Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mehiz mulla ultra tehtiin viikolla 20+6.

Niin ja se varsinainen kasvukausihan on vasta edessä, joten hyvin ehtivät kasvaa sitten nämä kaikki pikkuiset ihan oman kokoisiksi pakkauksiksi.

KainoElvi

Vierailija
22/34 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan oikein huomasit, kaksi viikkoa tuli taas lisätty viikkoihin ihan tosta vaan (ai miten niin vähän harva tää mun pääni).

Ja ihan riittävästi on painoa sekä vatsalla että äidillä:).

Nyt laittamaan ruokaa.

KainoElvi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo vaikuttais 20+ viikoilla n.300g olevan mitä mainioin paino!! Mulla (tai siis täl peukaloisella) oli rv 20 painoarvio 250g ja olen oikein tyytyväinen ;-). Kyllähän niitä eroja saattaa näillä viikoilla löytyä jo ihan vaan senkin takia että ei oo vaihdettu laskettua aikaa (kun ei kerran kuulu käytäntöön) vaikka päivissä heittäiski suuntaan jos toiseenkin 1-7 päivää.

Mulla oli esikoisen syntymä sellanen oppikirjasynnytys. Kaikki meni jouhevasti ja mä ihan oikeesti olin synnytyksen jälkeen kateellinen työkaverille jolla oli laskettu aika kuukaus mun jälkeen ku sillä oli vielä edessä se kaikki!!! Ja vauva aika meni kans lutvikkaasti, hyvin nukkuva ja huonosti syövä. Eipähän tullu ainakaan vatsanpuruja ku ei syöny itseään ähkyyn..

Mukavaa viikonloppua!

Pantsa ja Peukaloinen rv 21+ jotain

Vierailija
24/34 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mehiz; eilen tehty rakenneultra oli 20+6, minä käyn kasvukontrollissa sen takia kun kahdessa raskaudessa on ollut istukan vajaa toimintaa, sitä siis seurataan ihan mielen rauhani takia =) esim. esikon painoarvio kaksi päivää ennen syntymää oli 3600g ja tyttö painoi 2900g. Sama tilanne kakkosella. Istukka painoi kummallakin vajaa 400g. Kolmonen olikin sitten ihan normaali vauveli painoi 3700g ja istukka 700g,mutta tuo pelko siitä että vauvalla ei kaikki ole hyvin niin kaihertaa, siksi seurataan vaikka nytkin ultrassa kaikki oli ok :D

Jaahas nyt sitten puutarhahommiin :D

JB72

Vierailija
25/34 |
20.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksistä täällä keskusteltu. Täytyy sanoa, että minusta synnyttäminen on ihanaa :) Hulluksi sanovat....

Esikoinen syntyi noin kuukautta liian aikaisin, lapsivedet meni ja laitokselle. Supparit ei alkaneet ja vuorokauden kuluttua puhkaistiin kalvot. Siitä 5 tuntia ja lapsi maailmassa. Supistukset tietysti teki kipeetä, mitään lääketieteellistä kivunlievitystä en huolinut. Se oli pahinta, kun mut oli "sidottu sänkyyn" koska vauvalla oli sydänäänilaskuja enkä siis saanut liikkua. Eppari tehtiin, jotta keskosvauva ei yhtään jäisi puristuksiin. Ponnistusvaihe 18 min ja ihan ok meni kaikki. Heti pystyin kävelemään ja istumaan. Jälkisupistuksia jonkun verran, maidontulo teki kipeää, mutta sairaalassa kun oltiin keskosen kanssa niin sain lypsettyä sähköpumpulla rinnat tyhjiksi. Pieni kun ei jaksanut syödä rinnasta. Imetyksen alku oli siis aika hankalaa.

Kakkosen synnytys käynnistyi supistuksilla. Sairaalassa olin jo valmiiksi verenpaineen takia. Tämä oli täyden kympin synnytys, ihan luomuna taas. Sain liikkua ja käydä suihkussa. Ponnistin jakkaralla 2 min ja 10 pisteen tyttö syntyi. Ei yhtään tikkiä alapäähän vaan heti kaikki kunnossa. Hieno ja upea kokemus. Vauva osasi heti syödä ja kaikki oli ok. Ainut oli että jo oireillut raskausmyrkytys paheni sitten synnytyksen jälkeen.

Jos luomuna haluaa synnyttää niin suosittelen harjoittelemaan rentoutumista jo etukäteen ja erilaisia hengitystekniikoita sekä lantionpohjan lihasten rentouttamista. Supistusten ollessa kiivaimmillaan täytyy koittaa pitää itsensä mahdollisimman rentona (suu auki, silmät auki, kädet ei puristettuna nyrkkiin vaan rentona, varpaatkin ei kippurassa vaan rentona) ja keskittyä hengittämiseen. Erilainen liikkuminen ja ääntely helpottavat kyllä. Jakkaralla ponnistamista voi tosiaankin suositella.

Myös minua jaksaa ihmetyttää luonnon voima ja se alkukantaisuus, minkä synnytyksessä kokee!

Dazka; itsekin istumatyötä teen. Vielä on mennyt suht ok, mutta kyllä se istuminen viime raskaudessa alkoi ottaa tiukille viimeisellä kolmanneksella. Hirveä paineen tunne ja liitoskivut. Illalla sitten aina niin kipeenä että itkua vaan väänsi.

Kiva taas kun oli hyviä rakenneultrakuulumisia!

Mä olin Ruotsissa laivalla. Illallispöydässä sain pyörtymiskohtauksen, silmissä sumeni ja sydän tykytti, kylmä hiki nousi pintaan ja hengitys oli haukkomista. Sain apua ja sitten se meni pikkuhiljaa ohi. En tiedä mikä lieneekin ollut.

T. Jaffa rv 21 tasan

Vierailija
26/34 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Onko jollain tarvetta uudelle käyttämättömälle Angelsounds dopplerille?

Sain lahjaksi kaksi kipaletta ja myyn toisen tuolla Osta & Myy palstalla pois.

Kyseisellä laitteella voi kuulla pikkuisensa sydämensykkeen jo rv 10 ->, itselläni kuulin kotona ennen neuvolaa (heillä sota-ajan laite :) ). Tuo laite on säästänyt monet turhat ultrakerrat kun vuotoja on ollut. Laiteesseen ei tarvitse ostaa mitään kalliita geelejä, toimii itselläni esim. Nivean rasvalla todella hyvin ja tulee aina ilta rasvaukset masuun tehtyä :)

Jos on kiinnostusta, käykää kurkkaamassa. Hinta 59e + pk (uutena 80e).

Ottakaa yhteyttä rohkeasti, myös kysellä saa jos jokin mietityttää :)

Mukavaa sunnuntain jatkoa!!

Vierailija
27/34 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kanssa kiva lukea toisten synnytyskertomuksia. Ei ole ainakaan toistaiseksi alkanut hirvittämään tulossa oleva ensimmäinen synnytys. Tietty se jonkin verrana jännittää niin kuin moni muukin tulossa oleva. Miten kaikki alkaa sujua kotoa, erityisesti imetys. Koiran suhtautuminen jännittää myös (ei tosin mitään negat. merkkejä etukäteen). Koirasta ja vauvasta oliskin kiva kuulla toisilta!

Ihmeissäni olen kanssa lukenut miten osa jaksaa käydä jumpissa saati sitten vetää niitä! Hienoa! Pakko myöntää, että mulle lyhyehköt koiran ulkoilutuslenkit on ollu ainoa liikuntamuoto aikoihin. Tässä se taas eteen tulee, että liikunta kannattaisi.... Kunnossa ei kehumista. Perhevalmennuksessa muuten kuulin, että raskaana olevan hengästyminen valmistaa vauvaa synnytykseen ja omilla keuhkoilla hengittämiseen! Mua ei näytä oma vointi motivoivan liikkumaan, mutta toi kyllä kolahti eli jospa tänään saisin itseni pitkälle lenkille.

Miehen innostuksesta kävimme jo nyt 4d utrassa (silloin rv 22+1). Lääkärin mukaan kasvojen pirteet erottuisivat paremmin jos olisi ollut vähän pidemmällä, mutta hyvin näkyi jo nytkin. Siellä suloinen pikkutyttömme liikkui vilkkaasti, leikki napanuoralla, joi lapsivettä ja pissasi. Kaikki oli mittausten mukaan kuten pitääkin. Meillä painoarvio oli 500g eli kuulemma hyvin keskipainoinen ja syntymäpainoksi tulisi tätä rataa 3600g. Tyttöä arveli tämäkin ultraaja. Olenkin nyt sitten viikannut tyttöjen vaatteita esille. Olin saanut etukäteen sekä työtön että pojan vaatteita. Kallistahan toi 4dultaus on, hintaa jäi pienen kelakorvauksen jälkeen 190, mutta mukaan tuleva dvd on kyllä hieno :) Suosittelen! Kannattaa ehkä malttaa vähän lähemmäksi 30. raskausviikkoa.

Aurinkoista sunnuntaita kaikille!

t.Sinnuli + tyttö 22+3

Vierailija
28/34 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemuksia Brio Kombi vaunuista? Ois sellaiset neljä vuotta vanhat tiedossa, hyvät, ehjät, lisävarusteineen. 300e.Hinta vähän mietityttää...löytyy halvemmallakin, mut on tutun tutulta niin uskaltais vähän luottaa, että vaunuissa kaikki on kunnossa. Yritetään vähän tinkiä. :)

Onko muilla hengitysvaikeuksia? Mulla on nyt pari viikkoa ollu, että jos makaa selällään tai muuten liian kippurassa huonossa asennossa, niin huomaan, että pitää haukkoa henkeä ja vaihtaa asentoa,että ilma alkaa taas kulkemaan kunnolla. Tiedän, että kohtu voi painaa jo jotain niitä valtimoita tms lyttyyn. Ikävää silti tämä. Eilenkin piti parvekkeella käydä haukkaamassa ilmaa ku tuntu, että happi loppuu. Pitää yrittää ulkoilla paljon ja suoristaa ryhtiä ja laittaa tyynyjä selän alle, jos tekee mieli juuri selällään pötkötellä.

Mut on yllättänyt se, kuinka vaivainen musta on tullu raskauden aikana! :) Jotenkin ajattelin, että raskaus olo ei juuri eroa normaalista, mutta tuntuuhan tuo mun kohdalla ainakin eroavan. :D

Pitää lähteä venyttelemään ja syömään jotain pientä, ku ollaan lähdössä appivanhempien kaa puolukkaan. Saa nähdä mitä masuasukki tästä sanoo.

Mukavaa viikon odotusta!

Amelie ja Martti rv 23+5

Vierailija
29/34 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amelie, kysyit noista vaunuista ja mielestäni ovat aika kalliit... Käyppä katsomassa www. babystyle.fi tai www.vauvatar.fi sivuilla Brion Kombi vaunuja. Uudet pelit saa jo 399 eurolla =). Itse juuri möin tutulle 3 vuotta vanhat emmaljungan yhdistelmät 150 eurolla ja itse ollaan ne uutena ostettu, että olivat kyllä erinomaisessa kunnossa.

Mutta en ehkä tuota 300 maksaisi niistä vaunuista.

Vierailija
30/34 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten alkoi tänään 23 raskausviikko. Miehen kanssa ollaan mietitty ja pari kuukautta nimi ehdotuksia ja tuntui tosi vaikealta. nyt sitten yhtäkkiä meillä kuitenkin onkin kumpaakin miellyttävät nimet:) kiva:)

Kiva kuulla hyviä ultra kuulumisia. Noista vauvan koko asioista oli puhetta. Meillä rakenneultrassa viikolla 19 lopulla oli painoa 245g. Kuulemma hyvä, luultavasti ei mikään jättiläinen, mutta eipä ole vanhemmatkaan.

Mä olen miettinyt kuinka jatkossa on noita ultria, kun täällä niitä kaupunki ei tarjoa. Eli joku puhui jostain koko arvio-ultrasta? koska niihin yleisesti kannattaa mennä? vai onko ne synnytyssuunnitteluun kuuluvia eli ihan loppuraskaudessa?

Mä oon syönyt kalanmaksaöljy kapseleita, koska en syö kalaa ja sitten niitä raskaus monivitamiineja. Nyt yks tuttu sanoi, ettei kalanmaksaöljyä sais syödä?! ootteko kuullut vastaavaa?

Vierailija
31/34 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, ollaan saatu viettää koko viikonloppu rauhassa kotosalla elpyen edellisen viikonlopun/viikon synttäri-/sairasteluhärdellistä. Nyt näyttäisi pahimmat taudit olevan voitettuna. Kuopuksella on kylläkin edelleen ab-kuuri päällä ja miehen silmätulehdus vain äityy lääkityksestä huolimatta, mutta kaikkineen esim. yöt ovat rauhoittuneet ja viimeyönä nukuinkin univelkaa pois yhdentoista tunnin yhtäjaksoisilla unilla. Miehen kanssa ollaan kyllä kinasteltu koko viikonloppu. Mies kun on vähän kipee niin se on ihan toiminta-/yhteistyökyvytön ja kun siihen yhdistetään hormoonihöyryinen raskautettu nainen eihän siitä hyvää tietystikkään seuraa..argh..

Omassa navassa ei mitään raportoitavaa. Uusi balancen ohjelma tuottaa vähän hankaluuksia kun selkä-/vatsaliikkeissä on muutama asento jossa oleminen on epämukavaa. Täytyy vaan setviä ne jotenkin, vaikka käyttämällä alkuun toista ohjaaja varjona näyttämässä ne rankemmat versiot. Sinällään noi les millsin tunnit ovat mukavia ohjata raskaanakin kun niissä on liikkeisiin varioitu ne versiot mitä raskaana olevat tekevät, ongelmana on vain sitten se, että kuka ne normaalikuviot sitten ohjaa kun ohjaajakin on raskaana:).

Seuraava etappi on varmaankin neljän viikon päästä oleva neuvola. Saan sieltä sitten ne kelan paprut. Äityispakkausta en ota vaan sijoitan ne rahat uuteen turvakaukaloon. Hankintoja kai pitäisi vähitellen alkaa tekemään nyt kun tiedetään kamun sukupuolikin. Mulla on tässä loka-marraskuussa viisi peräkkäistä perjantaita vapaata, joten taidan uhrata muutaman niistä ja suunnistaa johonkin isoon kauppakeskukseen tekemään kokonaisedullisia ostoksia.

Amelie, mustakin tuo 300 euroa on aika suolainen hinta käytetyistä vaunuista. Hyvällä tsäkällä saat melkein samalla hinnalla ihan uudet pelit. Ja kyllä noi vaunut kuitenkin kuluvat huolellisessakin käytössä jos ikää on tuo neljäkin vuotta.

Sunnuntain jatkoja kaikille! Taidan siirtyä tästä koneelta vähäksi aikaa pihahommiin kun aurinkokin näyttää paistavan.

KainoElvi

Vierailija
32/34 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunuista ootte puhellu... me ostettiin nyt Emmaljungan Ceroxit kantokopalla ja vuoden vanhoina 350€. En mielestäni niistä maksanu liikaa ja näyttävät tosiaan ihan brännäreiltä viä kaiken lisäks :) Mut en mäkää kyl neljä vuotta vanhoist enää nii paljoo varmaa maksais...

Tarvis men käymää anoppilas ku poika haluu men leikkiin ja sitte mummin kanssa kynttiläkutsuille, tiedossa siis muutama tunti rauhallisuutta miehen seurassa ;) voi jatkaa siitä mihin aamulla jäi kun poika heräsi ;D onk teil mitää samanlaisii sattumii ollu hetkeen?

Laitettaisko pientä galluppia samalla pystyyn? Millaiseksi te tunnette oman olonne raskaana ollessa? Mul on aina ihan kauheen iso ja ruma olo, vaik mies sanooki et on ihana masu ja kehuu muutenkin. Jotenki ei vaa huvittais tehä mitää ulkonäkös etee ku kuitenki on ku möhköfantti... Ainut "hauskuus" on noi kasvavat kuppikoot vaikka ne muutenkin on ihan sopivat mut nekää ei oo kivat kun muuten näyttää vaappuvalta pingviiniltä :(

Saittekohan nyt mitää tolkkuu tost edellisest? Olink mä nyt vähä kaamee taas? Poistun siis takavasemmalle... palaillaan ja mukavaa sunnuntaita :)

Marlene ja poika nimeltä Alli 21+2 (vissii..)

33/34 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaverilla oli rv 20+5 painoarvio 427g. Kätilö ei sitä millään tavalla kommentoinut, vaikka minusta kuulosti aika paljolta? Ei vissiin kellään muulla ole ollut yli 400g? Kuitenkin esim. masun ympärys vauvalla oli alakanttiin viikkoihin suhteutettuna. Voihan tuo arvio todella heittää, mutta toisaalta vauveli vastasi kuukautisista laskettua aikaa.

HÖMPPÄ82:lle: Jos sulla on valittavana esim. Oulaskangas niin sinne!!! Yliopistosairaalat yleensä ovat aika kolhoja laitoksia, itselläni on juuri Oulusta kokemusta eka synnytyksessä. Liukuhihnatoimintaa eikä henkilökunnan asenteessa ollut paljon kehumista :( Kyllä hätäsektio osataan tehdä tilanteen vaatiessa joka sairaalassa, Ouluun lähettävät vauvan synnyttyä jos aihetta on, vaikka helikopterilla ellei muuten. Mitä pienempi yksikkö, yleensä sitä inhimillisempää kohtelua, tämän olen tullut itsekin hyvin konkreettisesti kokeneeksi.

Mitähän vielä piti sanoa? Vauva viihtyy vielä poikittain vatsassa, toivottavasti sitten alkaa parin kuukauden sisällä kääntyä pää alaspäin. Molemmat aikaisemmat on 28.viikosta lähtien olleet loppuun asti pää alaspäin, tosin esikoinen teki kiepin vielä pari viikkoa ennen syntymäänsä. Mulla on alkanut supistella, ei kivuliaita mutta tukalia supistuksia kumminkin. Lisäksi alamahalla tuntuu helposti kipeältä, ja jos pitää paikallaan seisoa niin liitoksetkin alkaa natista. Saapas nähdä pystynkö olla loppuun asti töissä! 2,5 viikon päästä on äitipolikäynti, silloin tehdään seuraava sisätu tkimus joka kertoo sitten enemmän tilanteesta. Yllättävää sinänsä, kun molemmilla edellisillä kerroilla en ole supistuksista tietänyt mitään ennen synnytystä oikeastaan...

Me ei olla otettu mitään vauvajuttuja vielä esille. Päinvastoin, kaikki vauvalelut korjattiin pois kun ovat olleet 4,5 vuotta jatkuvasti esillä... ehtii ne sitten kaivaa joskus ensi vuonna taas lattialle :P Äitiyspakkauksen aion tällä kertaa ottaa, 2. lapselle en sitä ottanutkaan. Ei puhettakaan että alkaisin kaivaa vauvanvaatteita tai pinnasänkyä (joka pitäisi kyllä korjatakin vielä) esille ennenkuin joulun jälkeen... toivottavasti vauva älyää sen aikaa pysytellä vielä masun suojissa!

No nyt loppuperhe tulee sisälle joten aletaan laittaa tortilloja. tsau!

eikkuli 22+2

Vierailija
34/34 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä painoarvio 20+2 viikolla oli 350g ja kätilö sanoi, että se on keskiverto paino.

Aino-Mariia: Mä jätin kalanmaksaöljy kapselit pois alkuraskaudesta kun joku sano ettei ne oo hyväks. Nyt viime kerralla kun olin neuvolassa kysyin sitä ja terkka kysyi toisilta terkoiltakin varmuuden vuoksi. Sitä oli just selvitelty ja sanoivat, että saa syodä, kunhan ei saa liikaa D-vitamiinia. Mun kapseleissa ei ainakaan oo D:tä ollenkaan.

Marlene: Mä tunnen oloni välillä tosi hyväksi ja välillä kierin itsesäälissä. Kauhistuttaa kuin paljon sitä on tuvonnut joka puolelta ja inhottaa olla vähän kömpelö. Suurimman osan ajasta kuitenki hyvillä mielin. Töissä yks sanoi, että toi raskaana olo sopii sulle ihan älyttömän hyvin. En oikein tiennyt mitä vastata.

Tällä viikolla tein yli 15h ylitöitä, eikä nukuttanut hyvin koko viikkona ja olo on nyt kamalan väsy. Oon vähän liian tunnollinen. Viime viikonloppuna tein suojat pinnasänkyyn, en raaskinut ostaa kaupasta. Kiva kun on saanut ees jotain hyödyllista aikaseksi, vaikka en tiedä onko toi nyt kovin oleellista kuitenkaan.

Marie 21+6