Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äänestäminen tehty liian vaikeaksi

Vierailija
10.04.2025 |

Kun annetaan kaksi erilaista lappua ja samalla ehdokkaalla voi olla kaksi eri numeroa ja pitäisi vielä jotenkin tietää mikä numero kirjoitetaan mihinkin lappuun. Onko tämä joku vihervasemmiston juoni että pitää olla yliopistotutkinto ja mensan jäsen että osaa äänestää? 

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäsi vain vihervasemmistolaiset ovat riittävän älykkäitä äänestämään? Kiintoisaa.

Vierailija
2/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla korkeakoulutettu tai huippuälykäs, riittää kun on jotenkuten toimivat aivot. Ikävää jos kaikilla ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo kumpaakaan ja osasin ihan hyvin. Äänestin vielä kahta eri henkilöä.

Vierailija
4/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervasemmistolaisen voi lannistaa luovuttamaan, jos äänestyspaikalla on 5 minuutin jono ja lähtiessään hän karjaisee "Kokoomus haistakoon p*skan!".

Olen tämän todistanut omin silmin.

Vierailija
5/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tossa varmaan joku riski on, että menee laput sekaisin, ja ääni sitten väärälle henkilölle, tai hylkyyn, jos samaa numeroa ei löydy toisen vaalin listoilta.

Vierailija
6/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin tiistaina avustamassa kahta eläkeläisrouvaa äänestämässä. Teroitin heille, kun kahvipöydästä noustiin, että pitää antaa ääni kahteen lappuun, valkoiseen se kaupunginvaltuustoon menevä ja punertavaan lappuun aluehaliintoon menevä. Niihin tulee eri numerot, et voi piirtää kahta samaa numeroa.

En ole minkään puolueen asiamies, vaan ihan mummoni kautta tutustunut näihin kahteen. Minulle on sama mitkä numerot he piirtävät lappuun. Kovasti olivat sitä mieltä että ehdokkaat ovat selvillä, toinen oli kirjoittanut lappuun numerot mitä äänestää.

äänestyspaikalla saivat äänestyslaput ja sitten koppiin. Toinen ei saanut kirjoitettua numeroa ja pyysi minua apuun. Sanoin että tällä on avustaja joka tulee auttamaan. Avustaja katsoi minua happamasti, eikö se ole hänen hommansa auttaa näissä tilanteissa? Mitä se nyrpistelee, enhän minä saa mennä sinne koppiin.

No kun rouvat tulivat kopista, menivät virkailijan luo, joka tarkisti henkilöllisyyden. Toinen mummoista esitti passin mutta toinen vanhentuneen henkilökortin. Kaikki oli siinä ok, vain päivämäärä mennyt umpeen. Siitä alkoi neiti rupsuttamaan, ettei voi hyväksyä tätä, pitäisi olla oikea henkkari. No onneksi siinä oli ilmeisesti joku äänestyksen valvoja joka tunsi tämän rouvan, sanoi että kyllä tuo kelpaa, minä tunnen tämän naisen.

Sitten leimaa lippuihin, mummojen piti ne itse tunkea kirjekuoriin. Toinen meni nuolemaan ja sai haavan kieleensä. Sitten allekirjoitus paperiin, paperi ja äänet uuteen kirjekuoreen ja virkailija liimasi sen kiinni, sanoi sitten tämä oli tässä. Vähän tympäännyttävä oli vaalivirkailija kyllä. Ei tarvitse pitää äänestäjästä, mutta tarvitseeko sitä happamalla naamalla ja kaksitavuisilla vastauksilla osoittaa?

Menimme sitten vanhusten toimintakeskukseen vaalikahville. Siellä toinen sanoi että laittoi sen pienemmän numeron siihen punaiseen korttiin ja jätti valkoisen tyhjäksi kun ei muistanut numeroa. Hohhoijaa, eli aivan pieleen mennyt reissu hänellä.

Oli kyllä, ei vaikea, mutta monivaiheinen prosessi, jossa kaksi eri äänestyslippua ja numeroa sotkevat tilannetta entisestään...

Vierailija
7/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakohan prosenttia persujen kannatus tippuu näissä vaaleissa johtuen siitä että ovat liian tyhmiä ymmärtämään uutta systeemiä? 

Vierailija
8/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervasemmistolaisen voi lannistaa luovuttamaan, jos äänestyspaikalla on 5 minuutin jono ja lähtiessään hän karjaisee "Kokoomus haistakoon p*skan!".

Lampaat jonottaa

Vierailija
9/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaankiin lappuun tulee kirjoittaa mestari 69.

Vierailija
10/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisillä on helpompaa, vain 1 lappu oli. Itse en alkuun edes ajatellut äänestää, mutta käydessäni kirjastossa huomasin että siellä on ennakkoäänestyspiste, joten samalla kävin äänestämässä, kun pelkkä ajokorttikin kerran kävi tunnistukseksi (muuta ei ollut mukana). Siellä multa kysyttiin olenko helsinkiläinen vai en, ihan ensimmäisenä, ja se määräisi saanko 2 lipuketta vai yhden vaan. Olen helsinkiläinen joten yhdellä selvisin. Oli muuten eka kerta kun ikinä ennakkoäänestin, ja taidan jatkossa aina tehdä näin, jos kerran ennakkoäänestyspaikkoja on paikoissa joissa muutenkin liikun.

Vierailija
11/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä testataan, onko kognitiiviset kyvyt sillä tasolla, että on ylipäätään pätevä äänestämään.

Vierailija
12/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä testataan, onko kognitiiviset kyvyt sillä tasolla, että on ylipäätään pätevä äänestämään.

No mutta onko se reilua niitä persuja kohtaan joilla kyvyt eivät tähän riitä? Muuten vasemmisto on kyllä tasa-arvon kannattaja mutta tällaisissa asioissa kun itse on hyötyjän roolissa niin aika hiljaista tuntuu olevan.. 

Vierailija
13/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä ihan samaa ja meinasi hermo mennä. Muutenkin äänestäminen on vaikeaa niin vielä kahdet vaalit samaan aikaan. En edes ymmärrä mitkä on aluevaalit. Päättääkö ne aluetyypit maahanmuutosta? 

Vierailija
14/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin tiistaina avustamassa kahta eläkeläisrouvaa äänestämässä. Teroitin heille, kun kahvipöydästä noustiin, että pitää antaa ääni kahteen lappuun, valkoiseen se kaupunginvaltuustoon menevä ja punertavaan lappuun aluehaliintoon menevä. Niihin tulee eri numerot, et voi piirtää kahta samaa numeroa.

En ole minkään puolueen asiamies, vaan ihan mummoni kautta tutustunut näihin kahteen. Minulle on sama mitkä numerot he piirtävät lappuun. Kovasti olivat sitä mieltä että ehdokkaat ovat selvillä, toinen oli kirjoittanut lappuun numerot mitä äänestää.

äänestyspaikalla saivat äänestyslaput ja sitten koppiin. Toinen ei saanut kirjoitettua numeroa ja pyysi minua apuun. Sanoin että tällä on avustaja joka tulee auttamaan. Avustaja katsoi minua happamasti, eikö se ole hänen hommansa auttaa näissä tilanteissa? Mitä se nyrpistelee, enhän minä saa mennä sinne koppiin.

No kun rouvat tulivat kopista, menivät virkailij

Just, monta vaihetta. Ei vaikeita, tärkein tehtävä äänestäjälle on tietää ketä äänestää kaupunginvaltuustoon ja ketä äänestää alue/sote-hallintoon. Eli kaksi numeroa pitää merkitä. Kunnallisvaalit menee kuten ennenkin, valkoinen äänestyslippu, siihen numero. Sitten vaalean punaiseen paperiin aluevaaliehdokkaan numero.

Meidän perheessä ongelma oli oikea ehdokas. Eli piti olla meidän kaupungista, ei naapurikaupungista. Ja puoluekantakin ratkaisi paljon. Pääasiassa haimme kuitenkin sekä kaupunkiin että alueelle ns jyrää, henkilöä joka tietää prosessit ja metkut, eli nyt ei haettu nuorta oppijaa, vanhaa tietäjää, jolla on suhteita. Hän pystyy paremmin ajamaan niitä asioita, joita me pidämme tärkeinä.

Tärkein asia, käykää äänestämässä. Ihan sama ketä ja mistä puolueesta, mutta käykää äänestämässä.

Vierailija
15/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äänestämässä ennakkoon toisen kunnan alueella ja katsoin siitä listasta jonkun persun numeron mutta vasta äänestettyäni tajusin että se oli väärä kunta ja oikeasti se ääni menikin jollekin virheälle! Varmaan monta prosenttia yläkanttiin on virheiden kannatus tällaisen selvän vaalivilpin takia! 

Vierailija
16/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lampaat jonottaa

Tämä kielikuva tulee Raamatusta, jossa ihmiset jaetaan lampaisiin ja vuohiin. Lampaat ovat rauhallisia ja älykkäitä, vuohet itsepäisiä ja tyhmiä. Siis tuon kirjan mukaan. Olet siis vuohi.

Vierailija
17/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä ihan samaa ja meinasi hermo mennä. Muutenkin äänestäminen on vaikeaa niin vielä kahdet vaalit samaan aikaan. En edes ymmärrä mitkä on aluevaalit. Päättääkö ne aluetyypit maahanmuutosta? 

Ei kun bensan hinnasta...  Vai oliko se jo edellisellä kaudella?

Vierailija
18/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin omaa lunttilappua. Pidin sitä taskussa ja katsoin äänestyskopissa siitä.

Vierailija
19/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on muuten jo aika hyvä provo!

4/5

Vierailija
20/65 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuosta selvisi. Oikeanpuoleisellä kopin seinällä aluevaltuusto-ehdokkaat, vasemmalla seinällä valtuustoehdokkaat.  Värilliseen lappuun oikealta seinältä numero, valkoiseen vasemmalta valkopohjaiselta luettelolta.  Ikä 80.

Kansakoulupohja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi