Esimerkkejä siitä, miten heikot sisäluku- ja kirjoitustaidot haittaavat palvelua?
Tuntuu, että törmään tähän yhtenään. Erilaisissa palveluissa, terveydenhuollossakin ja kirjallisesti käydyssä asiakaspalvelussa (esim. chat), ihmisten huonot sisäluku- ja kirjoitustaidot heikentävät palveluiden ja asiakaspalvelun tasoa. Ihmettelen esim. chat-asiakaspalvelijoita, käydäänkö rekrytointiprosesseissa ollenkaan heidän kirjallisia vuorovaikutustaitojaan läpi?
Väitän että en ole itse tässä yhtälössä pahin ongelma, esim. siksi että saan toistuvasti kiitosta kirjallisen vuorovaikutuksen osaamisestani työelämässä, ja opiskelumenestykseni äidinkielessä on ollut aina kiitettävää.
Oletteko muut huomanneet kuvaamaani ilmiötä? Sisäluku- ja kirjoitustaitojen yleistä laskua?
Kommentit (10)
Kela jäädytti tuet aikanaan kun ei osannut laskea yhteen. Vaativat minulta puuttuvasta tonnista selitystä. Mitään tuhatta euroa ei ollut. Virkailija vaan ei ollut osannut laskea oikein.
No musta on tuntunut siltä, että luetun ymmärtäminen on asiakaspalvelijoilta heikentynyt. Ja tilalle saa HYMIÖITÄ edustamaan hyvää palvelua. Vituttaa tällainen kommunikaatio esim. pankissa.
Itse olen malliesimerkki maisterista, joka on suorittanut opintonsa Suomessa osaamatta kirjoittaa kieliopillisesti hyvää ja selkeää suomenkieltä. En ole asiasta ylpeä. Päinvastoin. Tietysti osaamattomuuteni kertoo enitenminusta mutta ehkä se kertoo myös siitäkin, että ei korkeakoulutuskaan takaa sitä, että sen suorittamut osaisi kirjoittaa virheetöntä tekstiä. - Lukea ja ymmärtää lukemaani osaan kohtalaisesti numeroita ja lasemista en erityisen hyvin. Mateamtiikkaa mahdanko osata juuri lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen malliesimerkki maisterista, joka on suorittanut opintonsa Suomessa osaamatta kirjoittaa kieliopillisesti hyvää ja selkeää suomenkieltä. En ole asiasta ylpeä. Päinvastoin. Tietysti osaamattomuuteni kertoo enitenminusta mutta ehkä se kertoo myös siitäkin, että ei korkeakoulutuskaan takaa sitä, että sen suorittamut osaisi kirjoittaa virheetöntä tekstiä. - Lukea ja ymmärtää lukemaani osaan kohtalaisesti numeroita ja lasemista en erityisen hyvin. Mateamtiikkaa mahdanko osata juuri lainkaan.
Niin ja tämähän oli vain esimrrkki, että en vastannut edes siihen, mitä kysyttiin.
Olen huomannut. Ja kauhulla mietin, että aikuisten Pisan mukaan suomalaisaikuisten lukutaito on kuitenkin kärkitasoa.
Jos sinulla on ongelmia kaikkien kanssa niin ainoa yhteinen tekijä olet sinä
Joo todellakin olen huomannut. Nuo chat-asiakaspalvelut on hyvä esimerkki. Miten lie rekrytointi tehty, onko arvioitu lainkaan kirjallisia/oikoluvun taitoja. Mutta "vaarallisinta" tämä on tietysti silloin, kun viranomaiset tai terveydenhuolto eivät osaa kielellisesti hommaansa, ja siitä seuraa sitten itselle haittoja. Näistä kannattaisi vaan aina jaksaa antaa palautetta. Muuten palveluntarjoajilla ei ole mitään signaalia siitä, että työntekijöiden olisi hyvä kehittyä kielellisissä taidoissaan, tai rekrytoinnin vaatimuksia pitäisi tarkentaa.
Vierailija kirjoitti:
No musta on tuntunut siltä, että luetun ymmärtäminen on asiakaspalvelijoilta heikentynyt. Ja tilalle saa HYMIÖITÄ edustamaan hyvää palvelua. Vituttaa tällainen kommunikaatio esim. pankissa.
Olen myös huomannut hymiöiden lisääntyneen asiaviestinnässä samalla, kun kirjallinen ilmaisu on rapistunut. Oudoin kokemukseni on työhaastattelukutsu muutaman vuoden takaa. Kutsu tuli sähköpostiin ja oli parin lauseen mittainen, mallia "Moikka! Me halutaan kutsua sinut haastatteluun tiistaina kello 14 paikassa X, ota todistukset ja CV mukaan!!" Tämän perään lähettäjä oli lätkäissyt halailuemojin. Kyllä, halailuemojin.
Kävin kyllä haastattelussa mutta kokemus oli niin outo sekin, että huokaisin helpotuksesta, etten tullut valituksi. Toisaalta osasin varautua jo haastattelukutsun perusteella siihen, että kyseisessä paikassa lienee hieman erikoista porukkaa töissä. Mitään halailumeininkiä haastattelussa ei sentään ollut, päinvastoin minulle kutsun lähettänyt työntekijä ei edes puhunut juuri mitään koko haastattelun aikana.
Minusta tässä on taustalla kaksi ilmiötä.
1. Virkailijoiden työtaakka on lisääntynyt, eikä heillä ole aikaa tai kapasiteettia perehtyä.
2. Netti, some yms. on heikentänyt ihmisten keskittymiskykyä.
Juuri eilen vastasin yhteydenottopyyntöön, joka oli tullut LinkedInissä. Liitin heti ensimmäiseen viestiin CV:n. Sain vastaukseksi ihan selkeän copy paste -tekstin, johon oli vain vaihdettu vastaanottajan nimi. Muutamalla viestillä olin vahvistanut, että vastaan heidän speksejään. Ja mitä pyytää tämä sankari seuraavaksi? "Lähetätkö meille myös päivitetyn CV:n".
No, projekti on pieni, työn hinta on hyvä ja tehtävä mielenkiintoinen, joten otan varmaan projektin vastaan. Mutta onhan se mukavampi työskennellä instanssille, joka ottaa ihmiset aidosti huomioon ja antaa sen näkyä.
Täällä sen huomaa oikein hyvin. Toki ei voi tietää milloin kyse on tahallisesta ja milloin tahattomasta väärinymmärtämisestä.