Mitä tehdä vanhemmalle henkilölle joka ei suostu pesemään hampaitaan? Siis ollenkaan
Ja, EI ole kyse dementiasta, tai mistään muustakaan sairaudesta. Ilmeisesti vaan ei jaksa välittää tai ei edes ÄO riitä ymmärtämään seurauksia tms. Varoittelen sairauksista, tekareista, ja niiden pesemisen vaivasta jne. Ei välitä. On käynyt hammaslääkärillä, jotka myös sanoneet tästä...ei muutosta. Tää on jatkunut jo kauan. Ensin ehkä joskus jaksoi hutaista, nyt ei sitäkään enää.
Kommentit (36)
Jopa sinulla on murheet! Kuinka sulla menee, niinku omasta mielestäsi?
Minun isäni on 77v ja oikeasti ei ole ainakaan aikuisällä pessyt ikinä hampaita tai käynyt edes hammaslääkärissä... uskomatonta. Aina jaksan ihmetellä miten ei tule reikiäkään...
Sama huolenaihe. Iäkäs vanhempani on seilannut sairaaloissa ja vastaanotoilla, kaikki on hoidettu oikein hyvin, on kontrollia, kotihoitoa ja suunnitelmaa. Hampaat ovat mädäntyneet suuhun, on huolehtinut niistä aikaisemmin satunnaisesti. Hammaslääkärissä käynyt vissiin 15 vuotta sitten, jolloin yksi poisto. Loput irronneet kai itsekseen tai murentuneet hiljalleen. Edessä näkyy ruskeaa mätää. Ei kiinnosta, ei välitä. Miksi hoidettu kalliisti elävien kirjoihin ja apuvälineet, kuulokoje, silmälasit kiinnostavat ja hankittu. Hampaat ja suu ei. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua on. Hampaat on pesemättä ja koko ihminen on pesemättä. Huoli-ilmoituskaan ei auta, ketään ei voi pakottaa väkisillä pesulle.
Ai ei voi muka väkisin pakottaa? Kyllä sossu nykyään kuule voi jos haisee liian pahalle.
Kyllä kipu lopulta ajaa hammasläkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua on. Hampaat on pesemättä ja koko ihminen on pesemättä. Huoli-ilmoituskaan ei auta, ketään ei voi pakottaa väkisillä pesulle.
Ai ei voi muka väkisin pakottaa? Kyllä sossu nykyään kuule voi jos haisee liian pahalle.
No eikä voi. Meinaatko että ne lähtevät toimistolta liikkeelle jollain hajupartiolla ratsaamaan löyhääkö joku vai ei. Muutenkin siinä kärsisi niiden perustehtävän suorittaminen eli oman massun kasvattaminen ja pullan syönti.
Vierailija kirjoitti:
Jopa sinulla on murheet! Kuinka sulla menee, niinku omasta mielestäsi?
Minkälaiset murheet sitten pitäisi olla, jos on kyse vaikka omasta vanhemmasta?
Mä olen aikanaan tuhonnut hampaani hoitamattomuudella. Sairastuin nuorena anoreksiaan ja jostain syystä en piitannut hampaistani lainkaan. Peseydyin kyllä muuten mutta hampaat jäivät. Olin tuolloin jo täysi- ikäinen eli kukaan ei senkään puolesta voinut yrittää järjestää minulle hoitoa. Paranin kyllä pikkuhiljaa mutta tuho hampaille oli jo aiheutunut. Jatkuvat kivut ja monta hammasta revitty pois, no onneksi ei näkyviltä paikoilta. Paha parodontiitti. Hoidan nyt hampaitani koska on pakko, mutta jostain kieroutuneesta syystä en ole edes viiskymppisenä asiaan motvoitunut eli toimin pakosta. En halua että hengitys haisee tai että hampaani olisivat ruskeat.
Suomessa menehtyy joka vuosi noin 20 aikuista pesemättömistä hampaista ja ientulehduksesta/parodondiitista johtuvan verenmyrkytyksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisella on lain mukaan oikeus kieltäytyä hoidosta ja vaikka sitä ei laissa erikseen mainita, on myös oikeus olla hoitamatta itseään ja elää niin epähygieenisesti kuin tahtoo.
Joo, mut oon kuullut että jossain vaiheessa sitten tämmönen henkilö otetaan pakkohoitoon, sidotaan ja revitään ne mätänevät hampaat väksin nukutuksessa pois (ne eiheuttaa sepsiksen muuten), ja pannan tekarit. Kysymys kuuluu, missä vaiheessa, ja kuka sen järjestää?
Missä nää elät 😂
hoitoalalla vajaat 40 vuotta ja kuunaan kuullu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, on todettu ettei huoli-ilmoitus auta. Ne saattaa soittaa kerran ja jos ko henkilö sanoo että kaikki on hyvin niin ne ei tee mitään.
Jopa muistisairailla on itsemääräämisoikeus nykyään, jos et tiennyt.
Jos et tiennyt niin kerron nyt. Muistisairaalla on ollut yhtälailla itsemääräämisoikeus kuin muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossuko sinne suihkuun väkisin vie 😳 😂
Juu, se on kyllä huvittavaa kun ihmiset luottaa tuohon huoli-ilmoituksen tekoon.Eihän ne voi muutakun suositella hampaiden pesua/suihkua ja luuri kiinni ja morjens.Kokemusta on :) Se on se kuuluisa itsemääräämisoikeus.Sitten kun kuolee niin voivotellaan ettei kukaan huolehtinut.Eipä noille jäärille mitään voi kun kieltäytyvät kaikesta avusta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa menehtyy joka vuosi noin 20 aikuista pesemättömistä hampaista ja ientulehduksesta/parodondiitista johtuvan verenmyrkytyksen vuoksi.
20 aikuista 5,6 miljoonasta asukkaasta? Hui
Et sinä niille mitään voi
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni on 77v ja oikeasti ei ole ainakaan aikuisällä pessyt ikinä hampaita tai käynyt edes hammaslääkärissä... uskomatonta. Aina jaksan ihmetellä miten ei tule reikiäkään...
Joillain on sellainen bakteerikanta ja ruokavalio, ettei haittaa
Muistakaa niiden pienten lasten kanssa, että ette jaa syljessänne niille kariesbakteeria ja sokeri pois
Anna kuolla pois.