Tabu: vanhempani pitivät perhettämme muita parempina
Tai ehkä oikeasti eivät pitäneet, mutta he nostivat kotona muiden perheiden epäkohtia esiin ja totesivat, että "ei meillä vaan"...
Ihan usein sanoivat jotain sillä asenteella, että me olimme parempia. Ehkä täysi vastakohta häpeällä kasvattamiselle?
Oliko teillä tälläistä?
Kommentit (12)
Teillä ehkä pidettiin, mutta me olimme oikeasti.
Meitä taas pidettiin muita huonompina. Inhottavaa kasvaa sellaisessa ilmapiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Oli.
Mitä sanoivat? Meillä saattoivat jopa haukkua jonkun ulkonäköä meille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meitä taas pidettiin muita huonompina. Inhottavaa kasvaa sellaisessa ilmapiirissä.
Paitsi että eroperheitä halveksittiin ja annettiin ymmärtää ettei eroperheiden lasten kanssa kannata viettää aikaa. 80-luvulla tämä.
Meillä oli erittäin vahvana tämä asenne JA myös häpeällä/rangaistuksilla kasvattaminen. Ilmeisesti yritettiin varmistaa, että meistä lapsista tulee yhtä hienoja ja täydellisiä ihmisiä, kuin vanhemmat (omasta mielestään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli.
Mitä sanoivat? Meillä saattoivat jopa haukkua jonkun ulkonäköä meille. Ap
Mun pullukkaa kaveria pilkattiin.
En ole päässyt selvyyteen, uskoivatko he oikeasti niin, vai oliko heillä huono itsetunto. Ap
Itseäni lapsena harmitti, kun äiti haukkui usein mielestäni mukavia ihmisiä.
Esim. Työttömiä, eri arvoilla olevia ym. niitä, joiden kanssa vietin aikaa. Olin sitä mieltä ettei esim 10 vuotiaalle lapselle tarvitse antaa sellasta vastuuta, että onko joku kaveri jonka kanssa leikkii, niin hyvästä perheestä vai ongelmaisesta perheestä.
Ei meidän perheessä tätä ollut, että nostetaan itsemme muiden yläpuolelle, mutta anoppi oli tällainen ja hänen poikansa. Johtui huonosta itsetunnosta. Ja hänen poikansa alkoi myös nakertamaan itsetuntoani, että en ole missään hyvä ym. Ei kiitos, jätin heidät, onneksi. Jos ei huomaa toisessa mitään hyvää koskaan, niin ei kannata olla tekemissä sellaisten ihmisten kanssa.
Meillä ei ollut, mutta kouluaikoina tapasin aika paljon näitä lapsia, jotka tulivat omasta mielestään paremmista perheistä. Itse asiassa lapset olivat ihan duunariperheistä, mutta kuvitelmat omasta paremmuudesta olivat suuret.
Tuolla tyylillä kasvatetaan narsisteja. Nuo ovat narsistisia arvoja.
Oli.