisen. Hihkuu innosta. Ollaan kuitenkin aloitettu varovaisesti ettei maha vedä ihan kovaksi.
Meilläkin imetys on välillä ollut tosi tiuhatahtista. Kun " maitotilaus" on mennys perille eli maidon koostumus taas vastaa tarvetta, on päästy takaisin tähän kolmen tunnin rytmiin. Ajattelin kokeilla vielä kuukauden (7kk ikään) yöimetystä ja kun kiinteät on toivottavasti sitten omalla paikallaan ruokavaliossa, haluasin rajoittaa yöimetyksen yhteen kertaan. Pelkään meinaan, että maidon tuotanto tyssähtää täysin, jos lopetan yöllä imettämisen kokonaan. onko kokemusta tästä? Haluaisin kuitenkin imetellä poikaa vuoden vanhaksi. nyt kun maitoa piisaa tosi hyvin. Yksi tissillinen riittä joka aterialla.
Itse asiassa nuo yösyönnit on " helppoja" .Vauva syö ja nukahtaa toivottavasti heti uudelleen. Paljon vaikeampia ovat ne muuten vaan heräämiset. Mutta asiaan minusta puoli vuotias on liian pieni unikouluun. Vasta lähempänä vuoden ikää ajankohtaisempaa. Ja noista muista heräilyistä: kun opitaan kävelemään, seisomaan, puhumaan tehdään sitä sitten yölläkin eli katkonaisia öitä todennäköisesti luvassa vuoden rajapyykin jälkeenkin, mutta sellaista se on.
että vielä ainakaan ei mitään unikouluja tarvita. Meidän 7 kk poika herää yleensä vain kerran yössä (n klo 5). Joinain öinä herää myös n klo 1, silloin saan hänet nukahtamaan tutilla. Tuolloin viiden aikaan on yleensä pakko antaa maitoa, vaikka pojalla ei oikeasti nälkä olekaan, ei vain nukahda muuten. Eli tottumuksesta herää.. Ehkä teilläkin..? Älä anna heti ensimmäiseksi maitoa vaan kokeile tuttia, tai jopa syliä.
Meille on tulossa toinen vauva kesällä ja neuvolassa sanottiin että ennen sitä katsotaan tarevitaanko unikoulua, ja sekin ihan vain siksi että saisin itse nukkua kunnolla ennen vauvan tuloa. Alle vuoden ikäiset nyt vain heräilevät öisin. Jos heräily nyt ei ihan ylivoimaiseksi itselle käy niin miksi kiusata lasta unikoululla, vielä ainakaan, kun tuo heräilykin on normaalin rajoissa. Kyllä teilläkin vielä nukutaan kokonaisia öitä.. joskus.. =)