39-vuotiaalla miehellä korkea verenpaine
Mitä tehdä kun 39-vuotiaalla miehellä on korkea verenpaine? Arvot mitattaessa ovat 140/70 luokkaa.
Mies on fyysisesti terve, ei ole ylipainoa, harrastaa säännöllisesti liikuntaa, käy kuntosalilla, juo melko harvoin ja pieniä määriä, ei polta. Syö terveellisesti. Mutta hänellä on melko vaikea ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö, ja on ollut siitä johtuen jo vuosia työkyvyttömyyseläkkeellä. Voiko korkea verenpaine johtua pelkästään ahdistuksesta ja stressistä? Ja mitä voi tällaisessa tilanteessa tehdä? Kokemuksia? Mies on kaikkea lääkitystä vastaan, mutta yritän puhua hänet ympäri aloittamaan jonkinlaisen miedon rauhoittavan lääkkeen. Auttaisikohan se asiaan?
Kommentit (37)
En usko että johtuisi pelkästää stressistä ja ahdistuksesta. Käyttääkö paljon suolaa tai energiajuomia?
Säännölliseen seurantaan. Alapaine on hyvä, yläpaine hieman koholla, mutta todennäköisesti laskee, kun seuraa säännöllisesti. Jännitys nostaa lukuja aika paljonkin.
Riippuu mitä itse sanoo onko stressiä ja ahdistusta. Verenpaineeseen on yleensä verenpainelääke jos on paha (mutta onko haittavaikutuksia), ehkei ole hyvä väkisin tuputtaa rauhoittavia, se sotkee lisää neurologista puolta. Ja riittävästi lepoaikaa ja miten kofeiinin määrä onko liikaa tai salmiakki tms.
Välillä verenpaine on ollut myös 150. Tuo 140 oli äsken mitattuna ihan levossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En usko että johtuisi pelkästää stressistä ja ahdistuksesta. Käyttääkö paljon suolaa tai energiajuomia?
Ei mitenkään normaalia enemmän suolaa mielestäni. Kohtuullisesti. Saman verran kuin itse käytän ( ja minullahan verenpaine on 89/60). Ei käytä energiajuomia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Säännölliseen seurantaan. Alapaine on hyvä, yläpaine hieman koholla, mutta todennäköisesti laskee, kun seuraa säännöllisesti. Jännitys nostaa lukuja aika paljonkin.
Tätä ollaan nyt seurailtu, ja huitelee siellä 140 paikkeilla hyvinkin usein. Joskus myös 150.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä itse sanoo onko stressiä ja ahdistusta. Verenpaineeseen on yleensä verenpainelääke jos on paha (mutta onko haittavaikutuksia), ehkei ole hyvä väkisin tuputtaa rauhoittavia, se sotkee lisää neurologista puolta. Ja riittävästi lepoaikaa ja miten kofeiinin määrä onko liikaa tai salmiakki tms.
On paljon stressiä ja ahdistusta, päivittäin. Myös paniikkikohtauksia melko usein.
Ap
Normaali verenpaine, ei tarvitse toimenpiteitä.
Ap:lle suosittelisin lääkärikäyntiä liian alhaisen verenpaineen takia.
Verenpaine pitää mitata aamuin illoin viikon ajan ja näistä keskiarvo. Yksittäiset mittaukset turhia ja jos menee lääkäriin käskee tekemään saman.
Ap lienee täysidiootti. Pitää muistaa, että renkaan paineetkin vaihtelee, kaikki vaihtelee, MUTTA, jos "tutkitut ja turvalliset" mRna-piikit on otettu, niin verenpaineet on tapissa ja ennenaikainen kuolema on jo tosi lähellä.
Mikä mahtaa olla se "terveellinen" ruoka?
Hieman koholla. Lääkäri määrää lääkkeet, jos jo tarpeen, tuon ikäisellä ihan mahdollista jo että kehittyy verenpainetaudiksi. Joka siis hoitamattomana tappaa ennenaikaisesti. Kai se mies sen ymmärtää? Ei verenpainelääke ole mikään mörkö.
Lääkäriltä verenpainetta alentava lääkitys. Samalla tarkistettava kolesteroli.
M59+
Vierailija kirjoitti:
Normaali verenpaine, ei tarvitse toimenpiteitä.
Ap:lle suosittelisin lääkärikäyntiä liian alhaisen verenpaineen takia.
No, ei ole normaali verenpaine 140/70.
Ap
Mun piti mennä työttömäksi oikeesti, koska lääkkeidenkin kanssa paine oli 150/90.
Kotona ja hissukseen se on 120/70.
Kun lähden kaupungille tai minne vain, niin sykkeet kohoaa itsestään.
Lääkäri kertoi että hän ei voi verenpaineen vuoksi kirjoittaa ikuista sairaseläkettä, mutta totesi että ihan mikä tahansa työ ihmisten ilmoilla tappaa mut alle 55 vuotiaana.
Hän totesi että erakkona elämiseen liittyy myös terveysriskejä kuten varhainen dementia, mutta totesi että korkeat verenpaineet mun tapauksessa aiheuttaa paljon enemmän sisäistä vahinkoa sisäelimiin ja aivoihin. Et tämmönen tapaus tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun piti mennä työttömäksi oikeesti, koska lääkkeidenkin kanssa paine oli 150/90.
Kotona ja hissukseen se on 120/70.
Kun lähden kaupungille tai minne vain, niin sykkeet kohoaa itsestään.
Lääkäri kertoi että hän ei voi verenpaineen vuoksi kirjoittaa ikuista sairaseläkettä, mutta totesi että ihan mikä tahansa työ ihmisten ilmoilla tappaa mut alle 55 vuotiaana.
Hän totesi että erakkona elämiseen liittyy myös terveysriskejä kuten varhainen dementia, mutta totesi että korkeat verenpaineet mun tapauksessa aiheuttaa paljon enemmän sisäistä vahinkoa sisäelimiin ja aivoihin. Et tämmönen tapaus tällä kertaa.
Perustulo ratkaisisi tämänkin ongelman.
Voisit tehdä vähän duunia ja seurailla paineita ja lopettaa jos menee vaarallisille leveleille.
Esim 2h aamulla tai iltapäivällä töitä ja kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Välillä verenpaine on ollut myös 150. Tuo 140 oli äsken mitattuna ihan levossa.
Ap
Ei nuo silti ole korkeat. Mulla säännöllisesti 180/110. Ne on korkeat.
Älä nyt ainakaan vertaa noihin omiin lukemiisi. Ne ovat epänormaalin alhaiset.
Eihän tuo ole korkea verenpaine. Normaali verenpaine on alle 135/85 ja ihanne alle 120/80. Jos verenpaine on jatkuvasti levossa yli 140/90 niin silloin olisi kiinnitettävä huomiota sen alemmaksi saamiseen.