Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua, miksi koulussa ei opeteta esim. veroilmoituksen tekoa

Vierailija
09.04.2025 |

Outoa.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille opeteta kotona. Ja juuri sellaiset erityisesti hyötyisivät koulun opetuksesta.

Vierailija
22/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu yhteiskuntaoppiin. Sitä opettavat historianopettajat. Muistatteko omalta kouluajaltanne käsitettä merkantilismi? 

Ei historianopettajia tällaisia opeta. Minulla olisi yhteiskuntaopettajan kelpoisuus, mutta en ole opettanut sitä yhtään tuntia, vaikka monessa paikassa olen opettajan sijaisena ollut. Nyt olen työssä, jossa selvitetään tämänkin puutteen seurauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

samaa miletä,veroilmoitusten teko,työsopimusten teko, ylipäätään perus sopimusmallit, perunkirjoitukset jne .taitoja tarvii nuorikin. suomen koulujärjestelmä pitäisi päivittää 2000 luvulle.

Vaatisi opettajien osaamisen päivittämistä.

Vierailija
24/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yläasteella opetettaisiin kuinka paljon suojelurahaa tavallinen töissä käyvä kansalainen maksaa niin lapsista kasvaisi aivan eri tavalla ajattelevia ja äänestäviä aikuisia, joka ei ole toivottavaa. 

Miksi tämmöistä ei muka voi vanhemmat kotona opettaa?

Vierailija
25/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten monen sitä tarvitsee itse edes tehdä? 

Kaikkien palkkatyössä olevien, jotka eivät ole edunvalvonnassa tai joiden puolesta ei joku muu sitä tee. Eläkeläisten ja työttömien ei tarvitse, jos ei ole niin paljon verotettavaa tuloa, että olisi tarvetta vähennyksille.

Ei koulussa opeteta myöskään työelämän aakkosia. Ammattikoulussa ehkä jonkun verran, ja saattaapa siellä joku ammattiliiton edustaja käydä esittelemässä asiaansa.

Vierailija
26/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opettaa tuossa iässä. Se on ihan turhaa hakata päätä seinään, koska ei koske vielä teinejä. Oppivat sitten aikanaan. Toki, kaikkea olisi kiva opettaa, mutta eiköhän ole oleellisempiakin asioita kuin veroilmoitus 15-vuotiaille. kuten vaikka lukeminen, laskeminen, tiedonetsintä, lähdekritiikki ja ennen kaikkea työnteko ylipäätään.

Vierailija
27/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mitään ei osata nykyään itse ottaa selville. Netistä takuulla löytyy apua asiaan. Toista se oli ennen kun oli kauhea kasa "verolankettipaperia" ja meilläkin isä kulki kaksi viikkoa pää punaisena ja kirosi aika tavalla niitä lanketteja täyttäessään. Ei ollut netistä tietoakaan silloin ja isä ei ollut mikään juntti vaan kouluja käynyt.

Vierailija
28/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska koulu on tarkoitettu orjien koulimiseen ja lisäksi propagandakoneistoksi tietyille agendoille (tieteet). Pyhäkoulu uskonnolliselle propagandalle.

Kansalaisella on velvollisuus noudattaa lakia, tätä ei käydä koulussa läpi millään tasolla. Samoin verot, perusoikeudet, ihmisoikeudet, ym. 

Vierailija
29/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa on nykyään vapaaehtoisena valinnaisena jokin lakikurssi. Ehkä siellä.

Vierailija
30/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tehnyt veroilmoitusta, mutta olen kyllä tarkistanut esitäytetyn. Eipä siinä ole ollut paljon tarkistamista. 

N55

Vierailija
31/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien palkkatyössä olevien, jotka eivät ole edunvalvonnassa tai joiden puolesta ei joku muu sitä tee. Eläkeläisten ja työttömien ei tarvitse, jos ei ole niin paljon verotettavaa tuloa, että olisi tarvetta vähennyksille.

Ei koulussa opeteta myöskään työelämän aakkosia. Ammattikoulussa ehkä jonkun verran, ja saattaapa siellä joku ammattiliiton edustaja käydä esittelemässä asiaansa.

Ok. Hienoa että sinä joka vuosi ihan asioiksesi sen teet. Itse olen 30-vuotias ja viimeiset 10+ vuotta veroilmoitus on tullut esitäytettynä. Esim. vähennyksiä minulla ei ole ilmoittaa. Mutta mahtavaa että nykyajan nuorilla ilmeisesti sitten on tosi paljon vähennyksiä, pääomatuloja ja muuta. 

Vierailija
32/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se nyt olisi hyvä tietää, mitä kaikkea siinä lukee. Sitä paitsi, veronmaksajan itse on kuitenkin tarkastettava se ja on myös velvollisuus muuttaa mahdolliset virheet sekä ilmoittaa puuttuvat tulot ja vähennykset.

Peruskoulussa mennään heikoimman aineksen mukaan, sanoihan se joku väitöskirjatutkijakin, että keskituloisten perheiden lapsilla ei ole mitään etuoikeutta oppia, heille ei opeteta yhtään sen emepää kuin muillekaan. Kun luokassa 1/3 ei osaa lukea, on väärin opettaa muille veroilmoitukseen (tai -ehdotukseen) liittyviä asioita, koska silloin veroja maksamattomien perheiden lukutaidottomat lapset joutuvat kokemaan erilaisuutta.

Vierailija
33/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se käytiin läpi koulussa 70-80-luvulla. Mutta siitä ei jäänyt ainakaan omaan mieleeni yhtään mitään silloin, koska en vielä niitä tietoja paljon tarvinnut. Opin siitä asiasta sitten myöhemmin, kun niitä tietoja tarvitsi todella.

Vierailija
34/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on pelkkää palkkatuloa, eikä matkakuluja yli omavastuun (nyt 900 eur), eikä kotitalousvähennystä (nuorilla harvemmin on), ei veroilmoitukseen tarvitse koskeakaan. Muut tiedot verottaja saa suoraan.

Tietysti on hyvä ymmärtää asiasta sen verran, että osaa tarkistaa esitäytetyn.

Vierailija
35/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata opettaa tuossa iässä. Se on ihan turhaa hakata päätä seinään, koska ei koske vielä teinejä. Oppivat sitten aikanaan. Toki, kaikkea olisi kiva opettaa, mutta eiköhän ole oleellisempiakin asioita kuin veroilmoitus 15-vuotiaille. kuten vaikka lukeminen, laskeminen, tiedonetsintä, lähdekritiikki ja ennen kaikkea työnteko ylipäätään.

Meidän 15v:lle tulee oma veroehdotus, hän joutuu sen itse lukemaan ja selvittämään ohjeista, miten toimia.Toki autetaan, jos tarvetta on.

Vierailija
36/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaiseen ole kannattavaa palkata opettajia.

Vierailija
37/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...mutta eiköhän ole oleellisempiakin asioita kuin veroilmoitus 15-vuotiaille. kuten vaikka lukeminen, laskeminen, tiedonetsintä, lähdekritiikki ja ennen kaikkea työnteko ylipäätään.

Kaksi ensimmäistä taitoa pitäisi tulla luokilla 1-3 ja seuraavat kaksi niin pienestä pitäen kuin yksilön resurssit sallivat. 15-vuotiaana ollaan jo aika paljon myöhässä.

Vierailija
38/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meille ainakin yhteiskuntaopin tunnilla opetettiin veroilmoitus ja sen periaatteet noin niinkuin yleisesti. Ei koulussa voi jokaista elämässä eteen tulevaa hakemusta, ilmoitusta ja raporttipohjaa käydä tapauskohtaisesti läpi. Koulun tehtävä on antaa perusvalmiudet, jotta tällaisista asiosta myöhemmin selviytyy, ja pystyy etsimään tietoa.

Vierailija
39/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä tehnyt veroilmoitusta, mutta olen kyllä tarkistanut esitäytetyn. Eipä siinä ole ollut paljon tarkistamista. 

N55

Lisään vielä, että olin niitä ensimmäisiä, jotka sai esitäytetyn veroilmoituksen silloin aikoja sitten. Olin jossain kokeiluryhmässä ilmeisesti. 

Vierailija
40/65 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kiinnostanut kunnon oppilaana edes yhteiskuntaoppi lukiossa. Veroilmoituksen täyttäminen on niin kaukana nuorten arjessa yläkoulussa, että ihan turhaa hommaa olisi, harvaa kiinnostaisi. Teoriassa hyvä ajatus, käytännössä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme