Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 4kk, suolisto-oireet ja itkuisuus

13.03.2007 |

Poikamme on 4kk ikäinen, ja reilun kuukauden ajan ovat mahavaivat tuntuneet pahenneen vaan. Kovasti pulauttelee ja röyhtäilee varsinkin iltaisin jatkuvasti. Kakkaa n. joka toinen päivä ja kakka vihreää. Maha kurisee täynnä ilmaa ja pieruja ähistelee aina herättyään. Öisin on alkanut heräilemään kovaan itkuun, yleensä n.½-1 tunnin kuluttua syömisestä.

Tyytymättömän oloinen ja itkuinen on välillä päiväaikaankin, ei viihdy yhtään lattialla eikä aina sylissäkään, koko ajan pitäisi kanniskella.

Voisiko oireet viitata allergiaan? Täysimetyksellä ollaan menty, ja poika on hienosti kasvanut (4kk neuvolassa 8700g/70cm). Jos näin hyvin kasvaa, niin onko allergia (esim. maito) poissuljettu? Jotain kyllä on vialla, sen voin huolestuneena äitinä sanoa :/

Neuvolasta ohjeistivat minua olemaan 2vkoa maidotta. Näin teen, mutta tältä palstalta muita kirjoituksia luettuani huomasin että ilmeisesti kananmuna olisi kannattanut jättää myös pois? Vai voinko tehdä niin että oltuani 2vkoa maidotta ja jos oireet ei ole hävinneet, jätän sitten munankin pois?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pyllynreiän ympärys punottaa kovasti, eikä voiteet auta. Muuten iho tosi hyvä.

Vierailija
2/12 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pyllynreiän punoituskin sopii kuvioon...

Meillä myös vauva kasvoi mahtavan hienosti, mutta oli juuri noita oireita joista mainitsit. Kiinteiden aloituksen jälkeen päästiin vasta käsiksi allergioihin, vaikka ne näkyivät jo aiemmin. Neuvolassa ei tajuttu, emmekä me vanhemmatkaan tajunneet.

Maito- ja muna-allergia kulkevat usein käsi kädessä. Itse todennäköisesti jättäisin heti molemmat pois, koska munaa on helppo välttää eikä se ole ravitsemuksellisesti keskeinen. Voi olla, että vauva on allerginen myös jollekin muulle kuin maidolle ja munalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voit kokeilla olla ilman noin kuukauden ajan. Jos lapsella on paha allergia niin se 2vk ei vielä välttämättä tunnu missään. Sitten sen kuukauden kuluttua lisäät jommankumman takaisin ruokavalioosi ja katsot että tuleeko oireita. Jos ei tule niin lisää toinenkin takaisin jonkun ajan kuluttua.

Kyllä mä sanoisin että varmasti on joku allergia. On niin klassiset ruoka-aineallergian oireet.

Vierailija
4/12 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan jättää myös sen kananmunan pois heti, ja katsoa kuukauden ajan mitä tapahtuu. Miehellä ja minulla molemmilla allergiataustaa, joten siinä mielessä ei olisi ihme jos vauvallakin allergiaa.

Sellaista vielä kysyisin, että mitä jos oireet tällä dieetillä helpottaa/ei helpota, kannattaisiko varata aika lastenlääkärille? Dieetin jälkeen vai jo ennemmin? Meillä on onneksi vakuutus olemassa.

Vierailija
5/12 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenlääkärille, oikeastaan voisit varata jo tänään. Pyydä nimenomaan aika allergialääkärille. Näin näkevät heti tämän hetkisen tilanteen, eikä tilanteen selviäminen pitkity. Eikä kannata mennä julkiselle puolelle kun teillä on se vakuutus. Jos asut pääkaupunkiseudulla niin varaa aika Pikkujättiin. Sehän lasten lääkärikeskus.

Ja ennenkaikkea varaudu siihen että niitä allergioita voi olla paljon ja pahoja.

Vierailija
6/12 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita pyllynreiän ympärille NATUSANIN sinkkivoidetta kun punoittaa ja kun punoitus on pois niin vähän perunajauhoa. Itse huomasin että Ainun sinkkivoide lisäsi vain punoitusta pyllyssä. Siihen on ilmeisesti lisätty jotain rasvaa että levittyy paremmin ja se sitten hautoi.

Ja muista lääkäriltä kysyä siitä maitoallergian altistuskokeesta. Jos joudut siirtymään apteekin erikoiskorvikkeisiin (tosi kalliita), et saa Kelan korvausta jos altistusta ei ole tehty.

Vierailija
7/12 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla Pikkujätissä voin lämpimästi suositella Liisa Kuikkaa, Tiina Tuomelaa ja Anna Pelkosta. Sen sijaan Pikkujätissä on ainakin yksi miespuolinen allergologi, joka ei usko suolioireiseen allergiaan lainkaan. Eli on ajanhaaskausta mennä lääkärille, joka ei ota oireita tosissaan. Jos asut jossakin muualla, kysele täältä vinkkejä hyvistä allergialääkäreistä!

Ja siis minustakin kuulostaa aivan selvältä oireilulta jollekin, mitä syöt. Yleisimmät lasten allergioiden aiheuttajat ovat lehmänmaito, kananmuna, soija (ja muut palkokasvit) sekä kotimaiset viljat (vehnä, ruis ja ohra) ja sitten voi välttää ns. histamiinivapauttajia eli mm. sitrushedelmiä, mansikkaa, kaakaota ja suklaata, tomaattia, pähkinää, kalaa ja myös alkoholia!

Jos oireet eivät poistu vielä pelkän maidon jättämisellä pois, se ei valitettavasti tarkoita, etteikö maitoallergiaa olisi, vaan se voi tarkoittaa sitä, että on vielä ainakin yksi tai jopa useita muita sopimattomia ruoka-aineita:(

Vierailija
8/12 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pääosin suolisto-oireinen allergikko reagoi myös juuri pyllyn punoituksella. Jätä myös naudanliha pois, tekee helposti oireita maitoallergikolle. Samaten soija reagoi helposti ristiin. Ja ole tarkka sen maitoproteeinin kanssa, ettet syö missään muodossa. Kuten edellinen totesi tärkeää on löytää hyvä allergologi. Kävi dieetissäsi miten tahansa, teidän pitäisi käydä lääkärillä noiden oireiden vuoksi. Neuvolan tietotaito ei riitä allergioissa. Se, ettei diettisi auta ei nimittäin tarkoita, ettei allergioita ole, vaan lapsi voi olla kauttasi allerginen vaikka mille muullekin. Mutta toivotaan, että maidoton auttaa!

Vierailija
9/12 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti asutaan suht kaukana pk-seudulta, mutta tietäisikö kukaan hyvää allergologia Seinäjoen seudulta? Tai jos ei niitä ole, niin entäs hyvää lastenlääkäriä joka perehtynyt allergioihin?

Vierailija
10/12 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelen lapsellesi aloe vera gel-juomaa. Olen itse antanut pojelleni pienestä pitäen (poika nyt 10kk) kyseistä juomaa helpottamaan iho-oireita sekä masuvaivoja. Ja nyt huomasin yksi päivä että pojalla ei ole moneen kuukauteen ollut flunssaa saatikka korvatulehduksia (kierre alkoi 4kk vanhana)! Aloehan on tunnetusti ns. lääkekasvi ja juoman muodossa se alkaa puhistamaan elimistöä sisältäpäin.

On se hyvä myös aikuiselle =)

-Anselmiina2-

Vierailija
11/12 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en itse ikimaailmassa antaisi nelikuiselle allergiaoireilevalle täysimetyksellä olevalle lapselle aloe veraa! Allergologin yksiselitteinen ohje oli meillä, ettei aloe veraa kannata laittaa allergiselle edes iholle!

Ymmärrän toki edellisen kirjoittajan intressin myydä edustamiaan tuotteita, mutta hyvänen aika, jotain vastuuta pitäisi olla!!! Ilman luotettavaa tutkimustietoa aloe veran positiivisesta vaikutuksesta pienten lasten allergioihin, ei tuotetta todellakaan voi suositella!!! Eri asia tosiaan on, jos laitat näkyviin viitteet tällaisista tutkimuksista. Tällaiset " auttaa vähän kaikkeen" -tyyppiset markkinointilauseet ovat epäeettisiä. Jokainen aikuinen voi toki harkintansa mukaan kokeilla ihan mitä vaan:)

Vierailija
12/12 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse suosin myös n. vuosi sitten vielä koululääketiedettä mutta kokeilun kautta se asia muuttui (olin kyllä hyvin skeptinen kaikkia muita hoitomuotoja kohtaan), mutta kannattaa hankkia tietoa ennen kuin esittää tietävänsä kaikesta kaikkea.

Minä kyllä edustan sellaista yritystä, joka myy mm. aloe vera tuotteita, mutta enhän minäkään niin hullu ole että ihan mitä tahansa soopaa rupeaisin kaikille suosittelemaan (itse kolmen pienen lapsen äiti).

Olen sitä mieltä että kaikki tekevät omat päätöksensä, halusin vai tällaisen vaihtoehdon tuoda esille (vaikkakin sain heti negatiivista arvostelua niskaani...). Ja aika paljon tietoa löytyy kirjoista sekä netistä..googleen hakusanaksi aloe vera barbadensis miller sekä aloe vera probolis tai pelkkä probolis. Täytyy myös muistaa että tuotteita/merkkejä on monia, joten tuotteen laatuja ei voi yleistää...

Iloista kevättä (kaikesta huolimatta =) ) -Anselmiina2-