Kahvinjuonti ja imetys
Osaisiko joku kertoa oikeaa tietoa asiasta, mitä haittaa voi olla kahvinjuonnista imetysaikana vauvalle, ja onko olemassa suosituksia määristä? Vauvani nyt 3 kk, ja päivittäin juon kyllä kahvia, ja päivittäin siitä myös poden huonoa omaatuntoa... Kahvihammasta vaan kolottaa niin vietävästi, ja mikä sen ihanampaa, kun päiväunien aikana avata vauvan nettisivut, syventyä lukemaan ja hörppiä kahvia... Riippuvuus tämäkin...
Olisi kiva saada faktatietoa asiasta!
Kommentit (8)
Lähteenä " luotettava" :
http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine
Mä juon nykyään vain rooboisteetä ja kofeiinitonta kahvia, koska olen havainnut, että kuopus nukkuu paremmin, jos jätän normaalikahvit väliin. Esikoiseen ei ollut mielestäni mun kahvin nauttimisella vaikutusta.
join myös kofeiinitonta kahvia lapsen ekan kuukauden ajan. Hirveät ähinät ja puhinat öisin yms. Lopetin myös kofeiinittoman kahvin juonnin pari viikkoa sitten, ähinät ja puhinat on vähän hellittäneet. Toki yhä poika ähistelee masuvaivoja, mutta selvästi kahvin juonnin lopettamisella oli merkitystä ainakin meidän pojalle. Äitillä vaan on hirveä himo kahviin! :/
Virallista tietoa en tiedä, mutta eipä meillä ole näyttänyt vaikuttavan vauvaan minun kahvinjuontini, tosin en ole mikään älytön kahvinjuoja, joinakin päivinä en juo ollenkaan, mutta yleensä sen 1- 2 kuppia, noin niinkuin keskimäärin. Poitsu kohta vuoden.
että imetysaikana max 5-6 kkp/vrk. Eli aika paljon saisi juoda?
ikäkin voi vaikuttaa. Itse juon aamulla ja päivällä ja tietty jos kyläillään,niin sitten illalla.Enää kahvimäärä ei juurikaan vaikuta,eli 7kk:n ikäinen ei saa mitään vatsanväänteitä.Mutta esim,joulunaikaan tuli monena iltana juotua kahvia melko myöhään ja siitä vauva sai vatsanväänteitä yöllä. Esikoiseen taas ei vaikuttanut mikään ruoka tai juoma mitenkään.
Mutta olen molempien imetysten aikana juonut kahvia ihan normaalisti. Aamulla 2 mukia, iltapäivällä 2 mukia. Nyt kuopus 5kk eikä ole ollut missään vaiheessa uniongelmia/vatsavaivoja.
kofeiini voi vaikuttaa uniin. Lisäksi se voi tosiaan herkkävatsaisilla aiheuttaa masuvaivoja, ja kahvi on myös suhteellisen yleinen allergeeni.
Mutta, jos vauvalle ei siitä tule mitään oireita ja juonti pysyy noissa suosituksissa (5-6 kuppia päivässä, harva varmaan edes juo enempää), niin eiköhän sitä voi ihan rauhassa juoda.
sinänsä ei ole mitään haittaa! Kahvissahan tietty on kofeiinia (kuten coca colassakin), joka saattaa joillakin vaikuttaa uniin. Minä itse juon kahvia useamman kupin päivässä, eikä se mielestäni vaikuta minun, eikä vauvani nukkumisiin! Kofeiini haihtuu elimistöstä/rintamaidosta kuten esim. alkoholi, eli ajoituksen kanssa voi kikkailla. Siis esim. aamulla voisi kahvin juoda imetyksen jälkeen jne. Itse olen toiminut suht, samalla tavalla kuin raskausaikana, eli kolmisen kuppia päivässä riittänee.