Oliko lapsuudenkodissasi lihamylly?
Veivattava. Yläosassa suppilo, johon lihaköntsä syötettiin.
Kommentit (17)
Ei, jauheliha on ostettu valmiiksi jauhettuna.
Kyllä oli ja monet murekkeet sekä vatkulit sillä veivattiin.
Lapsuudenkodissani ei ollut. Nyt on mökillä ei kodissa. T. Mummeli 75+
yleiskoneessa oli joku erillinen osa
Ei ollut. Minun yh äitini oli vegaani jo 90 luvulla, jolloin synnyin. Mummolla oli lihamylly koristeena. Jauhelihat osti kaupasta valmiiksi jauhettuna.
N33
Ei ollut, mutta oli pyöritettävä tahko... Että on sitä kierretty muutakin kuin tahkoa!
Oli, ja minullakin on. Kala ei järvestä nouse valmiina murekepihvinä.
On mulla edelleen. Kun hyvät hampurilaiset haluan tehdä niin paras jauhaa lihat itse.
Ja makkaran tekoon.
Sähkökäyttöinen lihamylly oli/on edelleen. Isäni on hirvenmetsästäjä, joten käyttöä riittää.
Oli, ja on edelleen, käsikäyttöinen Sampo 5-merkkinen mylly, vaikka sitä ei enää käytetäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli ja monet murekkeet sekä vatkulit sillä veivattiin.
Ei sillä mitään vatkulia veivata, vain lihaa ja kalaa, harvemmin muuta ainetta.
En muista, että äidilläni olisi ollut, mutta mummolassa oli, ja minulla myös. Lihat jauhetaan enimmäkseen jo nylkyvajalla, kun metsästysseuran viisain hankinta oli iso lihamylly. Kalaa jauhan enemmän. Varsinkin hauki ja särki ovat erinomaisia murekekaloja.
Oli meillä. 80-2000-luvulla. Iskä kävi mettällä niin hirvenlihaa jauhettiin. Ai että ne lihapullat ja makaroonilaatikot mitä niistä tehtiin oli vähän eriä kuin Saarioisten äitien tekemät...
Ittelläkin olis, jos jostain kävelisi vastaan. En käy metsällä ja vähän syön lihaa, mutta sillä voi jauhaa muutakin kuin lihaa. Esimerkiksi pienet kalat voi jauhaa massaksi, josta tekee pyöryköitä ja pihvejä.
Ei ollut, muistan, että meillä ostettiin jauheliha kaupan lihatiskistä 80-luvulla (70-luvun viimeisten vuosien kauppakäynneistä ei ole muistikuvia, olin sen verran pieni vielä).
Oli, mutta toimi sähköllä. Ei siis veivattava.
Meillä vanhuksilla on. Jauhetaan vain kalaa, kun tehdään kalapullia tai -pihvejä.
Sukupolvikysymys.Isovanhemmillani oli, muttei enää vanhemmillani 80-luvulani.