Olen köyhä ja epäonnistunut elämässä
n. 25-vuotiaana kun seurasin silloisia viisikymppisiä, otin tavoitteekseni lopettaa työnteko ennen kuin täytän 50.
No nyt 49-vuotiaana olen itse se tyyppi joka jumittaa samoissa hommissa ja odottelee kuinka nuoremmat ajavat ohi.
160 000 euron säästöillä ei paljoa downshiftailla :(.
Palstalla oli juuri vähän aikaa siten ketju jossa minua nuorempi mies lopetti työnteon. Minä mussutan lohdukseni K-kaupan tarjouspullaa vuokrakaksion nurkassa ja menen huomenna töihin siinä toivossa, että ensi vuonna saan lahjakortin Tokmannille ja parin kympin kvartsikellon.
Masentaa.
Köyhämies
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Paljonko 160 000:sta on omaa rahaasi ja mikä osuus tuottoa?
82 550 eur on sijoitettua rahaa, loput tuottoa. Salkun tarkka summa nyt on 166 739 eur. Eli tuottoa on 84 189 eur.
Olisi kannattanut sijoittaa alussa rohkeammin, mutta omistin vuosia myös korkorahastoja. Juuri silloin osakkeista olisi saanut parhaat tuotot. Salkun keskituotto on ollut 8,5%.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on 160 000 euroa säästöjä niin miksi et osta asuntoa vaan asut vuokralla ? Vuokran ja vastikkeen erotuksen voisit sitten sijoittaa johonkin indeksirahastoon.
Siksi koska laskin, että omistusasuminen vastaavan tasoisessa asunnossa tulisi kalliimmaksi. Mukaan pitää laskea menetetty sijoitustuotto.
apMinulla ei olisi ollut mahdollista sekä sijoittaa että asua vuokralla, joten valitsin säästää lainanlyhennyksien muodossa.
No, maksan vuokraa 660 euroa/kk ja vastaava asunto maksaisi 180 000 - 190 000 euroa.
Jos ajatellaan, että salkku tuottaa jatkossa saman verran kuin nyt, tyhjentämällä salkun käsirahaa varten menettäisin sijotustuottoa nykyisellä salkun pääomalla 14 173 euroa /vuosi. Ja sen lisäksi pitäisi ottaa pikku laina, ja maksaa vastike, ja korjaukset/remontit.
Jos ostaisin lainalla, lainan korko noinkin kalliista asunnosta olisi aika iso summa vuositasolla, varsinkin kun korot saattavat nousta. Sihen kun lisäisi lainan lyhennyksen ja vastikkeen, sijoittamiseen ei jäisi paljoakaan kassavirtaa. Ja aikanaan ne putkiremontit, julkisivuremontit, ikkunaremontit, ja muut vastaavat kolkuttelevat. Sitten vastike onkin äkkiä 390 euroa eikä 190 euroa mitä se tuossa alakerran rapun vastaavassa asunnossa näyttäisi olevan.
ap
Mie downshiftailen kokonaan ilman säästöjä.Ja tuntuu että voin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on 160 000 euroa säästöjä niin miksi et osta asuntoa vaan asut vuokralla ? Vuokran ja vastikkeen erotuksen voisit sitten sijoittaa johonkin indeksirahastoon.
Siksi koska laskin, että omistusasuminen vastaavan tasoisessa asunnossa tulisi kalliimmaksi. Mukaan pitää laskea menetetty sijoitustuotto.
apMinulla ei olisi ollut mahdollista sekä sijoittaa että asua vuokralla, joten valitsin säästää lainanlyhennyksien muodossa.
Äkkiä laskettuna jos ostaisin vastaavan asunnon 80% lainarahalla, noin 1 100 eur/kk menisi lainan lyhennykseen, lainan korkoon ja yhtiövastikkeeseen. Lainan lyhennys ei tietysti ole kulu, kun sehän on se osuus mikä säästetään itselle, mutta pois sijoittamisesta se kyllä on. Ja 38 000 euroa pitäisi nostaa sijoitusalkusta käsirahaa varten.
ap
Vierailija kirjoitti:
Et sinä köyhä ole läheskään. Laitat sen 160k fiksusti tekemään töitä puolestasi, niin hyvin menee asiat. Vertailun vuoksi minulla on pari kymppiä säästössä.
Toivon sinulle kaikkea parasta. Toivottavasti saat tilannetta käännettyä parempaan suuntaan.
ap
Olet saanut kyllä hyvää tuottoa.
Minä taas en saisi tällaista asuntoa vuokrattuna ja tässä on elämä ELETTÄVÄNÄ eikä lusittavana, joten maksan mielelläni siitä, että saan asua unelma-asunnossani.
Sulla on asiat ihan hyvin.
Aina voisit olla työtön, asunnoton, luottotiedot on ja vakavasti sairas.
Ei täältä kukaan eläkkeelle oikeesti pääse. Ne jotka pääsee, ovat jotain rikkaiden muksuja.
Köyhän on jaksettava kulkea päivästä toiseen.
Ap, mulla oli säästöjä 80 000 e. Sairastuin ja ne meni sitten siihen ja tulevien vuosien tuloista ei voi yhtään tietää, kun ei tiedä paranenko ja saanko töitä tai jos en parane saanko tukea.
Siinä perspektiiviä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en saisi tällaista asuntoa vuokrattuna ja tässä on elämä ELETTÄVÄNÄ eikä lusittavana, joten maksan mielelläni siitä, että saan asua unelma-asunnossani.
No sitten tuo valinta on sinulle oikea.
Olisihan sellainenkin mahdollisuus, että ostaisin halvan asunnon muutamaksi vuodeksi. Siinä kyllä säästäisi. Mutta tässä iässä en halua enää ottaa takapakkia opiskelijayksiöön. Kun on minullakin se "elämä elettävänä".
ap
On samat fiilikset kuin ap:lla, paitsi salkussa vielä vähemmän (<100 000).
Yritän tässä tasapainoilla sen kanssa, että elääkö tässä ja nyt, vai yrittääkö vielä kasvattaa salkkua elämällä säästäväisesti. Nyt olisi tilaisuus säästää paljon, 5-10v kuluttua omia töitä sattaa tehdä intialainen 18v opiskelija tai tekoäly.
Toisaalta nyt olen riittävän hyvässä kunnossa vaeltaakseni ulkomaiden kansallispuistoissa, ajaakseni ympäri Suomea autolla joka ei kilise ja kolise, voin juoda alkoa jos järjestän juhlia ystävien kanssa. Toisaalta voin myös nauttia kivasta asunnosta joka on viihtyisästi kalustettu. Kuka tietää voinko tehdä mitään näistä myöhemmin!?
On kova kiusaus hyväksyä, että rahatilanne on suurin piirtein tämä. Laittaa säästöön pari tonnia vuodessa ja törsätä loput.
m45+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten tuo valinta on sinulle oikea.
Olisihan sellainenkin mahdollisuus, että ostaisin halvan asunnon muutamaksi vuodeksi. Siinä kyllä säästäisi. Mutta tässä iässä en halua enää ottaa takapakkia opiskelijayksiöön. Kun on minullakin se "elämä elettävänä".
ap
Jos olet nyt unelma-asunnossasi niin sinullahan on kaikki erittäin hyvin ja paljon, paljon paremmin kuin keskiverrolla.
Vierailija kirjoitti:
On samat fiilikset kuin ap:lla, paitsi salkussa vielä vähemmän (<100 000).
Yritän tässä tasapainoilla sen kanssa, että elääkö tässä ja nyt, vai yrittääkö vielä kasvattaa salkkua elämällä säästäväisesti. Nyt olisi tilaisuus säästää paljon, 5-10v kuluttua omia töitä sattaa tehdä intialainen 18v opiskelija tai tekoäly.
Toisaalta nyt olen riittävän hyvässä kunnossa vaeltaakseni ulkomaiden kansallispuistoissa, ajaakseni ympäri Suomea autolla joka ei kilise ja kolise, voin juoda alkoa jos järjestän juhlia ystävien kanssa. Toisaalta voin myös nauttia kivasta asunnosta joka on viihtyisästi kalustettu. Kuka tietää voinko tehdä mitään näistä myöhemmin!?
On kova kiusaus hyväksyä, että rahatilanne on suurin piirtein tämä. Laittaa säästöön pari tonnia vuodessa ja törsätä loput.
m45+
Voi että.
Kuulostaa kamalalta tilanteelta. Jos reissaat maailmalla, ajelet uudella autolla, juhlit kaverien kanssa ja sut kivassa asunnossa. Ja sitten sulle jää säästöön vain pari tonnia vuosi :(
Kyllä meidän pitäisi keräys järjestää teidän köyhien palstamiesten hyväksi...
Miten on leidit, laitetaanko keräys pystyyn!? Autetaan miestä mäessä!
Sen huomaa kuinka kaikki on suhteellista. Kun saa lisää, sekin tuntuu vähältä. Oletko ap ajatellut, että monella on paljon vähemmän kuin sinulle, mutta he eivät silti koe olevansa köyhiä?
Tulee mieleen kun 1212 valitti siitä kuinka on melkein kolmekymppinen ja joutuu tekemään 4500e palkalla töitä "tuulipukujen" parissa jossain pankin sijoitushimmelissä kun perintömassit saa vasta kolmekymppisenä. Joillekin ei riitä mikään...
Älä välitä sillä niin oli tämän saitinkin perustaja. Paskansi housuun kun olisi pitänyt mennä molotovin kanssa neuvottelemaan mutta pani paasikiven asialle joka oli tukholman lähettiläs. Nyt erkon sukua pidetään talvisodan aiheuttajana ja kohta suomen hävittäjänä jos tähän järjettömyyteen ei saada loppua. Erkon sota wikipedia.
Vierailija kirjoitti:
Sen huomaa kuinka kaikki on suhteellista. Kun saa lisää, sekin tuntuu vähältä. Oletko ap ajatellut, että monella on paljon vähemmän kuin sinulle, mutta he eivät silti koe olevansa köyhiä?
Tulee mieleen kun 1212 valitti siitä kuinka on melkein kolmekymppinen ja joutuu tekemään 4500e palkalla töitä "tuulipukujen" parissa jossain pankin sijoitushimmelissä kun perintömassit saa vasta kolmekymppisenä. Joillekin ei riitä mikään...
"Kyllä se raha on terveyden jälkeen tärkeintä miehen elämässä" - 121212
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen kun 1212 valitti siitä kuinka on melkein kolmekymppinen ja joutuu tekemään 4500e palkalla töitä "tuulipukujen" parissa jossain pankin sijoitushimmelissä kun perintömassit saa vasta kolmekymppisenä. Joillekin ei riitä mikään..."Kyllä se raha on terveyden jälkeen tärkeintä miehen elämässä" - 121212
Noin se on. Raha tuo miehelle samat asiat kuin kenelle tahansa sukupuolesta riippumatta. Eli mukavampaa ja turvallisempaa elämää. Plus arvostusta ja kunnioitusta, enemmän kavereita, ja vaimon joka peppunsa timmissä kunnossa.
Kokoomusnuorten järjestö laittaa näitä tänne tavallisten kirjoitettavaksi jotta voivat ennustaa nuorten käyttäytymistä. Uskokaa jo että tämä on äärioikestolaisen E R K O N kanava ja lukekaa e r k o n talvisota wikipediasta. Alkaa mennä sen verran pitkälle että pitää kaivaa P aas i kiven osuus rauhanneuvotteluissa esiin. te ko äl y