Esilääkitys silmien laserleikkauksessa
Mitä esilääkettä ne antavat ennen silmien laserleikkausta?
Auttaako se oikeasti jännitykseen ja paniikkiin? Onko joku, kenelle esilääkitys ei tepsinyt?
Olen nyt aika varmasti menossa silmien laserointiin, mutta pelottaa se että jos se esilääke ei tehoakaan. Minulla on paha taipumus paniikkikohtauksiin ja luulen että lääkitys ei siihen auta ja joudutaan keskeyttämään toimenpide minun paniikkikohtauksen vuoksi
Kommentit (9)
Oma kokemukseni on varmaan pari vuosikymentä sitten. Kävelin sairaalaan, olin ottanut kotona annetut kaksi diapamia.
Pian lähdettyäni rupesi askel oudosti joustamaan. En huomannut mitään psyykkistä, vaan ainoastaan sen että asfaltti muuttui kumiasfaltiksi. Pääsin kuitenkin ajoissa perille, jännitti hiukan mutta en nyt mitenkään tärissyt. operaatio oli kiusallinen (ne otti silmämunasta imukupilla kiinin, en nähnyt mitään) mutta kipeää ei tehnyt. Kun nousin, näin paljon paremmin. Illan mittaan näkö parani ja seuraavina viikkoina tajusin että leikattu silmä näkee nyt paremmin ja tarkemmin kuin koskaan laseilla tai piilolaseilla. En ole katunut eikä ole tullut jälkioireita. Silmät leikattiin eri kerroilla, väliaika oli vähän hankalaa mutta turvallisempi tehdä noin.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan HUS:in Meilahden Silmäklinikalle mene. Siellä on aivan ammattitaidottomat hoitsut ja optiikkerit. Lisäksi tylyjä ja huutavat kaikki muut sairautesi Oma kannasta ja Maisasta kaikkien kuultaville.
Täysin päinvastainen kokemus. Se on ainoa paikka jonne uskaltaisin mennä.
Tuskinpa saat mitään, koska voit jäädä koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan HUS:in Meilahden Silmäklinikalle mene. Siellä on aivan ammattitaidottomat hoitsut ja optiikkerit. Lisäksi tylyjä ja huutavat kaikki muut sairautesi Oma kannasta ja Maisasta kaikkien kuultaville.
No mihinkäs sitten?
Luulet ehkä autavasti, mutta lisäät potilaiden ahdistusta. Suomessa ei silmäsairauksiin ole parempaa tahoa. Tai jos on, niin kerro ihmeessä kaikille.
t. Eri
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan HUS:in Meilahden Silmäklinikalle mene. Siellä on aivan ammattitaidottomat hoitsut ja optiikkerit.
Lisäksi tylyjä ja huutavat kaikki muut sairautesi Oma kannasta ja Maisasta kaikkien kuultaville.
Missä sun leikkaus tehtiin? Meilahden sisäänkäynnin aulassa?
..kaikkien kuultaville.. kenen kaikkien
Silmäni leikattiin Silmäsairaala Valossa pari vuotta sitten. Sain odotushuoneessa diapamia hieman ennen laserleikkausta. Se tehosi nopeasti ja vei jännityksen.
Sain diapamin 15min ennen leikkausta. Eihän se ehtinyt vaikuttaa kuin vasta se leikkauksen jälkeen . Suosittelen sinua sopimaan, että menet sinne reilu tunti ennen leikkausta, niin otat sen diapamin hyvissä ajoin.
Itse sain aikanaan puolikkaan diapamin. En tuntenut mitään vaikutusta, mutta yllättävän rauhallista siinä oli makoilla. Ei tullut mitään tarvetta liikahtaa, vaikka minulla on paniikkihäiriö.