Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

39-vuotiaalla miehellä korkea verenpaine

Vierailija
11.04.2025 |

Mitä tehdä kun 39-vuotiaalla miehellä on korkea verenpaine? Arvot mitattaessa ovat 140/70 luokkaa.

Mies on fyysisesti terve, ei ole ylipainoa, harrastaa säännöllisesti liikuntaa, käy kuntosalilla, juo melko harvoin ja pieniä määriä, ei polta. Syö terveellisesti. Mutta hänellä on melko vaikea ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö, ja on ollut siitä johtuen jo vuosia työkyvyttömyyseläkkeellä. Voiko korkea verenpaine johtua pelkästään ahdistuksesta ja stressistä? Ja mitä voi tällaisessa tilanteessa tehdä? Kokemuksia? Mies on kaikkea lääkitystä vastaan, mutta yritän puhua hänet ympäri aloittamaan jonkinlaisen miedon rauhoittavan lääkkeen. Auttaisikohan se asiaan?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali verenpaine, ei tarvitse toimenpiteitä.

Ap:lle suosittelisin lääkärikäyntiä liian alhaisen verenpaineen takia.

No, ei ole normaali verenpaine 140/70.

Ap

On normaalit. Sinulla ei taida olla oikein tietämystä ihmiskehosta.

Vierailija
22/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtaa olla se "terveellinen" ruoka?

Sehän on tietty se virallinen suositus, joka sisältää vain keinoruokaa huonoilla rasvoilla ja kaikki oikea ravinto on kielletty :D:D:D

Sitten syytetään geenejä kun sairastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun piti mennä työttömäksi oikeesti, koska lääkkeidenkin kanssa paine oli 150/90.

Kotona ja hissukseen se on 120/70.

Kun lähden kaupungille tai minne vain, niin sykkeet kohoaa itsestään.

Lääkäri kertoi että hän ei voi verenpaineen vuoksi kirjoittaa ikuista sairaseläkettä, mutta totesi että ihan mikä tahansa työ ihmisten ilmoilla tappaa mut alle 55 vuotiaana.

Hän totesi että erakkona elämiseen liittyy myös terveysriskejä kuten varhainen dementia, mutta totesi että korkeat verenpaineet mun tapauksessa aiheuttaa paljon enemmän sisäistä vahinkoa sisäelimiin ja aivoihin. Et tämmönen tapaus tällä kertaa.

Mikähän on tuollainen tauti, kun nostaa verenpaineen psyykkisesti noin korkialle?

Otan osaa.

Vierailija
24/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Lääkäriltä verenpainetta alentava lääkitys. Samalla tarkistettava kolesteroli.

Suksi sinä nyt kuuseen! Jotain rajaa tohon lääkkeiden mainostamiseen!

Vierailija
25/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan on ihan ok. Ei mitään ihmeellistä. Aika ideaalit itseasiassa. Eikä ainakaan mitään vaarallista. Mun miehellä oli 170/110, kun "kärähti" ja lääkitys alkoi. Se oli kyllä yllätys. Lääkitystä harkitaan, kun alapaine on joku 90-100 tai yli. Yläpainekin pitäisi olla aisoissa. 

Olen 48 itse ja verenpaine 140-150/70-75, enkä koe mitään huolta. Nuorempana oli alempi. Kolmekymppisenä oli vielä joku 120/65. 

26/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Itse pysyn nykyään hengissä lääkkeiden ansiosta ja avulla. Ilman verenpainelääkettä ja kolesterolilääkkeitä olisi minulla kohta aika varmasti sen toisen ja samalla viimeisen sydäninfarktin vuoro. 

M59+

Vierailija
27/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Itse pysyn nykyään hengissä lääkkeiden ansiosta ja avulla. Ilman verenpainelääkettä ja kolesterolilääkkeitä olisi minulla kohta aika varmasti sen toisen ja samalla viimeisen sydäninfarktin vuoro. 

140/70 arvoilla korjataan ensin perusasiat, ja 70 on erinomainen alapaine, eli suola pois, ja liikuntaa, piilosuolaa saa nykyään helposti, kun ostaa valmiita eineksiä. Joutuu itse tekemään ruokansa, mutta 10-20 putoaa yläpaine helposti.

Vierailija
28/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli nauraa huutonaurua noille AP:n "korkeille" verenpaineille, mutten jaksa. Itsellä aikanaan 25-vuotiaana ja normaalipainoisena n. 160/90 ilman lääkitystä ja levossa. 39-vuotiaana olisi varmaan jo pää räjähtänyt ilman yhdistelmälääkkeitä.

Vierailija
29/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun piti mennä työttömäksi oikeesti, koska lääkkeidenkin kanssa paine oli 150/90.

Lääkäri kertoi että hän ei voi verenpaineen vuoksi kirjoittaa ikuista sairaseläkettä, mutta totesi että ihan mikä tahansa työ ihmisten ilmoilla tappaa mut alle 55 vuotiaana.

Hän totesi että erakkona elämiseen liittyy myös terveysriskejä kuten varhainen dementia, mutta totesi että korkeat verenpaineet mun tapauksessa aiheuttaa paljon enemmän sisäistä vahinkoa sisäelimiin ja aivoihin. Et tämmönen tapaus tällä kertaa.

Mikähän on tuollainen tauti, kun nostaa verenpaineen psyykkisesti noin korkialle?

Otan osaa.

Ihan normaalia, että stressaava tilanne, vaikka lääkärissä mittaus, nostaa vielä korkeammalle. Jos kotona normaalit, ei ole mitään syytä lopettaa työssäkäyntiä. Mistä edes voi tietää, miten korkea paine on töissä? Ei 90 vielä mikään tappava ole, ei sillä pelkästään saa välttämättä edes lääkitystä. 

Vierailija
30/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kyllä periytyvää ja saa sitten hämmästellä vaikka elämäntavat ja painokin ihan ok?

Vierailija
31/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ainakaan vertaa noihin omiin lukemiisi. Ne ovat epänormaalin alhaiset. 

Olen kyllä tietoinen alhaisesta verenpaineestani. Pointtina oli lähinnä, että näen epäloogisena, että kahvi tai suola tai ylipäänsä ruokavalio selittäisi mieheni korkeaa verenpainetta, koska molemmat syömme samaa ruokaa kuta kuinkin saman määrän, ja kahvitkin juomme yhdessä. Siksi vertasin verenpaineitamme keskenään.

Ap

Vierailija
32/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtaa olla se "terveellinen" ruoka?

Sehän on tietty se virallinen suositus, joka sisältää vain keinoruokaa huonoilla rasvoilla ja kaikki oikea ravinto on kielletty :D:D:D

Sitten syytetään geenejä kun sairastaa.

Syömme hiilihydraattitietoisesti, mutta emme kuitenkaan hysteerisesti hiilareita laskien. Liha- ja maitotuotteet syömme täysirasvaisina, rasvoista käytämme ekstraneitsytoliiviöljyä, voita ja ajoittain kookosöljyä. Syömme lisäksi kananmunia, vihanneksia, ja jonkin verran marjoja. Jos syömme leipää, niin se on hapanjuureen tehtyä ruisleipää, ja vain siivu päivässä korkeintaan, eikä missään nimessä päivittäin.

Silloin tällöin herkutellaan mäkkäriruoalla, pizzalla, sipseillä, intialaisella ruoalla, viinillä, jäätelöllä, suklaalla, kakulla. Mutta tuo yllä mainittu on siis se mitä syömme ehkä 90% ajasta, ja nämä herkuttelut ovat sen 10%.

Ap

Vierailija
33/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa.

Luultavasti ahdistuneisuushäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko jne. 

Ap

Vierailija
34/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorena välillä 115/65.

Vierailija
35/37 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eivät ole tuossa iässä.

Vierailija
36/37 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä 140 on korkea arvo millä tahansa mittapuulla mitattuna. Ihan tyhmää nyt inttää yksinkertaisesta faktasta.

"Verenpaine on normaali, kun se on alle 130/85 mmHg (millimetriä elohopeaa) ja ihanteellinen, kun se on 120/80 tai alle. Verenpainetaso on lievästi koholla välillä 130139/8589 ja koholla, kun paine on 140/90 tai enemmän."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00034

Ap

37/37 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä 140 on korkea arvo millä tahansa mittapuulla mitattuna. Ihan tyhmää nyt inttää yksinkertaisesta faktasta.

"Verenpaine on normaali, kun se on alle 130/85 mmHg (millimetriä elohopeaa) ja ihanteellinen, kun se on 120/80 tai alle. Verenpainetaso on lievästi koholla välillä 130139/8589 ja koholla, kun paine on 140/90 tai enemmän."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00034

Ap

Minulla oli vp luokkaa 145/82 siinä vaiheessa kun sain sydäninfarktin ja verenpainelääkitys aloitettiin. Suolan käyttö oli ollut niukkaa jo vuosien ajan ja välttelin voimalassuolaista ruokaa joten se ei ollut syynä.

Joskus lääkkeille ei ole vaihtoehtoja. Eli joutuu valitsemaan vakavan sairastumisen ja lääkkeiden käytön väliltä.

M59+