Varhaiskasvatuksen lähihoitaja/vakaope
Valmistuin vakaopeksi (työnohella) noin 2v sitten. Aiemmin olin toiminut lähihoitajana 9 vuotta päiväkodissa.
Selasin vanhoja tilitoetoja ja huomasin että nyt saan noin 120€-130€ enemmän kuin lähihoitajana.
Toki ei palkka kaikkea ratkaise, enkä pelkästään sen vuoksi opiskellut mut ärsyttää silti. Jouduin olemaan vähän myös opintovapaalla, joten ansiomenetykset tolta ajalta on noin yhteensä 7000€. Menee siinäkin hetki kurota tota umpeen.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja on vakahoitaja
Lastenhoitaja.
Päiväkodeissa työskentelee varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen sosionomeja, varhaiskasvatuksen lastenhoitajia, varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja päiväkodin johtajia. Eli lähihoitaja joka on suuntautunut varhaidkasvatukseen on vakahoitaja. Lastenhoitaja nimikkeellää ei enää edes valmistu ketään! On vanha nimike.
Ei sellaisiakaan ole kuin varhaiskasvatuksen hoitaja. Eli vakahoitaja on väärä termi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luokanope vailla töitä, mihin väliin tuolla arvoasteikolla sijoittuisin jos haen vakapuolen töitä?
Enyä palkkaus, saisinko saman kuin vakaope?
Luokanopelta puuttuu virallinen vaka-pätevyys, joten sijoitus olisi hierarkian alimpana eli vaka-avustajana (palkan ollessa alle 2000 e kuussa). Tosin sijaisena voisi mahdollisesti sijoittua myös ylemmäs, koska sijaisilta ei yleensä vaadita pätevyyksiä.
Minä olen ollut siinä jäsityksessä, että luokanopettaja on pätevä myös esiopettajaksi.
Meidän kunnassa varhaiskasvatuksen opettajan ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajan palkkaero (bruttona) on n. 500 euroa.
Kiitos akateemisten varhaiskasvatuksen erityisasiantuntijoiden esiinmarssin varhaiskasvatusyksiköihin (ent. päiväkoti) on kurinpito siellä kielletty ja korvattu sillä, että puolet lapsista diagnosoidaan jollain erityisyydellä.
Mieluummin maalaisjärkinen päivätäti joka uskaltaa komentaa lapsia ja jäähyttää tarvittaessa, kuin joku vakasosionomi ja adhd-diagnoosit.