Jotekin surettaa nuorten puolesta. Eivät ne vaa tiedä.
Kun näkee näitä AMKn nuoria nyt kaiken maailman opiskelija tapahtumissa. Ovat niin itsevarmoja ja iloisia. Mua surettaa kuinka ne ei ymmärrä sitä et nykyään on aivan turha opiskella yhtään mitään kun työelämä on tehnyt pitkään jo hidasta kuolemaa.
Meille 30-40 vuotiaille on ollu yhtä painajaista viimeiset 15 vuotta. Ihmistä ei tarvita enää mihinkään.
Suututtaa miten nykynuorille luvataan kaiken maailman höttöö ja sanotaan et voit tehdä ihan mitä haluat.
Kommentit (20)
Pahalta se näyttää. Tällä hetkellä. Massatyöttömyys. Lama. Palkan alennukset. Tehostamiskulttuuri jossa ihmistä revitään sielukin selkänahan kautta ulos. Tekoäly.
Toisaalta mitä vaihtoehtoja heillä on? Parempi pitää toivoa yllä ja opiskella. Jos eivät sitä tee niin miten se olisi parempi?
itse olen 42 vuotias. Enpä koskaan kouluttautunut amista korkeammalle ja tuskin tulen sitä tekemään. Tunnen monia jotka kouluttautuivat ja kovasti on stressaantuneita, masentuneita ja uupuneita.
Heidän kohdalleen tulee vielä sodan laajeneminen Euroopassa ja kenties myös sota-ajan jälkeinen jälleenrakennus tai maaorjuutta pahempi osa jossain Siperian pököperälle jos häviää sodassa.
Niin, miksi iloita kun kannattaa masentua ajoissa.
Itse valmistuin pahimpaan 90-luvun lamaan. Nyt näyttää kyllä paremmalta. Lisäksi nuoruus ja itsevarmuus kuuluu yhteen. Turha alkaa latistaa nuorten tunnelmia. Antaa mennä vaan!
Vierailija kirjoitti:
😄
Minua surettaa aloittajan puolesta. Onneksi ei eletä samassa maailmassa.
t. 35v työssäkäyvä opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistuin pahimpaan 90-luvun lamaan. Nyt näyttää kyllä paremmalta. Lisäksi nuoruus ja itsevarmuus kuuluu yhteen. Turha alkaa latistaa nuorten tunnelmia. Antaa mennä vaan!
Iso peesi tähän.
Väittäisin, että ehkäpä jo suurin osa kouluttautuu väärään ammattiin ja kouluttautuu suoraan kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa aloittajan puolesta. Onneksi ei eletä samassa maailmassa.
t. 35v työssäkäyvä opiskelija
Sama, ja se että hän levittää surkeutta ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Heidän kohdalleen tulee vielä sodan laajeneminen Euroopassa ja kenties myös sota-ajan jälkeinen jälleenrakennus tai maaorjuutta pahempi osa jossain Siperian pököperälle jos häviää sodassa.
Joo ihan varmaan
Jeesus teitä hapannaamoja
Tuolla päivittäin tehdään töitä, joihin edelleen tarvitaan oikeita ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään 15vee.
Sorrut nyt turhaan nyyhkyttelyyn. Oot masentunu.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, että ehkäpä jo suurin osa kouluttautuu väärään ammattiin ja kouluttautuu suoraan kortistoon.
Tiedätkö mitä? Alan vaihto on nykyaikaa. Suurimmalla osalla on useampi tutkinto.
Ap, toi sama. Varsinkin ne, jotka vielä uskoo, että yliopisto takaa työpaikan. Ihan hirvittää, kun ne ottaa isot opintolainat ja humputtelee velaksi pitkin ulkomaita.
Minä valmistuin 90-luvun lamaan ns. hömppähumanistitutkinnolla, ja vaikka koko opiskeluajan takaraivossa kalvoi ajatus siitä, että miten ikinä saa töitä, niin kyllä sitä opiskeluajasta ja nuoruudesta nautti täysillä. Olisin ollut kamalaa jos olisi pitänyt vaipua synkkyyteen.
Ja lyhyttä nuoruuden työttömyysjaksoa lukuunottamatta olen ollut työelämässä nyt kohta 25 vuotta. Onneksi en siis turhaan antanut valtaa huolille, vaan nautin elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Pahalta se näyttää. Tällä hetkellä. Massatyöttömyys. Lama. Palkan alennukset. Tehostamiskulttuuri jossa ihmistä revitään sielukin selkänahan kautta ulos. Tekoäly.
Toisaalta mitä vaihtoehtoja heillä on? Parempi pitää toivoa yllä ja opiskella. Jos eivät sitä tee niin miten se olisi parempi?
itse olen 42 vuotias. Enpä koskaan kouluttautunut amista korkeammalle ja tuskin tulen sitä tekemään. Tunnen monia jotka kouluttautuivat ja kovasti on stressaantuneita, masentuneita ja uupuneita.
En kadu opintojani, koska mulla on parhaat mahdolliset yrittäjä-koulutukset, vaikka muita oman alan töitä ei nyky taloustilanteessa ole tarjolla. Ainoa ongelma on, että miten niitä yrityksiä perustaa, kun ei ole omaa rahaa eikä kuluttajilla rahaa. Muuten oma koulutus on kyllä myös koulutus yrityspuolelle ja johtamistehtäviin, ei siis ole huono koulutus. Aika tai oma onni voi kääntyä niin, että pääsee vielä perustamaan yrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso peesi tähän.
Minä taas ajattelin valmistuvani kortistoa varten. Siinä se tulevaisuus. Seikkailumieli vei kuitenkin opiskelemaan ja lamakin sitten hellitti lopulta
Kolme vuotta sitten oli hyvä tilanne ja nyt on huono. Eurojäsenyyden takia euriboreilla on iso vaikutus Suomen talouteen. Onneksi ne ovat laskeneet viime aikoina. Ehkä kohta tulee taas mukavampi aika.
Tieto lisää tuskaa. Nuorena kuulukin vähän olla tietämätön elämän realiteeteista muuten menisi usko elämään tyystin. Kyllä täällä on aina selvitty. Viime lamankin aikana kaikki näytti synkältä ja tiedotusvälineet tuuttasi vain yhtä narratiivia, mutta niin siitäkin vain noustiin.
Niinpä. Vain osa saa sen paremman paikan tai toimarina. Ellei sitten kehittele jotain itse.