Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työtön opiskella monimuotototeutuksena korkeakoulussa?

Vierailija
25.03.2025 |

Tarkoitan opiskelua työttömyyskorvauksella. 

Olen hakeutumassa uudelleenkoulutukseen eri alalle. Kuulin että työkkäri ei hyväksyisi omaehtoisiksi opinnoiksi monimuotona tehtäviä opintoja. Onko jollain oikeaa tietoa pitääkö tämä paikkaansa? Tuntuu että määräykset, asetukset ja laki muuttuu jatkuvasti eikä ajantasaista tietoa ole missään. Hakuaika on umpeutumassa joten ei ole aikaa odotella viikkokaupalla työkkärin yhteydenottoa. 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei hyväksyisi? Nehän lasketaan päätoimisiksi ja johtavat tutkintoon.

Vierailija
2/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Opintojen toteutustavalla ei ole mitään merkitystä. Se ratkaisee katsooko työkkäri opintojen olevan työllistymistäsi edistäviä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen vaan opintotukeen.

Vierailija
4/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi odotella, kun voit ihan itse olla yhteydessä työkkäriin ja kysyä tätä asiaa? Kannattaa tosin muistaa, että omaehtoinen opiskelu on mahdollista vain 2 vuoden ajan. Loppuaika sinun pitää joka tapauksessa opiskella omakustanteisesti. 

Vierailija
5/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Opintojen toteutustavalla ei ole mitään merkitystä. Se ratkaisee katsooko työkkäri opintojen olevan työllistymistäsi edistäviä. 

Ehtona on se, että pitää olla irtisanottu tuotannollisista tai taloudellisista syistä. Esimerkiksi suoraan lukiosta tai peruskoulusta valmistuva ei voi opiskella työttömyyskorvauksella.

Vierailija
6/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Opiskella voi myös työttömyyskorvauksella, jos on saanut siihen työvoimaviranomaisen suostumuksen. Googlaa omaehtoinen opiskelu ja opi. 

Vierailija
7/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos opinnot voi suorittaa omaehtoisina opintoina. Tukiaika on toki rajattu 2v mikä ei riitä korkeakoulututkintoon.

Vierailija
8/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehtona on se, että pitää olla irtisanottu tuotannollisista tai taloudellisista syistä. Esimerkiksi suoraan lukiosta tai peruskoulusta valmistuva ei voi opiskella työttömyyskorvauksella.

Höpö höpö. Ei tarvitse olla irtisanottu. Itse opiskelin omaehtoisesti, vaikka olin työtön vain sen vuoksi, että määräaikaista työsuhdettani ei jatkettu. 

Vierailija
9/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lienee tavallista, että työttömyystuella voi opiskella ainoastaan TE-koulutuksissa, jos/vain siitä on sovittu omassa suunnitelmassa TE-henkilön kanssa etukäteen. Kansalaisopistokin saattaa olla este työttömyysturvan saamiselle, jos harrastus vie liikaa aikaa mahdolliselta tulevalta kokoaikatyöltä.

Vierailija
10/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos opinnot voi suorittaa omaehtoisina opintoina. Tukiaika on toki rajattu 2v mikä ei riitä korkeakoulututkintoon.

AMK:ssa voi hyvinkin riittää. Minulla meni monimuotototeutuksena tradenomintutkinnon suorittamiseen 2v 3kk. 

Vierailija
11/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Opiskella voi myös työttömyyskorvauksella, jos on saanut siihen työvoimaviranomaisen suostumuksen. Googlaa omaehtoinen opiskelu ja opi. 

Joo poikkeuksia tietysti on, mutta jos työttömyyskorvauksella opiskelu onnistuisi tosta vaan, niin tuskin kukaan opintotuell opiskelisi, se kun on tuntuvasti työttömyyskorvausta pienempi.

Vierailija
12/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Ei tarvitse olla irtisanottu. Itse opiskelin omaehtoisesti, vaikka olin työtön vain sen vuoksi, että määräaikaista työsuhdettani ei jatkettu. 

Minä opiskelin omaehtoisesti vaikka olin itse irtisanoutunut (ja sain vielä karenssinkin).

Vierailija
13/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös monimuotototeutus lasketaan päätoimiseksi opinnoksi, eli on samalla viivalla päivätoteuksen kanssa. Tukiasioista en vain osaa sanoa, sillä kävin töissä monimuototeutuksen ohella.

Vierailija
14/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Mutta isoissa kaupungeissa ei pääse niihin, paikat täynnä. Jolloin amis-monimuoto. Tai joku syrjäisempi korkeakoulu kaukana? Kaikki ei enää sinne jaksa.

Vierailija
15/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK:ssa voi hyvinkin riittää. Minulla meni monimuotototeutuksena tradenomintutkinnon suorittamiseen 2v 3kk. 

Tuo kertoo kyllä kaiken tradenomitutkinnon laadusta :D

Vierailija
16/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo poikkeuksia tietysti on, mutta jos työttömyyskorvauksella opiskelu onnistuisi tosta vaan, niin tuskin kukaan opintotuell opiskelisi, se kun on tuntuvasti työttömyyskorvausta pienempi.

Missään ei ole sanottu, että työttömyyskorvauksella opiskelu onnistuu tuosta vaan. Sinulle vain kerrottiin, että työttömyyskorvauksella opiskelu on mahdollista. Sinähän luulit, ettei ole. 

Vierailija
17/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu henkilöstä ja tutkinnosta. Kyllä niitä maistereita on ennenkinb kahdessa vuodessa valmistunut kun on vedetty hurjia opintomääriä vuodessa.

Vierailija
18/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kertoo kyllä kaiken tradenomitutkinnon laadusta :D

Samaa mieltä. Siltikin, vaikka aika monta kurssia sai kuitattua työkokemuksen perusteella suoritetuiksi. 

t. lainaamasi

Vierailija
19/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

>> Kuulin että työkkäri ei hyväksyisi omaehtoisiksi opinnoiksi monimuotona tehtäviä opintoja. Onko jollain oikeaa tietoa pitääkö tämä paikkaansa?

Kuulit väärin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kuka tahansa työtön voisi omaehtoisesti opiskella työttömyysrahalla.

T. monimuotoisesti työttömänä opiskellut ja juuri valmistunut insinööri

Vierailija
20/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun olet valmistunut siitä jostain naistutkimuksesta 57-vuotiaana, mistä luulet saavasi töitä???