Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä joutunut seks. hyväksikäytetyksi "osana nuoruutta".

Vierailija
02.04.2025 |

PS:n ehdokas NIco Laakso on saanut tuomittu lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Hän oli tapahtuman aikaan 21-22v ja tyttö 14-15 v. Kuinkahan paljon tällaisia tapahtumia on piilossa? Omassa nuoruudessani (90-luvun alku) oli hyvin tavallista, että kylillä oli pareja tällaisilla ikäeroilla. Olen itse pks:lta, mutt avietin paljon pitkiä aikoja maaseudulla. Eityisesti maalla tällaiset suhteet olivat aika normi. Muistan, kun rippileirillä ollessamme aika monen tytöt poikakaverit tuleviat käymään autoillaan karvanopat ikkunassa heiluen. Moni taisi olla yli 2-kymppinen. Itselläni ei ollut "vanhempaa" poikaystävää. 

En halua puolustella asiaa. Kuitenkin aikoinaan tällaiselle ikäerolle on ainakin jossain määrin ollut hyväksyntä. En ainakaan muista, että yleisessä keskustelussa asia olisi erityisesti tuomittu tai vanhemmat olisivat painokkaasti kyseenalaistaneet ilmiön. Tai että näihin suhteisiin olisi todella puututtu esim rikosilmoituksen muodossa. Teko on toki väärin, mutta oliko näill eikäeroille kuitenkin jonkinlainen hiljainen hyväksyntä? Miksei siihen puututtu painokkaasti ja myös näille keskenkasvuisille klopeille vietitty, että EI KÄY!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mutta yleistä se 90-luvulla oli kun olin yläasteella. Monella oli vanhempi poikakaveri, jolla oli jo ajokortti.

Vierailija
2/9 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osana koko elämääni. Noin vuodesta 1977, jolloin olin 12 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan että oli aikuisia 20-30 vuotiaita miehiä jotka halusivat hengailla alaikäisten tyttöjen kanssa, mutta kyllä näitä tyyppejä kavahdettiin ja muut pojat ja miehet halveksivat heitä. Pidettiin jollain lailla jälkeenjääneinä. Ehkä hiljainen hyväksyntä oli siinä mielessä totta että asiasta ei nostettu meteliä vaan se oli sellaista noiden miesten karttamista ikäistensä porukoissa. Alaikäisten vanhemmat eivät tainneet näistä hirveästi edes tietää. Vaikea sanoa miten olisivat suhtautuneet. 

Vierailija
4/9 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sillä tavalla että olisi ikäeroa ollut paljon, mutta muutoin kyllä. Kun niitä ensimmäisiä seksikokemuksia miettii niin hyväksikäyttöähän se oli. Itse kuvitteli olevansa jotenkin seksuaalisesti voimaantunut kun leikki hommassa mukana, mutta en kyllä oikeasti toisen tarkoitusperiä ja asenteita ymmärtänyt ollenkaan. En toisaalta syytä niitä miehiä (tai poikia) myöskään, eivät he olleet myöskään mitenkään kehittyneitä henkisesti tai moraalisesti, eivätkö ymmärtäneet kohtelevansa toista objektina. Tästä syystä valistusta pitäisi olla nuorille enemmän, ihan oikeasti puhua siitä mitä on kunnioitus, intiimi yhteys, haavoittuvuus, rakkaus, nautinto jne. 

Vierailija
5/9 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja en ole. Olin 15 v. poika kun 32-vuotias rouvashenkilö suuteli minua suulle ollessaan erityisen hyvillään jotsain asiasta. 

Minä en ollut ollenkaan pahoillaan, vaikkakin yllättynyt tilanteesta, mutta jatkoin heti tilanteeesta ja kevään mittaan harrastimme seksiä moneen otteeseen. Tässä kohtaa ei kenenkään etua loukattu mutta rouvasehnkil, täysin tietoisenaä iästäni, otti melkoisen riskin. Jos oltaisiin jääty kiinni, olisi joku voinut narauttaa rouvan. Olisin tietysti kiistänyt kaiken. 

Vierailija
6/9 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä miehenä tai siis tuolloin 80-90 lukujen taitteessa miehen alkuna olisin  kertonut, että naisopettaja lähenteli ja kiehnäsi ja kosketteli osaa meistä pojista sopimattomasti, niin että häne toimintaansa tämän päivän valossa voitaiin pitää hyvinkin seksuaalisena häirintäni, niin jos tuolloin olisin kannellut asiasata esimerkiksi rehtorille, niin luultavast hänellä olsi ollut vaikeuksia uskoa, että joku nuorimeis vosi pitää tällaista opettajan käytöstä nätiltä naisopettajalta jotenkin sopimattomana. Vaan minua oltasiin vain kehoitettu olemaan iloinen, että opettaja tulee ni-in lähelle ja auttamaan kädestä pitäen...  Välillä kyllä tuntuu edelleen sille, että  poikein kokemaa seksuaalista häirintää ei ota vakavasti tänäpäivänäkään sen paremmin varttuneemmat miehet, eikä naiset.

Vierailija
7/9 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joutunut 80-luvulla. 

Vierailija
8/9 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä miehenä tai siis tuolloin 80-90 lukujen taitteessa miehen alkuna olisin  kertonut, että naisopettaja lähenteli ja kiehnäsi ja kosketteli osaa meistä pojista sopimattomasti, niin että häne toimintaansa tämän päivän valossa voitaiin pitää hyvinkin seksuaalisena häirintäni, niin jos tuolloin olisin kannellut asiasata esimerkiksi rehtorille, niin luultavast hänellä olsi ollut vaikeuksia uskoa, että joku nuorimeis vosi pitää tällaista opettajan käytöstä nätiltä naisopettajalta jotenkin sopimattomana. Vaan minua oltasiin vain kehoitettu olemaan iloinen, että opettaja tulee ni-in lähelle ja auttamaan kädestä pitäen...  Välillä kyllä tuntuu edelleen sille, että  poikein kokemaa seksuaalista häirintää ei ota vakavasti tänäpäivänäkään sen paremmin varttuneemmat miehet, eikä naiset.

Tuolloin oli kyllä sairas suhtautuminen ahdisteluun. Tuota samaa sai tyttönäkin kuulla. Ahdistelua pidettiin lähinnä kohteliaisuutena josta piti olla iloinen. Tänä päivänä onneksi tyttöjen kohtaamaan ahdisteluun suhtaudutaan vakavammin, toivottavasti poikienkin.

Vierailija
9/9 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jokin kaikkein alimpien sosiaaliluokkien juttu, että harrastetaan sellaisia ikäerosuhteita, joissa on 14-vuotias tyttölapsi ja joku pari-kolmikymppinen vähän vajaalla käyvä mies. Usein vielä nämä miehet etsiessään tuollaista seuraa kyselevät kiinnostuneina tytön kotioloista, ja jos ne ovat kurjat, käydään kahta hanakammin kimppuun. Hyvä, kun lapsia nykyään laki suojelee, vaikka se ikärajatyyppejä kiukuttaakin.

Ja ei, minun lähipiirissäni ei pidetty normaalina, enkä vielä noin nuorena kokemut tuollaisia. Yrittäjiä (ihan kotoperäisiä) kyllä oli. Myöhemmin kyllä ehti tulla ikäviä seurustelukokemuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi