Minkä ruuan sekaan laitatte tofua?
Kommentit (37)
Sehän käy tosi moneen juttuun. Tänään söin wokissa, etäpäivän nopea lounas, niitä valmiiksi pilkottuja Tuorekset wokkikasviksia, tofua kuutioina, ja pussi Sichuan-kastiketta sekään. Nuudelien kaverina oli oikein hyvää. Käytän tofua myös joskus leivän päälle, patoihin jne.
Tofuissakin on eroa. Alpron ja Lidlin on aika karsean makuisia, vaikka maustaisi miten. Jalotofussa (myös valmiiksi marinoiduissa) on tosi hyvä makuprofiili ja rakenne. Yipin tofu, se valmis soija-inkiväärimarinoitu on kans tosi hyvä ja helppo. Käytän wokkeihin, pyttäriin, curryruokiin kanan sijasta, grillattuna ja bbq-soossilla maustettuna jne. Pataruoissa menee myös hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En minkään. Mielestäni aivan karmeaa pascaa. Syön mieluummin paljon vihanneksia, ja lihan lihana enkä minään "tofulihana".
Ei tofu ole mikään lihankorvike. Se on hyvin perinteinen soijaJUUSTO, jota on tehty idempänä vuosisatoja ennen nykyisiä vegevillityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tofuissakin on eroa. Alpron ja Lidlin on aika karsean makuisia, vaikka maustaisi miten. Jalotofussa (myös valmiiksi marinoiduissa) on tosi hyvä makuprofiili ja rakenne. Yipin tofu, se valmis soija-inkiväärimarinoitu on kans tosi hyvä ja helppo. Käytän wokkeihin, pyttäriin, curryruokiin kanan sijasta, grillattuna ja bbq-soossilla maustettuna jne. Pataruoissa menee myös hyvin.
Myös ne tofu-paahtopalat on todella hyviä, kiinteämpi vähän broilerimainen koostumus kuin perus tofussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan pho-keittoon (Vietnamilainen nuudelikeitto). Siinä ihan paras mun mielstä, kun oikein hyvin maustaa. Ja sekasyöjä oon, mutta tykkään käyttää tofua.
Ei siihen laiteta tofua! 😮
Vege-versioon laitetaan ja sitä syödään paljon Vietnamissa. Sen voi tehdä mihin vain proteiiniin tai ilmankin. Toki alkuperäiset reseptit ovat olleet pho bo (nauta) ja pho ga (kana) näistä voi kyllä varioida erilaisia versioita. Sori en heittomerkkejä osaa laittaa oikein.
Kaikkia näitä olen Vietnamissa asuessani syönyt.
Mä olen hurahtanut näihin bowl ruokiin. Tofua laitan kun syön aasiaversioita.
Eli ensin kuivataan tofu kuutio ja laitetaan painon alle tai semmoiseen puristimeen, että ylimääräinen neste saadaan pois. Yleensä yön yli.
Sitten mieleiseesi marinadiin päiväksi. Töiden jälkeen siivuyetaan ja paistetaan rapsakaksi pannulla. Samalla keittyy riisi tai nuudeli.
Pilkottuja kasviksia pannulle lämpiämään. Tee kastike.
Se on vartti niin pääsee kasaamaan kulhoon. Riisit/nuudelit alle. Porkkana siivuja päälle, kuten kaalisilppua, ituja.. tofupalat, kastike..
Jos iso nälkä niin vielä keitetty kanamuna (soijamarinoitua) mukaan.. tai raaka, siten että kypsyy lämpimän ruuan päällä.
Jalotofusta tekee kahdelle.
Silken tofua tulee toisinaan käytettyä kasvissosekeitossa. Se on pehmeetä, että hyvin sekottuu joukkoon.
Sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minkään. Mielestäni aivan karmeaa pascaa. Syön mieluummin paljon vihanneksia, ja lihan lihana enkä minään "tofulihana".
Ei tofu ole mikään lihankorvike. Se on hyvin perinteinen soijaJUUSTO, jota on tehty idempänä vuosisatoja ennen nykyisiä vegevillityksiä.
Proteiinin lähteenä kuitenkin käytetty.
Tuo juusto ajatus oli outo, jopa korealaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiinin lähteenä kuitenkin käytetty.
Tuo juusto ajatus oli outo, jopa korealaisille.
Miksi yhdistät proteiinit lihaa?
Käärin tofun keittiöpyyhkeeseen ja laitan painon alle, jos olen suunnitelmallinen nii jonkun tunnin aikasemmin, yleensä vaan ekana kun alan keittiö-hommiin.
Raastimen isoimmalla terällä (mullon semmonen normi mummolta peritty raastin) suikaleiks. Pannulla paistan; oliiviöljyä, chiliä, inkivääriä (raasteena, purkista), soijakastiketta, hintsu taatelisiirappia. Roppakaupalla ku laittaa mausteita, nii eipä maistu tofulle enää.
Tykkään syyä tota paistettua-maustettua raastetta ihan silleen, samalla kun vaiks kasviksia ja perunaa. Pitsan päälle oon kans laittanu.
Yleensä wokkiin, sopii myös lisukkeeksi/ proteiiniksi mille tahansa kasvisruoalle. Vähän soijakastiketta mausteeksi ja viipaleet paistetaan pannulla. Jos enemmän jaksaa näprätä, niin siitä voi pyöräytellä myös pullia tai pihvejä yhdessä muiden ainesten kanssa, reseptejä löytyy netistä. Jalotofun sivuilla on valtavasti reseptejä.
Nuudelin kanssa kasvisten kaveriksi, siis wok tyyliin.
Sushiin, silloin mausteeksi riittää se että tofun antaa ensin marinoitua soijakastikkeessa.
Usein sitten ihan vaan pelkän kvinoan tai nuudelin kanssa jos tarvitsee jotain nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä olet saanut käsityksen että tofu yrittää matkia lihaa? Ihan tiedoksi että tofua on valmistettu Aasiassa jo tuhansia vuosia ennen kuin missään päin maailma on edes valmiiksi marinoituja lihasuikaleita myyty :D
Lihauskovaisten ulina on kyllä surkuhupaisaa kuultavaa.
Vierailija kirjoitti:
Yököttävän makuista ja rakenne yhtä paha
Siinä taas yksi joka ei ole ikinä kuullut mausteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan pho-keittoon (Vietnamilainen nuudelikeitto). Siinä ihan paras mun mielstä, kun oikein hyvin maustaa. Ja sekasyöjä oon, mutta tykkään käyttää tofua.
Ei siihen laiteta tofua! 😮
Googlaa reseptejä, myös tofu pho-nuudelikeitto on.
Sellaisen, joka lentää suoraan ruokajätteisiin.
Niihin jotka päätyvät biojätteeseen.