Mielikuvitusmatka takaisin 1980-luvulle
On elokuun ensimmäinen perjantai vuonna 1989. Koulu alkaa kymmenen päivän päästä, olet menossa kuudennelle. Pyöräilet pensasaitojen ja omenapuiden ympäröimää katua koulukaverisi Karoliinan talolle. Pyörän vaihteet tikittävät, vaihdat kolmoselle. Ilmassa tuntuu omenapuiden ja savun tuoksu kuten aina omakotitaloalueella. Olet myöhässä, synttäribileet alkoivat jo puoli kuudelta ja nyt kello lähestyy kuutta. Halusit välttämättä krepata hiuksesi uudella kreppiraudalla ennen lähtöä. Sinua jännittää, muut ovat jo paikalla. Karo on suosittu, paikalla on varmaan hän tallikaverinsakin, vieraita tyttöjä. Kutsukortissa luki että ohjelmassa on disco. Ehkä musiikki jo pauhaa kun saavut? Katsot pyöränkorissa olevaa vaaleanliilaan lahjapaperiin käärittyä pakettia ja pohdit mahtaako lahja olla mieluinen, lukollinen päiväkirja jossa on hevosen kuva kannessa sekä pakkaus erivärisiä neontusseja.
Nyt näet vasemmalla puolellasi pensasaidan takaa paljastuvan keltaisen matalan tiilitalon jonka pihalla on rivissä polkupyöriä. Olet löytänyt Karon talon. Jännittyneenä talutat polkupyöräsi rivin jatkeeksi ja otat lahjapaketin korista. Kopistelet pihakivetystä pitkin lempiavokkaissasi. Painat ovikelloa. Kuulet vaimeasti oven takaa riehakkaita ääniä ja naurua ja sitten tömisevät juoksuaskeleet kun joku lähestyy ovea. Ovi tempaistaan auki eikä naurava Karo ehdi edes tervehtiä vaan vetää sinut eteiseen ja sanoo "tuu sisään, disco on alkamassa!". Olohuoneesta kuuluu puheensorinaa ja naurua, tuoksuu popcornille. Joku laittaa lambadan soimaan stereoista.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut tämän joskus ennenkin palstalta.
Kyllä, mutta nyt lisäsin tarinaan mm. kreppiraudan, lukollisen päiväkirjan ja lambadan tiivistämään 80-luvun tunnelmaa.
ap
Minun paluumatkani sinne:
On jo pimeää ja vähän pakkasta, mutta kaikilla on farkkutakit ja päät paljaana. Kädet pitää työntää taskuihin. Kalja onneksi lämmittää. Kadulla velloo iso lössi enemmän tai vähemmän kännissä.
Pilluralli kiertää korttelia, nuo vanhat amerikanraudat ja huutelevat, isommat kundit. Minua houkuttaisi kovasti hypätä jonkun kyytiin lämmittelemään, mutta Suski vastustaa. Kuulema vanhemmat suuttuu eikä enää päästä perjantaina ulos.
Valto haastaa taas riitaa. Jotkut länkyttävät vastaan ja toiset yrittävät rauhoitella. Älämölö ja kuhina ilmeisesti herättävät poliisin huomion, koska lähtevät maijastaan ja lähestyvät . Mennään uskovaispubiin, Suski ehdottaa. Suostun, kun on niin kylmäkin. Uskovaisten paikka on siitäkin hyvä, että sinne pääsee kännissä. Kunhan suostuu ruumiintarkastukseen. Ovella on suunnilleen ikäisiäni tyttöjä ja poikia portsareina. Käyvät läpi koko vartalon, tutkivat hihat, puntit ja taskut. Pullot, puukot ja muut sellaiset pitää antaa narikkaan. Samoin laukut. Mutta ne kaikki saa takasin lähtiessä. Ostetaan sämpylät ja kahvit, lämmitellään. Onneksi nyt ei ole mitään saarnoja meneillään. Joku hihhuleista näyttää tunkevan naapuripöytään juttelemaan, mutta taitavat olla ennestään tuttuja.
Äkkiä onkin jo puoliyö, ja paikka suljetaan. Suurin osa porukasta on jo häipynyt koteihinsa kun astumme ulos. Saamme suhteellisen rauhassa kävellä kohti kotia. Parista autosta vaan huudellaan ja vihellellään perään.
Ei silloin olleet Karoliinat kuudennella, ne vasta syntyivät silloin.
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin olleet Karoliinat kuudennella, ne vasta syntyivät silloin.
Höpsis. Minun koulussani oli kaksi Karoliinaa kuudennella 80-luvun lopussa. Toista sanottiin Karoksi, toista Karkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun paluumatkani sinne:
On jo pimeää ja vähän pakkasta, mutta kaikilla on farkkutakit ja päät paljaana. Kädet pitää työntää taskuihin. Kalja onneksi lämmittää. Kadulla velloo iso lössi enemmän tai vähemmän kännissä.
Pilluralli kiertää korttelia, nuo vanhat amerikanraudat ja huutelevat, isommat kundit. Minua houkuttaisi kovasti hypätä jonkun kyytiin lämmittelemään, mutta Suski vastustaa. Kuulema vanhemmat suuttuu eikä enää päästä perjantaina ulos.
Valto haastaa taas riitaa. Jotkut länkyttävät vastaan ja toiset yrittävät rauhoitella. Älämölö ja kuhina ilmeisesti herättävät poliisin huomion, koska lähtevät maijastaan ja lähestyvät . Mennään uskovaispubiin, Suski ehdottaa. Suostun, kun on niin kylmäkin. Uskovaisten paikka on siitäkin hyvä, että sinne pääsee kännissä. Kunhan suostuu ruumiintarkastukseen. Ovella on suunnilleen ikäisiäni tyttöjä ja poikia portsareina. Käyvät läpi koko vartalo
Kiva, realistinen tarina tuokin. Minunkin kotikaupungissani oli uskovaisten pyörittämä matalan kynnyksen yöpaikka nuorisolle.
ap
Olen lukenut tämän joskus ennenkin palstalta.