Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Runsaat kuukautiset - eli kuinka paljon?

Vierailija
21.03.2025 |

On ns. yleisessä tiedossa, että runsaat kuukautiset voi johtaa raudanpuutteeseen ja anemiaan. Lääkäritkin taitaa tämön hyväksyä, kun Terveyskirjastossakin (https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00173) niin lukee.

Siellä lukee myös, että runsas vuoto on yli 80 ml kiertoa kohden, ja toisaalta että Vuodon määrää ei pyritä mittaamaan, vaan diagnoosi perustuu naisen itse kuvaamaan vuodon määrään ja oireiden haittaavuuteen. Mutta! Eihän tuo 80 ml eli 0,8 dl ole edes mikään teurastamomeininki, eikä ainakaan ole mitenkään arkea haittaavaa mun tapauksessa, kun supermegatamponit riittää ihan ok runsaimman vuodon aikana yölläkin. En siis osannut ajatella, että mun kuukautiset olisi runsaat tässä mielessä, vaikka ne siis taitaa ollakin.

Tästä päästäänkin dilemmaan: lääkärin mielestä mun kuukautiset ei voi olla runsaat siinä mielessä, että ne aiheuttaisi raudanpuutetta, koska ne ei juurikaan haittaa määrän puolesta elämää (kivut kylläkin), vaikka useamman kierron vuotoja mittaamalla (hyi mua!) vuoto on 75-115 ml per laaki. Lisäksi olen pienikokoinen (= kehon kokonaisverimäärä pienempi kuin 3 kertaa massakkaammalla rouvalla) ja (iik!) kasvissyöjä.

Osaanhan minä toki itsekin yksityiseltä verikokeet hakea (ferritiini = muoti-ilmiö) ja syödä rautaa, mutta olisi se nyt kiva saada ammattiapuakin silloin kun sitä hakee ja tarvitsee. Varsinkin kun en mennyt niiden menkkojen takia lääkäriin vaan näiden seurausten vuoksi.

Minkäslaiset palstailijoiden mielestä on runsaat kuukautiset ja onko teilläkin mahdollisesti päässyt muodostumaan raudanpuutetta tai alkavaa anemiaa? Onko kohdalle sattunut kenties auttavia lääkäreitä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkahullun rnkkumateriaalia.

Älkää vastatko tälle jätkälle. 

Vierailija
2/9 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukupilla on helppo mitata ja voin sanoa että useampi desi tuli ennen lääkitystä. 0.8 ei ole siis mielestänitunsas. Siksi jatkuva lisärauta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/9 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla tuli 30 ml kuukuppi täyteen pahimmillaan puolessa tunnissa (pakko oli käyttää sen lisäksi yösidettä) ja näitä runsaita vuotopäiviä saattoi olla 3-4, kunnes alkoi vähitellen hiipumaan. Kokonaisuudessaan kuukautiset kesti 6-7 vrk. Hb laski johonkin kahdeksaankymmeneen. Että näitä sanoisin jo runsaiksi.

Noin 13 vuotta sitten minulle tehtiin termoablaatio, joka oli elämäni paras ratkaisu. Kuukautiseni loppuivat kokonaan, eivätkä ole palanneet. Hb vähitellen normalisoituu ja elämänlaatuni parani.

Vierailija
5/9 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*normalisoitui

Vierailija
6/9 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa massakkaammalla rouvalla? Lisääkö läski kehon kokonaisverimäärää? Eli jos painat 50kg, niin 150 kiloisella on enemmän verta kehossa vaikka olisi siellä läskien sisässä saman kokoinen kuin sinä pituudeltaan ja luustoltaan. 

Vierailija
7/9 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä tässä nyt on se ongelma?

Vierailija
8/9 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kaypahoito.fi/xmedia/hoi/hoi50033c.pdf

Taulukkoa täyttelemään!

Mun mielestä toi on vähän kehto taulukko, kun siteiden ja tamponien imukyvyt on niin erilaisia.

-AP

Vierailija
9/9 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävä tykkää nussia minua kuukautisten aikana ja se jännästi kielellä lipsuttelee veristä pipariani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi