Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada äiti ajamaan autoa, neuvokas!

Vierailija
27.03.2025 |

Vanhempani asuvat maalla, jossa ei julkista liikennettä ole. 

Tähän saakka isäni on hoitanut kaikki kuljetus hommat, mutta isä joutuu keväällä leikkaukseen, jonka jälkeen ei voi ajaa moneen viikkoon. 

Äitini on ajanut kortin joskus 80- luvulla, mutta ajanut ei ole juurikaan. Kun olin lapsi, oli paikkakunnalla hyvin toimivat bussiyhteydet ja äiti teki kotona perhepäivähoitajan töitä.

Äiti on henkisesti ja fyysisesti terve 65- vuotiasita, ja on varovaisen myönteinen ajamisen uudelleen opetteluun. 

Miten tässä pitäisi edetä? Koska ajokokemus on niin vähäinen, olisi varmasti tarpeen mennä autokouluun. Korttikin on sellainen vaaleanpunainen pahviläpyskä.

Neuvokaa miten äiti saadaan ajamaan!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kysyä autokoulusta jonkin tapaista kertauskurssia ajoon ?

Vierailija
2/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulusta voi ostaa tunteja kortillinenkin, sieltä lähtisin jos noin pitkä tauko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä tuleva autoilutarve on tiedossa jo nyt, niin kipin kapin äiti varatkoon muutaman ajotunnin paikallisesta autokoulusta. Siitä kai se lähtee, jos kerran on varovaisen positiivisella mielellä jo.

Vierailija
4/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sedän vaimolla oli ajokortti muttei ajanut koskaan, koska ei halunnut. Eli ketään ei pakottaa jos ei halua, jos taas itse haluaa niin muutama ajotunti autokoulussa onnistuu.

Vierailija
5/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini rupesi ajamaan, kun isältä murtui lonkka.  Harjoitteli vähän siskon kanssa

Vierailija
6/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa rohkaista ajamaan ensin hyvin lyhyitä, tuttuja ja turvallisia reittejä kodin ympärillä, vaikka ensin ihan naapurustossa ja sitten edelleen lähikauppaan tai huoltoasemalle jne., sitä mukaa, kun rohkeus kasvaa. Tai voi mennä jonnekin isolle, tyhjälle teollisuusalueelle harjoittelemaan ajamista. Jos ap pääsee pelkääjän paikalle opastajaksi, sekin voi auttaa.

Ja tietenkin kannattaa myös perehtyä liikennesääntöihin yms. teoriaan netin kautta, jotta väistämissäännöt ym. palautuvat mieleen. Pelkästä ajotaidosta ei hyvää seuraa.

Vierailija
7/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaaleanpunainen läpyskä ei ole enää voimassa. Tai ehkä on, mutta vanhojen korttien voimassaoloajat ovat muuttuneet siitä, mitä alun perin olivat.

Kannattaa ehdottaa ajamista jollakin suljetulla alueella. Ja tietenkin ottaa muutaman ajotunnin liikenteessä.

Vierailija
8/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulussa muutamia ajotunteja, myös teoriaosuus on hyvä kerrata.

Vierailija
9/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuommone vanha kääpä enää opi ajamaan, tappaa vielä jonkun nuoren niin kun tänäänkin saatiin lukea lehdestä. Menköön taksilla

Vierailija
10/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten rentoutuvat kotona pari viikkoa. Ruokaa kaappeihin. Ei sen äidin tartte minnekkään mennä,buranaa kaappiin ja hoivaa miestään kuntoon. Kotonakin voi joskus olla menemättä minnekkään. Tuttaviakin voi kutsua päiväkahveille. 

Tosin anoppini ja appi asuu korvessa ja heillä ainakin joskus naapureilta kysellään puolin ja toisin jos joku on menossa kaupoille, että toisi vaikka pari maitoa. 

Vierailija
11/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika iso ongelma, että miehet ei anna vaimojensa ajaa auoa kun ne ei muka osaa. Sitten kun ukon kunto huononee, niin ollaan ihan pulassa ja eristyksissä. Omasta suvustakin löytyy näitä tapauksia vaikka kuinka monta.

Ihmettelivät, kun meillä vaimo ajoi melkein aina kun mentiin maalle. Itse tykkäsin lukea automatkat, vaimon maha ja pää ei sitä kestänyt, tuli pahoinvoivaksi. Aika kului sitten hänellä paremmin ratissa. Jatkuvaa vinoilua minulle, että olenko juonut korttini.

Vierailija
12/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Adoptoi" minut keski-ikäinen ja opeta minut ajamaan. Jos äitisi ei suostu. Haluaisin myös maalle.

Vierailija
13/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on aikuinen ja ajaa jos tahtoo. Minä ainakaan en saa omaa jääräpää-äitiäni tekemään yhtään mitään mikä ei häntä huvita!

Vierailija
14/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuommone vanha kääpä enää opi ajamaan, tappaa vielä jonkun nuoren niin kun tänäänkin saatiin lukea lehdestä. Menköön taksilla.

Suksi sinä saatana vttuun. 65-vuotias ei ole vanha kääpä, vaikka sinun äitisi onkin. Sitä paitsi ap:n äiti osaa ajaa. Ajotunteja tosin täytyy ottaa ja ajokortti uusia.

Vierailija
15/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten rentoutuvat kotona pari viikkoa. Ruokaa kaappeihin. Ei sen äidin tartte minnekkään mennä,buranaa kaappiin ja hoivaa miestään kuntoon. Kotonakin voi joskus olla menemättä minnekkään. Tuttaviakin voi kutsua päiväkahveille. 

Tosin anoppini ja appi asuu korvessa ja heillä ainakin joskus naapureilta kysellään puolin ja toisin jos joku on menossa kaupoille, että toisi vaikka pari maitoa. 

Sössön sössön. Luuletko että tuolla asenteella pärjätään loppuun saakka? Kuusikymppiset eivät ole edes vanhoja. Saattavat elää vielä 30 vuotta.

Vierailija
16/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kysyä autokoulusta jonkin tapaista kertauskurssia ajoon ?

Ihan turhaa, Parempi on vaan ajella jonkun sukulaisen tai hyvän naapurin kanssa. Ja ensin siellä maalla pikkuteillä. Kyl se siitä sit lähtee...

Vierailija
17/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP Tässä vielä. Kiitos neuvoista, paitsi vittuilijoille pöh.

Äiti on itse halukas opettelemaan ajamisen uudelleen. On vielä sellainen ongelma, että hänellä ei ole ajolupa voimassa, ei aikanaan toimittanut tarvittavia lääkärintodistuksen poliisille, kun niitä vaadittiin (40v täytettyä)

Pitääkö siis koko autokoulu suorittaa uudelleen? Äiti suostuisi tähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän