Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sun vaikea ymmärtää, että aikuisella on aina rahat loppu?

Vierailija
15.03.2007 |

eikä kaikki johdu tuhlailevasti elämäntavasta tai jostain liian kalliista taloista tai autoista.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni oli köyhä vaikka vanhemmat töissä eikä lainoja tms. Elämä vaan joskus on, ei kaikki voi tienata tuhansia kuukaudessa.

Vierailija
2/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kertakaikkiaan vaan törsää niin hirveesti, että usein on sitten rahat loppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aikuisuus sinänsä sitä rahaa lisää tuo. Pikemminkin päin vastoin.

Vierailija
4/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 2000nettona tienaava perhe köyhä/huonotuloinen entä 3000e/KK.

Mun mielestä rahan käyttö on vaan ihan ihmisestä kiinni Tietenkin jos on oikein köyhä esim. että käteen jää kuukaudessa vuokran jälkeen 200e muuhun. Mutta toiset ihmiset jotka tienaa paljon niin sielti niillä ei ole koskaan rahaa kun ostellaan kaikken ja käydään juhlimassa.

Vierailija
5/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis minun tuloina on kotihoidontuki ja osa-aikatyön palkka ja saan rahaa siis noin 800-900¿/kk sekä lapsilisät. Vuokra on 500¿.

Silti minulla on varaa autoon, tarpeellisiin vaatteisiin, ruokaan ja muuhun, ja rahaa jää vielä säästöönkin.

Miehellä ei ole mainittavia tuloja koska opiskelee ja asuu asuntolassa toisella paikkakunnalla joten miehen saamat rahat menevät kaikki miehen elämiseen, eikä niistä perheelle jää.

Vierailija
6/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

!!!

Vierailija
7/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaikea ymmärtää. lähinnä sitä, miten joku jaksaa vielä aikuisenakin elää jatkuvassa penninvenytyksessä. sinälläänhän siinä ei mitään pahaa ole, jos joku haluaa niin tehdä (kunhan ei pummi sossun luukulla tai muuten mun veroeurojani). en vaan voi ymmärtää, miten jotkut jaksaa.

pienituloisen työn (koulutuksen ja alavalintansa perusteella) valinnut henkilö pystyy halutessaan suhteuttamaan menonsa tuloihinsa, joten kenenkään ei ole pakko köyhyydessä elää. siksi pee aana oleminen onkin täysin valintakysymys. valinta, jota minun on vaikea ymmärtää.

Vierailija
8/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. luopumalla kaikesta mikä ei ole ehdottoman välttämätöntä. Tuskin pelkät pakolliset asumismenot ja säästeliäät ruokakulut kenenkään taloutta vievät miinukselle.

T:6, joka on itsekin ollut joskus todella pienituloinen (palkka 800 e/kk) ja aina on riittänyt rahaa säästöön.

Vierailija
9/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olle edes keskituloisia. Mutta emme tykkää juosta baareissa emmekä muutenkaan ole kovia matkustamaan vaan tykkäämme, että on kiva koti ja auto. Pakollisten menojen jälkeen jää n. 1300e josta jää joka kuukausi myös säästöön. Asumme rivitalossa ja ajamme uudella autolla. Tämä on meidän valinta mutta jossain muussa perheessä arvostetaan muita asioita ja rahan käyttö on erilaista.

Vierailija
10/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itokseen. Lapsi on hyvin infektioherkkä joten päivähoitopaikka ei tule kysymykseenkään, laitoksessa tilanne olisi käytännössä sama. Hoitajaa kotiinkaan ei oikein voi hankkia sillä lapsi on noin kaksikymmentä päivää kuukaudesta sairaalahoidossa ainakin osan vuorokaudesta eikä pientä lasta voi jättää yksin tuntikausiksi sairaalaan pelottaviin ja kipeisiin tutkimuksiin ja toimenpiteisiin. Joten jos menisin töihin, olisin joka tapauksessa töissä vain muutamana päivänä kuukaudesta.

Sairauden kanssa eläminen taas voi olla hyvin kallista sillä on olemassa lääkkeitä joita kela ei korvaa, ja ne on maksettava itse. Silloin ei menoja suhteuteta tuloihin, jos ne menot ovat elintärkeitä.

Vielä puoli vuotta sitten minäkin ajattelin että köyhyys on lähes aina omaa syytä ja omista valinnoista kiinni. Mutta nyt tiedän että joskus valinnanvaraa ei ole.

T: ennen hyvätuloinen, nykypalkkana Kelan ylin hoitotuki ja lapsilisä

Vierailija:

on vaikea ymmärtää. lähinnä sitä, miten joku jaksaa vielä aikuisenakin elää jatkuvassa penninvenytyksessä. sinälläänhän siinä ei mitään pahaa ole, jos joku haluaa niin tehdä (kunhan ei pummi sossun luukulla tai muuten mun veroeurojani). en vaan voi ymmärtää, miten jotkut jaksaa.

pienituloisen työn (koulutuksen ja alavalintansa perusteella) valinnut henkilö pystyy halutessaan suhteuttamaan menonsa tuloihinsa, joten kenenkään ei ole pakko köyhyydessä elää. siksi pee aana oleminen onkin täysin valintakysymys. valinta, jota minun on vaikea ymmärtää.

Vierailija
11/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen duunari paiskii raskasta duunia alle tonnin nettopalkalla.

Vierailija
12/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tosi tiukka taloudenpitäjä, mutta rahat ei tahdo vain riittää. Täytyy myöntää, että omiahan valintoja nämä ovat: olisin voinut olla opiskelematta- ei olisi opintolainaakaan, oltaisiin voitu jättää tämä pieni ja ahdas koti ostamatta- ei olisi asuntolainaakaan. Ja jättää tietty lapset hankkimatta, niin olisi rahaa vaikka kuinka. Meillä on koko ajan talous sekaisin, mutta toistaiseksi ollaan jotenkin selvitty ja se riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi