Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toistuva hiivatulehdus raskauden aikan - mikä avuksi?

Vierailija
15.03.2007 |

Raskaus on puolivälissä ja nyt on jo ollut 5 hiivaa, joita olen hoitanut (neuvolan ohjeen mukaan) Canesten yhdistelmäkuurilla (tabletti 500 mg + voide 1 %) ja samaan aikaan maitohappobakteerikapseleilla (siis laitettuna emättimeen). Syön myön Rela-maitohappobakteerivalmistetta ja maitotuotteita, joihin on lisätty maitohappobakteeria. Silti hiiva pukkaa päälle pari viikkoa edellisen hiivalääkekuurin loppumisesta.

Onko kohtalotovereita? Onko tätä luvassa raskauden loppuun saakka? Vai millä ihmeellä hiivasta pääsisi eroon lopullisesti? Pitäisikö kääntää katse ruokavalioon eli jättää pois kaikki sokerit, vaalea leipä, yms.? Auttaako esim. greipin, karpalon, yms. happamien ruoka-aineiden syöminen, kuten virtsatietulehduksissa? Tai onko olemassa jotain hiivatulehduksen estolääkitystä, jota voi käyttää turvallisesti raskauden aikana?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta millaisia alkkareita pidät? Suosittelen puuvillaisia (esim. sloggit). Jätä liiat sokerit pois äläkä pese alapäätä kovin montaa kertaa päivässä. Anna alapäälle ilmakylpyjä, eli ei yöllä housuja ainakaan.

Vierailija
2/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei auttanut mikään, vaikka elin ihan kakkosen neuvomalla tavalla. Hiiva tuli aina takaisin ja hoidin silloin, kun alkoi vaivata liikaa. Vaiva loppui kuin seinään, kun lapsi syntyi.

Muuten minulla on ollu 35 vuoden aikana tasan yksi hiivatulehdus, raskausaikoja lukuunottamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut ne hoidettua tai ainakin pidettyä hyvin kurissa maustamattomalla jogurtilla - mulla oli aina oma litran purnukka jääkaapissa tähän tarkoitukseen...

Eli laitoin jogurttia suoraan alapäähän vessareissulla wc-pytyllä istuessani ja pahimpaan vaivaan laitoin sitä terveyssiteeseen ja side sitten normaalisti pikkuhousuihin.

Viimeisen raskauden aikana en tarvinnut yhtään lääkekuuria, kun aloitin tuon jogurtti-hoidon heti ensioireisiin! Muuten minulla ei hiivatulehduksia ole ollutkaan kuin raskausaikana.

Terveydenhoitaja neuvoi myös syömään puolukkaa, karpaloa jne. hapanta, mutta sitä en juurikaan tehnyt, kun tuo jogurtti auttoi niin hyvin.

Vierailija
4/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kun ei tuota ammetta ole, niin laitan korkillisen etikkaa puoleen litraan vettä ja sillä sitten pesen alapään useita kertoja päivässä, jos pahasti oireilee. Toimii myös " ylläpito" hoitona, jos meinaa tulla toistuvasti hiivatulehduksia.

Suosittelen! = )

Vierailija
5/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo lääkkeet on kalliita ja muutenkin mietin, onko niitä sittenkään turvallista käyttää jatkuvasti?

Kakkoselle kiitos vinkeistä. Käytän puuvillaisia " mummoalkkareita" eli en usko, että ne hautovat herkkää alapää hipiää, päinvastoin. Sokerista on melkein mahdoton päästä kokonaan eroon, sillä raskaudenaikaiset mieliteot ovat liian voimakkaita pienen ihmisen vastustaa :)

Tuota maustamattomalla jugurtilla hautomista pitää kai kokeilla. Miten pitkiä kuureja niillä hiivaa hoitanut vastaaja on ottanut? Laitatko jugurttia ihan emättimen sisään asti vai riittääkö tuo siteeseen laitto?

Entäpä se etikkavesihoito, pitääkö sillä vedellä huljutella emätintäkin vai onko ulkosynnyttimien pesu riittävän tehokasta?

t.Ap

Vierailija
6/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kovin " syvälle" en ole etikkavettä " tunkenut" .. = ) Heh, olipa sekava selostus..

Mutta etikkaveden kannattaa antaa kuivahtaa itsekseen, niin sen hoitovaikutus kestää pitempään. Ja ilman alkkareita nukkumaan, kuten joku tuolla jo mainitsikin.

Vierailija
7/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläissäni en ole milloinkaan muulloin kärsinyt hiivasta kuin raskausaikoina.

Ensin suosittelen käymään lääkärillä, jotta saat reseptin rasvaa varten (itselläni on Canesten 2%) niin tulee edullisemmaksi.

Minulle gyne sanonut seuraava näistä lääkkeiden ja rasvojen käytöstä;

Alkuraskaudessa ei saa käyttää asettimia eikä mitään tabletteja/kapseleita, joita laitetaan emättimeen.

Puolen välin jälkeen voi laittaa asettimella rasvaa emättimeen, mutta ei saa työntää kovin syvälle.

Loppuraskaudessa voi käyttää asetinta ja tablettia (emättimessä).

Melkeinpä mitään suun kautta otettavia tabletteja (hiivalääkkeitä) ei suositella kuin aivan ääritapauksissa, sillä kaikissa on jonkin asteen riskejä olemassa sikiölle.

Rasvaa voi käyttää huoletta käsin laitettuna koko raskauden ajan.

Tällä jatkuvalla rasvailulla koitan pitää hiivan poissa. Mutta välillä se vain tulee. :(

Ja tämän lisäksi olen aina käyttänyt raskausaikana puuvillaisia sloggeja, vaihdan ne monta kertaa päivässä. Alapääpesu pelkällä vedellä. Öisinei alushousuja jne...

Tämä raskaus (kolmas) on sujunut ihan hyvin pelkän rasvan kanssa. Mutta toista odottaessa piti olla ihan kokonaan hiivattomalla ruokavaliolla; eli kaikki sokerit ja nostatusaineet pois. Ja söin paljon mm. puolukoita jne.

Lääkäriltä saa hyvät ruokavalio-ohjeet ns. oikeaan hiivattomaan kuuriin. Ja netistäkin voi löytyä. Siinä ihan aluksi ollaan esim. kaksi ekää viikkoa ilman viljatuotteita, sitten varovasti siirrytään tattarihiutaleisiin jne. Mutta se todellakin auttaa (mutta on vaativa ja kurja kuuri). Mutta hiivakin oli niin paha, että lähti nahat alapäästä. :(

Tuolla kuurilla sain erittäin pahan hiivan kuriin reilussa kuukaudessa, ja sen jälkeen loppuraskaus sujuikin ilman hiivaa pelkällä rasvalla ja noilla perusohjeilla (puolukkasurvosta, piimaa, luonnojogurttia jne. alapäähän) jne.

:) Toivottavasti saat hiivasi kuriin. Mutta onneksi se ei ole vaarallista, vaikkakin hyvin, hyvin kiusallista.

Vierailija
8/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, tuo etikkavesihoito mietityttää sikäli, että eikös etikka vaalenna tai tee jotakin muuta " hallaa" limakalvoille? Onko se ollut jonkun lääkärin, tmv. suositus vai itse kokeilemalla löydetty resepti?

Minullakaan ei ole ennen tätä toista raskautta ollut kuin yksi tai kaksi hiivaa elämäni aikana, joten jotenkin tämä raskaus siis villiinnyttää hiivatulehdukset rellestämään oikein olan takaa :(

No, enää puolet raskaudesta jäljellä ja jos hiivaa pukkaa samaa tahtia kuin tähän asti, enää (?) 5 hiivatulehdusta jäljellä...

Kokeilen toki edellä mainittuja kikka kolmosia ja toivon saavani niistä apua!

Vierailija
9/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valtava ja usein vuoden, kahden tai kolmen urakka.

Sun pitäisi ainakin aloittaa PÄIVITTÄISET maitohappobakteerit. Jättää pois sokerit kokonaan, jättää pois hiivalla nostatetut leivät ja leivonnaiset.

Ota käyttöön myös hiivan häätö-luontaistuotteet kuten greipinsiemenuute tai oliiviuute...koko kehon puhdistus tuote. Yogi-tea-sarjan Detox-juoma.

On oikeasti todella todella vaikea häätää, ja siirtyy raskausaikana myös sikiöön, ja voi kiusata sinua myös imettäessäsi (aiheuttaa inhottavia tunteita imettäessä).

Vierailija
10/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(rv35) ja elintavat ihan samat, samoin alusvaatteet jne. Raskauksilla väliä vuoden.

Eli voi johtua ihan vaan raskaudestakin?

Vierailija
11/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllähän se varmasti poistaa oireet ulkosynnyttimistä, eli kutina ja kirvely loppuu, mutta eihän se mitenkään voi poistaa " koko" hiivaa. Eli se vähän vaan hämää kun poistaa niitä ulkoisia oireita mutta hiiva pysyy kuitenkin sisällä..

Vierailija
12/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sanoi, et emättimeen on väliaikaisesti päässyt vääränlaisia bakteereja pesiytymään ja emättimen oma bakteerikanta hävittää ne aikoinaan. Se sanoi, et onhan se epämiellyttävää kutinaa jne., mutta hoitamattomana se ei johda mihinkään lisääntyneihin tulehduksiin tms.

Kaikki tää oli mulle ihan uutta tietoa, jota kaikki ei varmaan tiedä. Onhan naistenlehdet täynnä noita hiivalääkemainoksia.

Vierailija
13/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään kävin gynellä, ja sain suun kautta otettavan lääkkeen hiivaan. Minulla oireet jatkuneet nyt 4kk, välillä aina max. viikko " parempia" päiviä. Hiiva on ollut vain ulkosynnyttimissä, ja rasvaillut olen canestenilla.

Toivottavasti tämä tepsii, järki menee muuten!!

joten ainakin jaan tuon tunteen, todella kettumainen vaiva!!

Vierailija
14/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jokunen vuosi sitten ihan rakkuloita ja tosi arka alapää ja sukupuolitaudista varmana menin yksityiselle. Tutki ja totes hiivan ja otti näytteitä, kun epäili olevan kondylooma! Sain hiivaan hevoskuurin ja parin viikon päästä soitin lääkärille ja kerroin ettei ole enää oireita. Hiukan ihmetteli, kun oli ollut varma kondyloomasta, mutta totes ettei sen näkönen se tauti poistu itekseen. Ei myöskään soittanu, että tuloksissakaan olis näkyny mitään, eli tosi paha hiiva " vain" oli kyseessä.

Vierailija
15/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa hoitamatta jättämisessä..

Itselläni myös alapäästä nahkat jo rullalla, joten ei tulis mieleen jättää hoitamatta. Tuo kertomus rakkuloista alapäässä kuulostaa hirveältä.

Vierailija
16/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmatta ootan ja alapää herkkä, mutta tavallisesti ei kutinaa. Ekassa lääkärineuvolassa papatuloksissa näky joku tulehdus sekä hiiva. Söin tulehdukseen kuurin, jonka jälkeen canesten 500mg+ voide. Myös mies käytti voidetta. Ihan ok olo ja sitten petitouhuja.. Iho rikki ja pari päivää kutinaa ja loppu. Taas touhuttiin ja iho rikki ja kutinaa joka jatkuu! Myös mies kutisee hiukan.. =/ Valkovuoto muuttu taas klönteiks ja runsaaks. Oon nyt canestenilla rasvaillu ja oireet helpottuu, mut ei tietenkään valkovuotoon vaikuta, kun en sisään mitään laita, paitsi suun kautta gefiluskapseleita.

Inhottavaa!!!!!! Mitenkähän tästä etenis???

Vierailija
17/18 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela korvausta lääkkeestä ei saa vaikka olisi reseptikin, ja päälle tulee vielä lääkärin käyntimaksu.

Gynekologin ohje Asidophilus piimää tampooniin ja emättimeen.

Vierailija
18/18 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä ja ajatuksia on tullut taas uusia, kiitos niistä. Osa ei varmaan ole huomannut, että vaiva on siis nyt raskaudenaikainen ja tavallisesti minulla ei ole juuri koskaan hiivaa ollut (2 kertaa ennen raskautta ja ikää on lähemmäs 35). Eli en oikein usko, että tämä on nyt mikään hiivakierre, joka kestää vuosikausia ja jonka häätämiseen menee ikä ja terveys.

Suun kautta olen joskus hiivalääkkeen (jonka nimeä en muista) ottanut ja se tehosi heti, mutta käsittääkseni tuota lääkettä ei voi raskauden aikana käyttää.

Tamponin kastaminen luonnonjugurttiin tai piimään ei myöskään onnistu, koska tamponin käyttö on raskauden aikana kielletty, kuten Canesten-voiteen ja tabletin asettimenkin.

Hoitamatta en hiivaa raskausaikana etenkään uskalla jättää, enkä kyllä voisikaan, koska kutina on varsin kova.

Otan edelleen kiitollisena vastaan uusia ideoita ja vinkkejä, kuinka tätä taistella p*rkleellistä vaivaa vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä