Vatsan vihlonta oikealla ylävatsalla pidemmän aikaa-voiko olla mitään muuta kuin kasvain?
Noin neljä kuukautta on ollut yhdessä samassa kohtaa tuntemus/lievä kipu/vihlonta, päivittäin enemmän tai vähemmän. Paikallistan sen paksusuolen kohdalle, navasta yläviistoon. Välillä myös tuntuu kuin olisi ylävatsa kova/pinkeä/täyden tuntuinen. Lähinnä pelottaa voiko se olla mitään muuta kuin joku kasvain..joo olen menossa lääkäriin, mutta alkavatko tutkia kun ei ole näkyvää verta ulosteissa, eikä ripulia tai oikein muitakaan vatsavaivoja suuremmin, vain tuo kipu. Paniikkia saan jo lietsottiin tuosta itselleni.
Kommentit (37)
Selvisikö ap:lle mikä vaivan aiheutti? Minulla samanlaista. Epäilen, että suolenmutka aiheuttaa tuntemukset
Ylävatsan vihlonta ja kipu voivat johtua monista eri syistä, eikä kasvain ole ainoa mahdollinen selitys. Tässä on muutamia yleisiä syitä, jotka voivat aiheuttaa oikean ylävatsan kipua:
Sappikivet: Sappikivet voivat aiheuttaa äkillistä ja voimakasta kipua oikeassa ylävatsassa. Kipu voi säteillä selkään tai oikeaan olkapäähän.
Maksasairaudet: Maksaan liittyvät ongelmat, kuten hepatiitti tai rasvamaksa, voivat aiheuttaa kipua oikeassa ylävatsassa.
Mahahaava: Mahahaava voi aiheuttaa kipua ylävatsassa, erityisesti aterioiden jälkeen
Refluksitauti: Refluksitauti voi aiheuttaa polttavaa kipua ylävatsassa ja rintalastan takana
Toiminnalliset vatsavaivat: Toiminnalliset vatsavaivat, kuten ärtyvän suolen oireyhtymä, voivat aiheuttaa jatkuvaa tai ajoittaista kipua ilman selkeää elimellistä syytä
On hyvä, että olet menossa lääkäriin. Lääkäri voi tehdä tarvittavat tutkimukset ja selvittää tarkemmin oireidesi syyn. On tärkeää kertoa lääkärille kaikista oireistasi ja huolenaiheistasi, jotta he voivat tehdä parhaan mahdollisen arvion ja suunnitella tarvittavat jatkotoimenpiteet.
Ja tässä pieni anekdootti, joka saattaa keventää tunnelmaa: "Kun menin lääkäriin vatsakipujen takia, lääkäri kysyi, mitä olin syönyt. Vastasin: 'Vain terveellistä ruokaa!' Lääkäri katsoi minua ja sanoi: 'Ehkä vatsasi kaipaa vähän vaihtelua!'"
Toivottavasti tämä tuo hymyn huulillesi ja auttaa sinua suhtautumaan tilanteeseen hieman kevyemmin. 😊
Voisiko olla myös lihaksen kiinnittymiskohdan kipuilua? Siinä kylkiluiden kohdilla on paljon kiinnittymiskudoksia (en tiedä mikä on oikea termi)
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täällä. Alkoi viime syksynä. Pidemmässä rivakassa kävelyssä voimistuu. Kävin lääkärissä ja verikokeet otettiin. Muuta ei tehty, mutta käskettiin "seurailemaan".
Sinulla väsyy kylkiluiden lihakset ja kramppaavat yms.
Minulla oli nuorena enemmän sitä kun minulla oli todella liikkuva rintakehä.
Eikös sappikivet aiheuta suht kovaa kipua muutama tunti ruokailun jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa. Sappi ja maksa ovat ylempänä kuin kipuni, kipu tuntuu paksusuolen kohdalla. Ja joo olen sinne lääkäriin tosiaan menossa, mutta koska olen katastrofiajatteluun ja ahdistukseen taipuvainen, halusin kysellä vertaistukea, tai jos jollakin ollut samaa vaivaa. Miksihän tällaisiinkin ketjuihin aina vinoilijat löytää, toisen pelolle naureskelua. Ei tulisi mieleenkään kirjoittaa itse toisille noin.
Mitä? Otsikossa lukee ylävatsalla. Ylävatsa ei ole maksan alapuolella.
Mulla kuvailemasi tuntemukset johtuivat sappirakosta, joka oli täynnä pieniä kiviä. Isoja kiviä ei löytynyt ja varsinaista sappirakontulehdusta ei tullut. Sappirakko lopulta poistettiin ja nuo tuntemukset katosivat. Tosin mulla ajoittain alkoi olla koviakin kipuja, mutta vuosia tuo oireili lähinnä paineentunteena ja lievänä kipuna.
Vierailija kirjoitti:
Sappi on oikealla, haima vasemmalla kun katsot vatsaasi ylhäältä päin. Haima ja paksusuolen alkupää ovat samalla puolella.
Vaikea tietää mikä kenenkin oikea on kun kaikki ei tiedä sitä liikenteessäkään.
Mitenkäs maksa?
Päätellen mistä? En ole AP, mutta vastasin kärsiväni samasta ongelmasta. Ihannepaino, aktiiviliikkuja, en ahmi mitään ja ruokavalio hyvin kuitupitoinen. En juo alkoholia ja olen perusterve. Uusia yrityksiä?