Miten keuhkoputkentulehduksen aikaan voi nukkua?
Olen ollut kuusi viikkoa kipeänä. Ensin B- ja perään A-influenssa. Se alkoi vähän parantua, kun kuume taas nousikin, kova yskä ja hengenahdistus. Todettiin keuhkoputkentulehdus. Tulehdusarvot olivat normaalit, eikä keuhkoista kuulunut keuhkokuumetta. Ongelma on, että yskin tolkuttomasti ellen istu tai kävele etukenossa. Aiemmin pystyin makaamaan mahallani, enää ei onnistu. Limaa vaan tulee loputtomiin yskän mukana. Meinaan oksentaa. Käskettiin lepäillä, mutta en nyt pysty nukkumaan lainkaan. Mitä ihmettä teen? Kuume on laskenut, olo aivan rätti, enkä juuri pysty syömään.
Kommentit (17)
Opiaatit ja opioidit hillitsevät yskää. Niitä vain ei helpolla yskään määrätä. Onneksi mulla oli viime syksynä Panacodia kotona, kun sairastin ihan hirveän yskän. Lääkäri kauhistui, kun kerroin, että olin ottanut niitä yöksi "Sehän on huumelääke!" Niin, lääke, jota mulle oli aikaisemmin määrätty leikkauksen jälkeiseen kipuun. Kestän kipua paremmin kuin yskää, niinpä lääkkeitä jäi runsaasti yli. Tokikaan sitä yskää hillitsevää lääkettä ei kannata ihan hirveitä määriä vetää, koska se lima on hyvä yskiä pois, mutta just yöksi, että saa nukuttua. Eikös sen levon nyt pitäisi olla tärkeää toipumisen kannalta.
Jos sulla ei ole Panacodia kotona, niin apteekeista saa Codetabsia, jossa on ihan vähän kodeiinia. Voihan sitä kokeilla, onko siitä apua.
Itse laitoin tyynyjä tueksi ja nukuin istualtaan, sen mitä yskimiseltä pystyin. Limaa tosiaan irtoaa ihan järkyttävästi. Joskus menen yöllä keittämään hunajavettä, että saisi kurkkua rauhoitettua.
Hommaa pep-pullo ja puhalla limat pihalle.
Kiitos vinkistä. En ole ikinä ollut näin kipeä. Influenssat oli pientä, silloin sentään nukuin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin tyynyjä tueksi ja nukuin istualtaan, sen mitä yskimiseltä pystyin. Limaa tosiaan irtoaa ihan järkyttävästi. Joskus menen yöllä keittämään hunajavettä, että saisi kurkkua rauhoitettua.
Mulla ei tosiaan riitä, että olisin istuallaan, pitää olla etukenossa. Yritin nukkua pöydän ääressä pää pöydällä. Ei yskittänyt paljon, mutta huono olo. Ap
Otettiinkin tulehdusarvo? Onko keuhkot kuvattu? Ei keuhkokuumetta välttämättä voi "kuulla".. kauan sulla on ollut märkäistä yskää?
Minulla oli joskus olin niin kipeä monta kuukautta luulin että kuolen, en saanut terveydenhuollosta apua
Vierailija kirjoitti:
Hommaa pep-pullo ja puhalla limat pihalle.
No siis saan limaa pihalle vähän liikaakin. Kun rauhoittuu, hetkessä erittyy uudet :( ap
Vierailija kirjoitti:
Otettiinkin tulehdusarvo? Onko keuhkot kuvattu? Ei keuhkokuumetta välttämättä voi "kuulla".. kauan sulla on ollut märkäistä yskää?
Minulla oli joskus olin niin kipeä monta kuukautta luulin että kuolen, en saanut terveydenhuollosta apua
Tulehdusarvo oli ihan normaali. Nyt ei ole enää kuumettakaan. Ei kuvattu. Ap
Se on siis ihan mukavaa, että kipuun suhtaudutaan sillä tavalla vakavasti, että leikkausten ym. yhteydessä määrätään kunnolla sitä kipulääkettä. Mutta sitä en ymmärrä, miten yskää ei nähdä kärsimyksenä. Mulla oikeasti alkoi olla viime syksynä itsetuhoisia ajatuksia sen yskän kanssa, kun se jatkui vain. Kirsikkana kakun päällä oli se, että terveydenhuollossa ei ketään kiinnostanut vointini. "Ota hunajaa." Joo, vedin varmasti puoli purkkia hunajaa päivässä, mutta ei siitä mitään huomattavaa apua ollut. Vieläkin sieppaa, enkä ole helposti ärsyyntyvää ihmistyyppiä.
Terv. se Panacodia suositellut.
Vierailija kirjoitti:
Vedä känni
Vedä käteen
Ap, ymmärrän saman kokeneena tuskasi. Syyksi paljastui lopulta astma. Varaa aika lääkäriin, pyydä keuhkokuvaus, pef-mittari, spirometria. Sitä ennen ensiapuna pyydä vaikka nettilääkäristä Ventoline ja/tai Bufomix. Saat näillä keuhkoputket auki ja hengityksen kulkemaan. Auttaa välittömästi.
Oletko saanut troppeja siihen nyt. Onko ollut antibioottia ja maitohappobakteeria. Onko ollut alkoholipitoinen yskänlääke, hengitystä avaava valmiste (astmaatikoille), nenäsuihke ja nenäöljy jne. Onko allergioita hoidettu jos niitä on. Onko pastillia joka ei liian voimakas vatsalle. Onko verikoe otettu koska viimeksi. Onko yksityisestä lääkäristä apua, labra tai terkkari julkisella, joka ottaisi vakavasti. Onko sukulaisia avuksi. Onko kaulaliina ja lämmintä päällä, pipo. Onko tarpeen tutkia enemmän keuhkoputkea tai keuhkoja, entä kitarisat, nielurisat. Onko oireita poskionteloista.
Vierailija kirjoitti:
- Otettiinko tulehdusarvo? Katso aloitus ja lue se.
Mulla on kerran ollut keuhkokuume ja olihan se tuskaa verrattuna influenssoihin. Sain antibiootin josta meni vatsa niin sekaisin että piti melkein vessassa nukkua, jouduin syömään toisen kuurin vatsan takia.
Koronassa se nukkuminen vasta olikin vaikeaa. Se uniapnea oli ihan helvetillistä. Joka kerta kun meinasit nukahtaa niin heräsit kuorsauskorahdukseen heti.
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut troppeja siihen nyt. Onko ollut antibioottia ja maitohappobakteeria. Onko ollut alkoholipitoinen yskänlääke, hengitystä avaava valmiste (astmaatikoille), nenäsuihke ja nenäöljy jne. Onko allergioita hoidettu jos niitä on. Onko pastillia joka ei liian voimakas vatsalle. Onko verikoe otettu koska viimeksi. Onko yksityisestä lääkäristä apua, labra tai terkkari julkisella, joka ottaisi vakavasti. Onko sukulaisia avuksi. Onko kaulaliina ja lämmintä päällä, pipo. Onko tarpeen tutkia enemmän keuhkoputkea tai keuhkoja, entä kitarisat, nielurisat. Onko oireita poskionteloista.
Antibiootit on poskionteloihin, kortisonisuihke, Nasolin, nenäkannu. Verikoe pari kk sitten. Yskänlääke kuulemma hidastaa paranemista. Kai tämä paranee, mutta tarvitsisin unta :(
Vedä känni