Siis kevättä ilmassa HELMIMUSSUT 06
Voi apua, kui osaa ihminen kirjottaa hyvin*nolo*
Maanantaita kaikille. Muillakin ilmeisesti kevättä rinnassa, kun täällä on niin hiljaista?
Meillä nyt selvitty vatsataudista, vihdoinki. Jossain vaiheessa meinas jo usko loppua, tuntu et jatkuu ikuisesti.
Meille ei sen ihmeempiä, meinasin vain laittaa pinon pystyy jospa sitten immeiset tulisivat kertoilemaan kuulumisia.
Mukavaa viikkoa kaikille!
Kommentit (18)
Tämä mamma kotiutui reissusta, voi vitsit että teki hyvää :). Löysin sekä isännälle että Silpulle kivat tuliaiset Tukholmasta ja itselleni laivalta kahdet ihanat nahkasaappaat -70% alennuksella, voiko enempää toivoa :)? Mulla on pitkä, kapea ja matala jalka, joten jos löydän sopivat kengät ne on melkein ostettava -tarvitsin niitä sillä hetkellä tai en. Ihmeellisesti myös mieheni on sisäistänyt tämän, koskei valittanut yhtään. Myyjälle kyllä arvailin pää myyntitiskillä että " mies nirtsaa mut kun näkee nämä..." . Hengissä ollaan edelleen!
Jeltsu, kiitos kasvulistan päivityksestä!
Kirppu80, ei kestä kiitellä. Mulla ei ole mitään epäilystä siitä, ettetkö tarjoaisi Vilmalle turvallista kotia kasvaa. Sinä selvästi olet pohtinut asiaa. Joillakin se vanhemmuuden tunne tulee heti kuin taikaiskusta, toisilla taas kestää, mitäs sitä suremaan.
Hornetit tulivat juuri uunista, menen herkuttelemaan ->
KL.
Kiva kun huhuilit, Kumppari. :) Käyn lukemassa melkeinpä päivittäin, mutta onkohan sitä sitten vaipunut niin kotiäitikoomaan ettei tule kirjotettua ellei joku kysele...
Mehän ollaan nyt oltu tavallisuudesta poiketen terveinä pari viikkoa. Sitä ennen oli se h****tillinen a-virus, mutta sen taisinkin jo referoida. Eiköhän tässä kohta taas joku tauti iske, ja aivan sama oikeestaan jos flunssa tuleekin, kunhan ei sitä mahatautia (sympatiat kaikille sitä sairastaville...)
Meillä oli hurjat synttärit, 35 vierasta, lykättiin maaliskuun puolelle kun oltiin niin kipeinä. Alkuun laskettiin mäkeä tuossa lähikartanon tiluksilla ja sitten herkuteltiin meillä. Nooran halloumisalaatti oli kyllä kaikken suosituin herkku, kiitos vaan loistavasta ohjeesta! Tein tällä kertaa sen ihan suoraan ohjeen mukaan, kun yleensähän oon lisänny siihen halloumiin mitä nyt sitten on kaapista löytynyt. Aivan valtava kiulu sitä meni. Tein jopa ne levitteetkin, ja koko seuraavan päivänki puputin vielä sitä valkosipuli-yrtti-levitettä.
Aaro-Paarosta tuli kyllä kerralla taapero kun 1-v täytti. Se kävelee Veikon perässä pitkin huushollia. Meillä kun on sellanen ihana rata tässä mitä voi kiertää: keittiö - eteinen - olohuone - keittiö - eteinen - olohuone... Taaperokärry lainattiin naapurista, mutta tuolla saunan lauteilla se kököttää. Jos sen ottaa tänne muihin tiloihin, käy siinä niin, että joko Aaro tulee sen kyydistä päälleen alas tai Veikko ajaa sillä Aaron yli. Joka tapauksessa pienemmälle tulee lohduton itku. Palautan sen naapuriin lähiaikoina. Edelleen Aaro kyllä kopsahtelee nurin aika usein eikä vielä kiipeä muualle kuin pikkujakkaroille, ja on kyllä ollut aika reppana viimeaikoina, niin kuin monet muutkin kirjottelivat. Ihan sama juttu meillä, äitin kun näkee niin maailma painaa harteilla ja pitää päästä syliin poraamaan, isin kanssa leikit on tosi kivoja eikä itketä yhtään. Oon joskus kuullu puhuttavan 9-kuisena alkavasta separaatiovaiheesta, oisko tämä sitten vielä sitä...? Vaan oli mitä oli niin kyllä on rasittavaa kun ei pysty yhtään mitään tekemään, varsinkin kun ruokaa laittaa niin roikkuu lahkeesta ja itkee ja itkee ja itkee.
Kotiruoka-asioista täällä on pariin kertaan kyselty. Meillä suurinta herkkua on kanapasta. Siihen tulee kyllä niitä hunajamarinoituja kanasuikaleita, jos ei halua marinadeja käyttää niin se ei sitten käy. Fassiloora muuten: lipstikan lehtien pitäis kuulemma ajaa sama asia kun liemikuution, se on ihan puhdasta yrttiä. Meiltä niitä ainakin saa, en tiedä löytyykö kaupasta. Me on annettu ihan kaikkee mitä ittekkin syödään, nakit menee ja herne-maissi-paprikat ja kalapuikot ja muussi ja lihapullat ja uunikala jne. Veikolle tein aikanaan lohesta kalapullia, niistä se tykkäs vaikka muuten onkin tosi nirso. Banaanista pojat tykkää ihan hirveesti. Sekotan puuroonki molemmille banaania joukkoon niin ei tartte mitään hilloja. Aarolla on tosi hyvä ruokahalu ja joskus kun pelottaa että se syö ittensä tainnoksiin (niinku se kerran jo teki, jos muistatte :) ) niin tarjoon sille sitten vaan jotain ' vähemmän hyvää' , esim. kiisselistä se ei kamalasti välitä, ei se sitä sitten syö jos ei oo nälkä.
Aaro on nyt alkanu taas vähän kiinnostuun puhumisesta. Sehän on ollu pois päiväjärjestyksestä nyt pari kuukautta kun piti tuo kävelyhomma opetella. 9-kuisena se sanoi joukon sanoja, mutta ei oo tehny sitä nyt moneen kuukauteen. Nyt se on vähän alkanu osotteleen kuvia kirjasta ja tapaileen jotain sanoja. Kai hän nyt omasta mielestään osaa sitten niin hyvin kävellä että voi alkaa opettelemaan jotain muuta juttua. :)
Mäki oon miettiny tuota vaatetusasiaa kun Veikko varsinkin on niin kamalan kuumaverinen. Sanoivat päiväkodista ettei vielä kannata laittaa välikausihaalaria kun niiden piha on niin varjoinen. Meidänkin pihassa on toinen hiekkalaatikko ihan sula ja toinen valtavan lumivuoren alla että kyllä siinä saakin sitten miettiä optimaalista vaatetusta. Käytännössä meillä menee kyllä nyt niin että päivällä Veikolla on talvihaalari, kumpparit ja kurikset, mutta jos mennään vielä illalla ulos niin pitää laittaa välikausihaalari ja välivillaset kun toppahaalari on kainaloihin asti märkä. Niillä on aika kivat lätäkötkin siellä päiväkodin pihassa ja minä tiedän kyllä ettei tuota pidä niistä millään pois. Aarolla on nyt ollu toppahaalari ja kumisaappaat. Niin paljon se ei möyri että tarvis kurikset.
Joko kaikki teidän lapsoset on yksien päiväunien rytmissä? Meillä vaan nukutaan edelleen kahdet. Ei se jaksa millään pysyä aamulla hereillä kun herää niin aikasin (7). Ajattelin että annan tehdä niinku haluaa kun kerran oon kotona eikä oo paineita päiväkotirytmiin vielä.
Ai niin, Kirpulle mun piti vielä sanoa, että mullaki on ollu äitiys hakusessa joskus, varsinkin tuon esikoisen kanssa kun aina vaan huusi ja kiukutteli ja itelläkin temperamenttia riittää. Nyt meillä menee niin kivasti etten jaksa vaan millään enää muistella niitä kun ne muistot tuo niin paljon ahdistusta ja voimattomuuden tunnetta. Musta on hienoa että oot löytäny keinon hakea apua, oispa mullaki tullu sillon joskus mieleen. Sitä vaan kuvitteli että on pakko jotenki omilla vaan selvitä. Jaksamista!
Ja lopuksi vielä: onnea plussanneille! Meidän pihaan on tulossa kesäkuun alussa kaksi uutta vauvaa ja viikonloppuna ollaan menossa yhtä 3-viikkoista katsomaan. :) Täytyypä laittaakin sukkapuikot nyt sauhuamaan....
Vilja, Aaro-Paaro (pian 1v1kk ja Veikko-Peikko 2v7kk)
Saanpa vihdoin aikaiseksi kirjoitella pitkän hiljaiselon jälkeen...
Aloitan noista päiväunista, joista viljaa kyseli. Meilläkin Emma nukkuu edelleen kahdet päiväunet. Herää myöskin aamuisin klo 7 ja nukahtaa ekoille unille jo klo 10-1030. Yritin jonkin aikaa siirtää Emmaa yksiin uniin siinä toivossa, että yötkin paranisivat. Tällä ei ollut mitään vaikutusta öihin ja päivät vaan olivat kiukuttelua ja kitinää, joten siirryimme takaisin kaksiin uniin... Varmaan tarvii ne vielä, kun yöt ovat rikkonaisia ja yöunet muutenkin melko lyhyet (klo 21.30-7).
Kotiruoasta. Emma syö lähes samaa ruokaa kuin mekin. Ja hyvin maistuu! Mites teillä muilla sujuu tuo lusikan käyttö? Meillä Emmalla on lusikka kädessä ja vatkaa sillä ruokaa tehokkaasti joka puolelle (paitsi suuhun). Mietinkin joka päivä, että missä kohtaa se menee " pelleilyksi" ja mikä on " normaalia harjoittelua" ...
Onnea plussanneille! Kiva, että meille helmikuisille on jo tulossa lisää vaaveja. Mekin odotamme vauvaa, melko alkumetreillä vielä! Raskausviikoista en osaa sanoa mitään tarkkaa, mutta parin viikon päästä menen ultraan selvittelemään, mitä sinne masuun kuuluu! Oon tosi innoissani toisesta lapsesta, vaikka samalla kauhistuttaa, miten jaksan kahden pienen lapsen kanssa... Toivottavasti uusi tulokas nukkuu hieman paremmin öitään kuin Emma!
Kai sitä pitäisi lähteä ulkoilemaan, kun on noin hieno ilma! En vain vielä ole saanut aikaiseksi ostaa Emmalle kenkiä, vaan odottelen vähän kuivempaa keliä! Emma kyllä mielellään kävelisi jo ulkonakin...
aivan ihanat ilmat alkaa olla, me luuhataan ulkona koko aamupäivä, tyttö vetelee 3 tunnin unia kärryissä et äiti saa kävellä rauhassa. joka aamu olen käynyt n.5 kilsan lenkin kävelemässä, sinä sateisena aamunakin kävelin. iltapäivä ulkoilut suoritetaan ilman kärryjä, tyttö tutkii kaikki mahdolliset roskat ja kivet matkan varrella, pihassa ei voi vielä olla kun on ihanaa kuravelliä..koiraa raahataan mukana ja lapasia keräillään matkalta. hanskat on ihan out.
Juu het kärkeen onnittelut raskautuneille...on se kumma juttu toi kevät, vauvat saa alkunsa ihan noin vaan.
Mun maha kasvaa ja vauva heiluu ihan järetöntä tahtia, huomenna on neuvolalääkäri, katotaan onko reiät vielä kiinni ;))) Aamulla sanoin Dunskulle et täällä masussa on vauva, taputtelin tytön kädellä mahaa, tyttö sano vauva, sitten sano ei kakka, eli onko mun maha sittenkin täynnä paskaa!!!
Voitteko kuvitella, eilen yks äiti puki lastansa näin: sisävaatteet, villapaita ja -housut, kypärämyssy, kauluri, toppahattu, 3 villasukat, lapaset ja paksut rukkaset ja siihen päälle toppapuku ja sit toppapussiin nukkumaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Meillä oli sisävaatteet(body,sukkikset ja mekko), toppahaalari, lapaset,kumpparit ja kypärä ja pipo...ja penska on ihan hikinen kun herää unilta.
Mitäpä vielä, äitiys on mullakin joskus hukassa, välillä mä mietin et miten ihmeessä mä olen jo 12-vuotiaan äiti. Millä ihmeen eväillä mä olen kasvattanut ton täysjärkisen tytön. Välillä mun pää leviää lasten kanssa, tekis mieli pakata kassit ja lähtee helvetin kauas täältä.Enkä mä yhtään kummastele niitä äitiä joiden mitta oikeesti täyttyy, raja siihen on hiuksen hieno. Kun mitta on täysi sitä ei voi enää tyhjentää. Varmaan mun isompi tyttö joskus aatteleekin et hullun äidin on saanut, mut ainut äiti mä silti olen. Välillä mä kuulen ku se jupisee tuolla yksinään, mut en ota paineita.
Nyt tyttö heräs must go ruokkimaan!!!
kuumetta ja penskat ja rv 27+2
Aurinkoa!
FASSILOORA: Liukumäessä poika laskee selällään maaten. Ja istualteen jos oon varmistamassa selästä, ettei keikahda. Ja se on kivaa... Aika hyvin silti osaa jo " tasapainoilla" ...
ENNI80: Meillä myös " vatkataan" ruokaa lautasella ja nostellaan lusikalla ruokaa pöydälle ja sitten yritetään nostaa takaisin lautaselle... Muutamia kertoja menee suuhunkin kun muistuttaa ja aluksi ohjasin omalla kädellä lusikkaa suuhun. Mutta usein mieleen tulee onko tässä mitään järkeä, kun ruokailun jlk täytyy pestä vaatteet, heppu ja keittiön seinät+lattia jne =)
Mutta nyt kahville ja ulos!!!
Unohdin eilen kirjoittaa siitä, miten Helmi syö. Elikä Helmi alkoi joskus pari kuukautta sitten ekoja kertoja syömään itse, kun joku vaan laittaa lusikkaan ruokaa. Ja edelleen syö samalla tavalla eli ei osaa vielä itse ottaa lusikkaan ruokaa (paitsi puuroa, joka tarttuu lusikkaan kiinni, kun lusikkaa pyörittää lautasella). Sitä olen ihmetellyt, kun alusta asti Helmi on melkein joka lusikallisen laittanut suoraan suuhun. Esikoisella meni ruoat todella pitkään korvaan, tukkaan yms. Sotkua tulee silti ihan mielettömästi ja olen hyvin iloinen, että tämä on vuokra-asunto, missä on ruma muovimatto lattioilla. En vaan tiedä, miten saadan lattia puhtaaksi ennen muuttoa... Nyt viime päivinä Helmi on laittanut toisella kädellä ruokaa lusikalla suuhun ja samaan aikaa toisella kädellä (siis ilman lusikkaa). Joskus tempaisen lautasen äkkiä kauemmas saman tien, kun Helmi on ottanut lusikan käteen, mutta jos haluan itse syödäedes hetken " rauhassa" , annan tytön syödä osan ruoasta käsin. Helmi myöskin haluaa syödä yleensä kaiken itse. Jos aikuinen yrittää syöttää, tulee armoton huuto. Pitää yrittää antaa sellaista ruokaa, mikä pysyy lusikassa. Esim. tänään syödään jauhelihakeittoa, jonka mä aion mössätä Helmille ihan vaan siksi, että syöminen on helpompaa. Sitten esim. makaroonit ja kanan palat laitan Helmille ihan vaan siihen pöydälle, josta saa syödä ne käsin, koska ne ei pysy sillä lusikassa. Viiliä Helmi syö aamupalaksi ja sen mä saan sentään hänelle syöttää. Helmi juo itse mukista, jossa on molemilla sivuilla kahvat. Vettä juo siitäihan siististi (yleensä), Mutta piimä valuu aina jotenkin leukaa pitkin.
Helmi on ollut mun perään jo 6 kk! 7 kk ikäisenä alkoi itkeä mun perään (jos isi otti syliin, mämenin vessaan tms.) ja sitä jatkuu edelleen! Esikoisella sama vaihe kesti varmaan 2 viikkoa ja oli tosi lievää verrattuna Helmiin. Nykyään Helmi ei enää onneksi aina itke, jos mä olen vaikka siellä vessassa, mutta yleensä aina, kun mun pitää mennä jonnekin ja Helmi jää miehen tai jonkun muun seuraan, pitää Helmin päästää ensin parku. Kun olen suihkussa ja mies on Helmin kanssa, Helmi saattaa hakata koko sen ajan kylpyhuoneen ovea. Aikaisemmin esim.aamut oli tosi hankalia, kun Helmi ei ois ollut missään muualla kuin mun sylissä. Oli vähän vaikea tehdä esim. aamupalaleipiä tai tehdä esikoiselle aamupesuja niin. Kun laitoin Helmin maahan, huusi siinä sen ajan ja kirjaimellisti roikkui lahkeessa kiinni. Nykyään saan onneksi hoitaa aamuhommat yms. aika rauhassa ja Helmi touhuaa silloin itsekseen tai veljensä kanssa. Ja se on jännä, kun Helmi haluaisi olla koko ajan mun sylissä, jos mä seison tai kävelen, mutta heti, kun istun, niin kiemurtelee pois. Ei koskaan viihdy kenenkään muunkaan sylissä (siis niin että aikuinen istuisi).
Nyt on pakko mennä herättämään Helmi, ettei yöunille meneminen mene liian myöhäiseksi.
T:Fassiloora ja Helmi (kohta 1 v 1 kk)
Onnea Enni!!!
Tamperelaisten tapaamisesta: Mulla on sähköposti edelleen ihan jumissa, en saa tällä hetkellä edes saapuvia posteja. Eilen sain kyllä vielä Marcelin viestin perille. Yritän saada sen toimimaan tai sitten kaivan vanhan hotmail osoitteen esille.
Ihanan keväisiä ilmoja ollut tällä viikolla. Veeti aivan innoissaan läiskyttelee ja mulii tuolla lätäköissä. Tänään laitoin Jontullekin saappaat ja hyppyytin sitä vesilammikossa, kovasti poikaa nauratti. Edelleenkään poika ei kuitenkaan suostu itse ulkona kävelemään.
Muutama sana on tullut valikoimaan nyt lisää, mm. vettä ja tutti. Ja Joona osaa tulla kertomaan, kun kakka on tullut. Heiluttelee käsiään ja hokee " kakka, kakka" . Iso poika... Ja mun isompi vauvani täyttää perjantaina kolme. Miten aika voi kulua näin nopeasti. Tänään kävin Ideaparkista ostamassa synttärilahjan ja huomenna pitää aloittaa leipominen ja siivoaminen. Lauantaina ja sunnuntaina tulee vieraita tupa täyteen=)
nonnu78 ja nukkuvat ipanat
Muistaakohan kukaan enää edes meitä?
Heti alkuun kaikille tasapuolisesti 1v onnitteluja, isoja nämä meidän " vauvat" !
Vatsatautia on taitanut pyöriä täällä ihan urakalla, mekin ollaan jo toisella kierroksella. Puolitoista viikkoa sitten sairastuttiin kaikki vuorotellen ja eilen Eemi aloitti oksentamisen ja ripan uudelleen. =( Nyt on pienellä korkea kuume vaikkei enää onneksi oksenna. Toivon suuresti että nyt tämä olisi tässä eikä muut sairastuisi tällä kertaa.
Eemi on kävellyt jo reilun kuukauden ja on tosi kova poika kiipeilemään. Kerran jo pudonnut alas lavuaarista ja komea kuhmu ja toinen silmä turposi sen johdosta. Vauhdikas ja iloinen poika. Ihana!
Sanoja tulee harvoja, äiti, anna, tiittis (kiitoksen ja kiitti-sanan välimuoto) ja olikohan muita... tuutttta on tutti. =)
Me muutettiin reilu kuukausi sitten rivariin ja ollaan viihdytty tosi hyvin. Ihanaa kun on oma piha ja kun kesä tulee! Saan maata aurinkoa ottamassa koko kesn jos säät sallivat! =)
Kamalasti taitaa olla uusia vauvoja jo tulossa, keitäs kaikkia saakaan onnitella? Mullakin pahasti vauvakuume vaivaa, en ole edes uskaltanut asiasta mainita miehelle, tiedän että tunne ei ole molemminpuolinen. Kaikki asiat sotii muutenkin kolmannen saamista vastaan, olen myynyt kaikki äitiysvaatteeni, lähes kaikki vauvan vaatteet ja tarvikkeet ja tammikuussa laitatin kierukan.... mutta silti! Haave nousee mieleen vähän väliä ja bongailen itseni vauvakuume osastolta ja odotuspalstalta...
Nyt toi esikoinen vaatii huomiota kun Eme nukahti joten äidin täytynee rientää. Jospa sitä taas osaisi olla aktiivisempi kirjoittamaan... Olen kyllä lueskellut juttujanne mutta muka aina niin kiire tms.... =)
Omeli + Oona + Eemi
Niinhän siinä kävi, että se norovirus vai mikä lie löysi tiensä tänne meillekin! Olin eilen iltavuorossa ja koko päivän oli tosi huono olo. Mies oli yövuorossa ja minä yritin pärjätä Onnin kanssa kotona. No heti, kun sain sen nukkumaan niin juoksin oksentamaan! Onneksi se jäi siihen yhteen kertaan mutta huono olo on jatkunut tämänkin päivän ja ripuli...
Onnikin on nyt oksentanut jo kaksi kertaa. Saa nähdä miten ensi yö sujuu... Vielä se ei ainakaan häiriintynyt oksentamisesta, iltavellin jälkeen oksennukset tursus tutin välistä eikä poika ollut moksiskaan.
Syömisestä sen verran, että Onni on alkanut nyt kelpuuttamaan näitä meikäläisenkin tekemiä pöperöitä. Ihan hyvä niin. Ja kurkkua ja omenaa se haluaa palaset omaan käteen ja niitä sitten pureksii. Tähän saakka olen ollut tosi arka mitään isompia paloja antamaan mutta nyt nuori herra nostaa semmoisen metelin jos ei saa, että " pakko" antaa... :) Omalla lusikalla Onni syö joskus niin, että laitan ruuan valmiiksi lusikkaan ja ohjailen suuhun. Jos annan syödä niin kuin Onni itse haluaa se menee ihan pelleilyksi, lautanen nakataan lattialle heti sen jälkeen kun ruuat on ensin heitelty ympäriinsä... :)
Juupa juu mutta kai se on lähdettävä nukkumaan. Mulla oli tänään syntymäpäiväkin. Tosi " ihanissa" merkeissä tuli sekin vietettyä vessanpytyllä istuessa.... :-/
kumppari 25v tasan & Onni 1v+3vkoa+1pvä =)
Synttäri onnittelut. Mahataudilla taas loisto ajoitus siis... :( Paska tauti, ei voi muuta sanoa. Mutta, pikaisia paranemisia sinne teille!
Enni80, paljon onnea!!!
Ja myöhästyneet synttärionnittelut kumpparille! Toivottavasti sait kivoja lahjoja :).
Omeli, kyllä sinut vielä muistetaan :).
Syömisestä -Silpulla on pääsääntöisesti ollut aina hyvä ruokahalu, syö mitä tarjotaan. Toisinaan on ollut kausia (muistaakseni jossain 8 kk:n paikkeilla viimeksi?) jolloin ruoka ei maita niin hyvin. Ei ole osoittanut oikeastaan ollenkaan kiinnostusta lusikkaa kohtaan, ts. yrittäisi tarttua siihen ja syödä itse tms. Siinä vaiheessa kun omatoiminen ruokailu alkaa kiinnostamaan saa Silppu lusikan kouraan. Nyt kyllä syö mielellään sormiruokaa ja sitä toki tarjotaan päivittäin. Maitoakin menee jo mukista jonkin verran, pullot on toistaiseksi käytössä, joskin ajattelin niistä pikapuoliin luopua. Jos Silvalle ei ruoka maita, niin syötän mitä syö ja sen jälkeen nostan pois syöttötuolista, en " pakko" syötä tai tarjoa muuta ruokaa tilalle.
Ja unistakin vähän -pukelo nukkuu taas vähintään kahdet päikkärit. Nyt kun päätti ryhtyä heräilemään tuntia aikaisemmin yöunilta ei jaksa pysyä hereillä iltapäivään, vaan aamupäivällä täytyy jo torkkua.
Niin ja äidissä roikkumisesta -Silppis ei ole koskaan ollut kovin riippuvainen, mutta nyt on vissiin ollut sellainen vaihe, hyvä jos vessaan pääsin ilman lasta. Välillä otin mukaan ja toisinaan lapsi huusi oven takana niin että ikkunat helisivät. Jos yritin tiskata tai laittaa ruokaa niin toinen roikkuu puntissa ja valittaa. Lienee ohimenevää jo, koskapa muutamana päivänä olen päässyt vessaan ihan rauhassa ja kotitöitäkin voi jo tehdä :).
Mukelo kiipesi eilen ensimmäistä kertaa sohvalle, ilta menikin siihen että koetin opettaa lapselle alastuloa peppu eikä pää edellä.
Kuumetta, pikkasen puki lapsen lämpimästi se äiti :). Mä laitan Silpulle näillä keleillä tietenkin sisävaatteet (body, sukkikset, sukat, housut tms.) ja töppöset, lapaset, kypäräpipon sekä toppahaalarin. Kärryissä on lampaantalja ja makuupussi.
Tänään tulee ostaja hakemaan sohväpöytää, jonka myin huuto.netissä. Huomenna onkin kirppispöytä varattuna yhdessä anopin kanssa, toivotaan että kauppa kävisi hieman paremmin kuin viime kerralla. Jäis edes muutama euro itellekin :).
Meillä kävi viikolla arkkitehti kattomassa taloa ja tekee kellarista piirustukset. Tällä hetkellä koko kellari on kylmillään ja tyhjillään ja varastokäytössä. Neliöitä siellä taitaa olla viisi-kuusikymmentä (mun villi veikkaus...), joten ihan mukavasti saadaan lisätilaa. Ja enemmän siivottavaa :P.
Ei vaan, nyt tekemään jotain hyödyllistä. Hauskaa viikonloppua kaikille!
KL.
meilläkin on nyt ykätauti, toissa yönä tyttö nukku meidän välissä ja iskä sai kivan herätyksen..tyttö oksensi suoraan päähän!!! kyllä mä sain kans osani joten ei naurata yhtään, kaikki petivaatteet patjaa myöten yrjössä,sit nukuttiinkin olkkarissa.
Nyt on sit toisen pään vuoro vuotaa, ripulia pukkaa ihan tajuttomasti. Ja kauheen kiukkunen laps on mulla, eikä yhtään helpota se et oma maha on törkeen kipee ja vessassa pitää juosta vähän väliä.
Kyllä elo on ihanaa!!!!!!!!!
pitäs saada tyttö nukkumaan, ni sais hetken levätä, muuten kitsee ja natisee ihan koko ajan..
kuumetta ja ripulireetta
Neiti alkaa heräileen tuolta parvekkeelta...
Mutta... Nyt on havaittu, et Janika astuu oikealla jalalla sisäänpäin. Ei mitenkään hirveän pahasti, mut kyllä sen huomaa. Joka kerta sitä ei tee, välillä seisoo ihan kivasti jalat suorassa. On nyt kävelly jo 4 kuukautta, joten askeleet on jo melko varmat. Ei oo enää sellasta haparoimista. Meneekö tää aikaa myöten ohi, vai pitäisikö käydä jollain lääkärillä? Kengät on aina ollu kunnolliset ja tukevat ja tyttö tykkää ulkona käyttää niitä. Jotkut sanoo, et vois kokeilla pitää sisällä kenkiä väärissä jaloissa, mut kun toinen jalka on ok. Pitäis ostaa kahdet parit...
Jos jollain on neuvoja, niin tänne vaan!
Nii, ja onnee taas plussanneille! =)
Jansku
Heips taasen!
Ihan ensimmäiseksi onnittelut kaikille niille, jotka odottavat jo seuraavaa lasta! Meillä ei vauvakuume ole vielä onneksi vieraillut, toivottavasti ei vielä vähään aikaan vierailekkaan! Jotenkin on näissä kolmessa ihan tarpeeksi vähäksi aikaa. En sano, etteikö vielä joskus... :)
Nyt on ollut vaan jotenkin tosi vaikea tämä alkuvuosi... Juuri tossa kaverille puhuin, että joulukuusta asti oltu enempi tai vähempi kipeitä. Muistan sen hyvin siitä, ku siskolle synty lapsi joulukuun alussa, eikä voitu mennä vauvaa kattoon, ku oltiin flunssassa!! No sillon oli flunssaa joka meni sitten lopulta sekä juha-matin että rebekan korviin... Rebekka söi sitten kaksi kuuria ja juha-matille kävin eilen hakemassa neljännen kuurin!!!! Tammikuussa oli eka, helmikuussa toinen ja nyt sit taas! Kävin viimelauantaina hakemas kuurin, ku edellinen ku loppu, ni parin päivän pääst nousi kuume! No aattelin sitte, että nyt poika paranee, ku aluks sai nii mietoja lääkkeitä ja nyt sai kunno kuuri. Kuuri loppu torstaina ja lauantaiaamuna pojalla oli herätessä 38.4 kuumetta! No minä sitte heti päivystykseen ja korvatulehdushan se siellä oli! Siis jo neljäs! Saatii sitte kertakuuri, joka siis otetaa kaikki kerralla ja pitäis silti vaikuttaa se 10pvää... Jos tää kuuri ei tehoa, lääkäri suositteli putkien laittoa.
No, kun pääsin pojan kanssa kotiin, rupesin kuuntelemaan sen hengitystä. Hengitti jotenkin todella vaikeasti ja puuskuttamalla. No aattelin, että seurailen, syödään ja nukutaan, josko tilanne siitä rauhoittuisi. No poikapa ei jaksanu paljoo syödä, ku hengitys otti koville. Aattelin sitte, että koitetaa nukkua, ku ei siis ollu viel olleska nukkunu, mitä nyt lääkäriin meno ja tulomatkalla.... mikä muutenkin juha-matille todella harvinaista, että 20minuutin matkalla nukahtaa!!! No sitte koiti sylii nukuttaa, ku oltii mummolassa muutenkin käymässä. Ei meinannu poika nukkua, halus vaa olla pystyasennossa. Nukahti lopulta sylii iha pystyasentoo ja koiti siinä sit laittaa sitä vähä parempaa asentoo, eli makuulle, ni heti heräs itkemään. Ja eiku uudestaa pystyy ja nukuttamaa. No sit taas nukahti ja laitoi sängylle nukkuu ja itte köllöttelee vieree. Ei siinäkää kauaa nukkunu, ku heräs istuun ja itkeen. Annoi siinä hetkwn istua, kunnes huomasi et poika o iha väsyny ku huojuu ja vaappuu ku mikäki. Otin se sit kainalooni sillai puoli-istuvaa asentoo ja siinä nukku taas hetken, ennenku koiti nousta ite ylös ni heräs. Piti sit lähtee kotii nukuttaa ja mittasi kuumee joka oli noussu jo 39asteeseen, vaik ennen nukkumaan menoa mummolassa olin antanu supon! Lähdin siitä sit´päivystykseen, uudestaan samana päivänä, kun ei pojan hengitys mikskään ollu muuttunu! Lääkäri ei löytäny keuhkoista eik keuhkoputkista mitää vikaa, mut itekki totes, et pojan vaikea hengittää. Hengitteli sit sellasta avaavaa lääkettä jost ei ollu mitää vaikutusta. Sit lääkäri soitti tayssin lastenmlääkärille, mitä tehä, ni käski antaa uudestaa hengityslääkettä ja jos ei tehoo, nit sit sairaalaa... No poika hengitteli huudon kanssa uudestaa ja eipä silläkää sanottavaa merkitystä ollu, ehkä hieman laukas tilannetta. Se verra että lääkäri uskalsi kotiin laittaa lähete tayssiin mukana! Sano siis lähtösanoiks, et kotiin saa mennä sillä ehdoll, että jos tilanne illan tai yön aikana vähänkin muuttu, saman tien sairaalaan! En siis käsitä, mikä juttu se oikein oli, tulehdusarvot oli ihan normaalit, eikä keuhkois kuulunu vinkunoita eikä mitää muutakaa.... no kotia ku päästii ja laitoi pojan nukkuun, nukahti samantien ja hengitykses ei mitään viikaa!! Ajattelin sitte aamulla, että kai se vaikeutuu sit ku poika rasittaa päivän mittaan itteensä, mutta ei mitää! Kuumetta ei o tänää ollu, ja hengitys sujuu ku rasvattu!! Outoa, todella outoa!!
Itte nukui todella huonosti, ku koko aja säpsähti hereille kuuntelee pojan hengitystä, mis ei ollu mitää vikaa!! Aatteli eka ajellessa takas lääkärii, et oon vaa jo iha hulluks tulossa ja ylireagoin, ku ollaa oltu koko aja kipeitä, mut kyl se lääkäriki ihmetteli, et mikä pojan saa tollai noi vaikeesti hengittämään... ku hengitti välillä todella tiheesti, sit puuskutti ja välil piti pitkiöä taukoja hengittämisessä! Onneks se o nyt ohi, toivottavasti toi lääkekuuriki tehoo, että poika pikkuhiljaa paranis!
Iteki rupee olee nii puhki tähä laste sairasteluu, ni mitä ne itte sit onkaa, ku koko ajan kipeitä! Alkuvuodesta sairastettii vesirokkoki, et täällä jos missä taudit pyöriny! Mä todella toivon, että ei saatais sitä noro tai rotavirusta, mitä nyt kauheesti liikkeellä!!! *koputtaa kolmesti puuta!*
Eli voimia niille, ketkä paljon sairastelleet, tiedän todella, mitä se on ja kuin väsyny siin on! Siin ei paljo enää järki juokse ku iha tyhjästä ja turhasta jo lapsille hermostuu ja tulee huudettua...
Mutta kait mä lopetan tän sairastelusta kertomisen ja meen haukkaan vähä jotai iltapalaa! Täytyy joskus toiste kirjoitella muita kuulumisia
sinilila kera lasten
mutta ei, kun täällä vaan roikun!
Mä olin taas iltavuorossa ja oli jälleen kerran sen verran vauhdikas päivä, että unta saa nyt taas odotella... Herätyskello on soimassa klo 5.30 joten se uni sais tosiaan jo tulla!
Meille ei kummempia. Onni syö nykyään paljon huonommin kuin ennen ja se ruokailu on yhtä temppuilua. Mies oli reippaana lukenut neuvolasta saadut opukset ja sen mukaan se kuuluu ikään. Eli jospa se joskus oppis syömään ihmisittäin.
Muutenkin Onni on taas jotenkin niiiin mariseva ja vänisevä, että en tiedä mitä sille keksis! Voihan se olla, että se reagoi mun työssä käymiseen noin, koska ei se miehelle kuulema marise samalla tavalla. Mutta heti, kun minä ilmestyn niin se ulina alkaa. :-/
Kävely sujuu meilläkin jo ihan hyvin. Myös ulkona, kun otin sen meidän vanhan taaperokärryn ulkokäyttöön niin sillähän se kävelee pihallakin pitkät matkat. Ja ilman sitäkin pääsee jo muutamia metrejä kaatumatta vaikka epätasaista onkin. Pallon perässä Onni konttaa myös pihalla ja yrittää kivuta hangen päälle konttaamaan mutta eihän se näin lauhalla onnistu! :)
Jännityksellä odotan tarttuuko meihinkin se kamala norovirus, kun työpaikalla on se osalla ollut... Toivottavasti ei!! Yäk! Ihme kyllä jos siltä säästyy. Täytyykin huomenna käydä kaupassa hamstraamassa kaikkia perusjuttuja niin on sit valmiina jos se virus iskee vaikka koko porukkaan kerralla! Mä oon aina aika hysteerinen noissa ja yritän varautua pahimman varalle... :)
Sitähän mun piti vielä ennen nukkumaan menoa huhuilla, että mitähän sille Viljaan poppoolle kuuluu?! :)
Niin ja onnea taas kaikille raskautuneille! :)
Nyt kohta painun pehkuihin...
kumppari&Onni onnelllisesti unten mailla
Meillä nukuttu yö hyvin ja herätty vasta 07.15! Ihanaa, poika nukkui koko yön omassa sängyssään ja heräsi vasta tuolloin! Itselläkin ihan erimoinen olo,pirteä! Jospa yöt alkaisi nyt rauhoittumaan, niiltä kahden tunnin huuto sessioilta!
Nyt hra Hupuli syö iskän kans puuroa ja äippä pääsi het aamust koneel=)
Mites teillä muilla lapsoset nykyään syö? Meillä siis kotiruokaa ja hra haluaa jopa itse välillä " syödä" , joka aika mahdotonta... Mutta ruoka määrät on kasvaneet ihan valtaisiksi!!! Tietysti kun kasvaa ja kehittyy ja liikkuu koko ajan, mutta tuntuu hurjalta... Eilen esim, päivällisellä: ~3dl makaroonilaatikkoa ~ruispalasta puolet ~lasi maitoa ~banaani, sitten en enää tarjonnut mitään, ajttelin että räjähtää kohta... ja parin tunnin päästä veteli ison lautasellisen puuroa... No ei saa " valittaa" vaan olla tyytyväinen kun syö, kun niitä syömislakkojakin joskus ollut.
Meillä ei vieläkään kävellä itekseen, tosi hyvin taaperokärryllä ja La:na otti 3askelta huomaamattaan, kun kävelytin ja tuli tarpeeksi mielenkiintoinen juttu vastaan: Kummisetä.
Sanojakaan ei vielä tule kuin muutama oma. Mutta kerkee vielä hyvin!
Nyt tämän hetken suosikki leikit on: kukkuu-piiloleikit, osaa mennä tuolin taakse ja olla hiljaa kun kaikki etsivät, kauan jaksaa olla hiljaa siellä kunnes kurkkaa, ja voi sitä riemua ja naurua! Leikkipuistoissa liukumäki:Kiipeää hienosti raput ylös, sitten vain pitää kääntää istuma asentoon ja hienosti laskee! Ja tätä jaksaa tehdä kauan... =)
Mutta kait sitä täytyy mennä aamukahvin keittoon! Ja ulos, näyttäisi taasen aurinko pilkistelevän!
T:Hupulin(1v.1kk)Äiti
Täällä on varjossa +5 ja auringossa tietenkin paljon enemmän. Esikoiselle laitoin tänään ekan kerran välikausihaalarin villapuvun kanssa puistoon, mutta Helmillä on vielä toppahaalari (tosin se ei ole niin paksu kuin esikoisen toppahaalari). Puistosta on melkein kaikki lumet sulaneet ja lapset ovat ihan onnessaan kuraleikeissä. Helmikin taas vaihteeksi viihtyi puistossa ja mennä tepasteli siellä ympäriinsä itsekseen. Tuntuu viihtyvän siellä sitä paremmin, mitä kauempana äidistä on =) Rengaskeinuille on koko ajan kova hinku ja niihin nostankin sitten aina välillä keinumaan (ei osaa kyllä pitää kiinni). HUPULINÄITI! Miten teidän poika laskee liukumäkeä? Siis istualteen vai makuulleen? Helmi ei osaa vielä istualteen (onkohan toi suomea?) laskea,vaan laskee jalat edellä mahallaan maaten. Silloin harvoin, kun haluaa laskea.
Helmi on parin kuukauden huonon syömisen jälkeen syönyt nyt 1,5 viikkoa hyvin! Laitan edelleen liian pieniä annoksia, kun en voi tajuta, että Helmi syökin enemmän kuin 2 teelusikallista... Pääasiassa syö samaa ruokaa kuin me muutkin, mutta esim. valkosipuliperunoista tai maksalaatikosta ei tykännyt. Ja silloin kun teen meille jotain sellaista ruokaa, mihin tulee esim. valmiiksi marinoituja broilerifileitä tai liemikuutioita, en anna niitä Helmille, kun ovat niin täynnä suolaa, aromivahvennetta, lisäaineita yms. En kuitenkaan saa esim. keittoihin makua ilman kasvisliemikuutiota, mutta silloin teen helposti Helmille oman keiton viereissä kattilassa. Ruoan kanssa Helmi juo tällä hetkellä piimää ja lounaan ja iltapalan jälkeen imetän.
KUMPPARI kirjoitti, että Onni on viimepäivinä ollut kitisevä tms. ja meillä on just päin vastoin! Helmi oli tossa aiemmin monta viikkoa jotenkin tyytymätön, mutta nyt on jo monta päivää (tai viikkoa, ajantajua ei mulla enää vissiin ole) ollut tosi hyvällä tuulella. Ehkäpä se auttaa, kun on masussa ruokaa =) Siis Helmin kohdalla. Helmi touhuilee kovasti kaikenlaista ja sitä on tosi huvittavaa seurata! Lempihomma on tunkea pyykinpesukoneeseen kaikkea tavaraa (viime aikoina Hesareita siitä vierestä). Muutenkin kuljettelee tavaroita koko ajan ympäri asuntoa. Kirjoja kantaa luettavaksi, mutta ei sitten kuitenkaan jaksa keskittyä niihin sekunttia kauempaa... Muutenkaan Helmi ei juuri paikallaan pysy. Kiipeilee koko ajan minne pääsee, mutta onneksi on sen verran lyhyt, ettei pääse esim. sohville. Eilen, kun esikoinen oli isänsä kanssa jumpassa, Helmi innostui kiipeilemään pojan potkuautoon. Seisoi siinä istuimella, piti työntökahvasta kiinni ja rynkytti autoa niin, että meinasi kaatua sekä tyttö että auto.
Hitsi, meillä on uusi tietokone (kannettava) ja tällä on jotenkin tosi hankala kirjoittaa. No, ehkä mä joskus totun näihin.
Nyt jos menis leikkimään lasten kanssa, kun Helmi heräsi uniltaan.
T:Fassiloora ja Helmi (kohta 1 v 1 kk)