Miten saa hiukset pysymään hyväkuntoisina?
Pesuvälin pidentäminen ei ole vaihtoehto, mutta muut vinkit on tervetulleita.
Kommentit (40)
Mulla on viimeinkin pitkät hiukset, mutta ovat pörröiset ja katkeilevat. Ilmeisesti ponnarin pitäminen ja ehkä silmälasitkin vaikuttavat katkeiluun, kun nimenomaan korvien kohdilta ja niskasta ovat katkenneet lyhyiksi. En kuivaa ja muotoile, annan vain kuivua. Mitähän tarttis tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viimeinkin pitkät hiukset, mutta ovat pörröiset ja katkeilevat. Ilmeisesti ponnarin pitäminen ja ehkä silmälasitkin vaikuttavat katkeiluun, kun nimenomaan korvien kohdilta ja niskasta ovat katkenneet lyhyiksi. En kuivaa ja muotoile, annan vain kuivua. Mitähän tarttis tehdä?
Kokeilepa jatkossa föönata kuivaksi. Hiukset ovat kaikkein hauraimmillaan märkinä/kosteina, joten ne on hyvä saada nopeasti kuivaksi. Minkälaisia hiuslenkkejä käytät?
Jos itselläni olisi kauniin väriset hiukset, en värjäisi niitä. Mutta minulla on suomalaisille tyypillinen ankea, likaisenvaalea hiiritukka. Näyttää kauniilta, kun laittaa vaaleita raitoja. Kaikki käsittely rasittaa hiusta. Mutta jos hoitaa hiuksiaan kampaamon laadukkailla tuotteilla ja leikkauttaa säännöllisesti, parin kuukauden välein, kuivat latvat pois, niin kyllä ne kiiltävinä saa pysymään. Mitään värikäsittelyjä ei kannata tehdä kotona.
Kaikki katkovat hiuslenkit pois ja hiuspyyhe joku muu kuin froteinen (kauheaa katsoa kun ihmiset oikein pörröttää näillä pyyhkeillä hiuksiaan).
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yhtään kihartuvat hiukset, mutta curly girl -tuotteilla olen saanut hiuksistani sileät ja kiiltävät. Aiemmin olivat ns. frizzyt eli karheat ja liian pöyheät, helposti epäsiistit. Nykyään ei tarvitse kuin vähän sukia kädellä aamulla, edes hiusharjaa en käytä. Käytän ihan markettituotteita, suosikkejani ovat XZ-shampoot ja hoitoaineet.
Jep, sulfaatittomuus tekee hyvää kaikille, ei vain kiharille hiuksille.
Kannattaa etsiä omille hiuksille sopivat tuotteet. Löysin juuri Redken Acidic Bonding Concentrate -tuotteet omille hiuksille. Minulla on pitkät, raidoitetut hiukset, jotka pörrööntyvät. Noilla tuotteilla sain vähennettyä pörröisyyttä ja parannettua hiusten laatua. Aion myös kokeilla tuota Kerastasen hiusöljyvä, joka mainittiin aikaisemmassa kommentissa.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä?
Voit tehdä tavallisesta hoitoaineestasi tehohoidon, jota käytät kerran viikossa. Lisää tavalliseen hoitoaineeseen 1-2 rkl ruokaöljyä. Osa lisää myös kananmunan keltuaisen ja huuhtelee hiukset haaleahkolla vedellä, ettei kananmuna kypsähdä hiuksiin poishuuhtoessa. Hoito lisää hiusten vetolujuutta. Muuten kaikki teräväreunaiset kammat, hiuslenkit ja pinnit pois hiuksia repimästä ja katkomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hyväkuntoisina? Onko terveyshuolia vai johtuuko hiusten käsittelemisestä enemmänkin? Mikä on siis tilanne sinulla?
Samanlaiset kuin tuolla yhdellä kommentoijalla eli " ns. frizzyt eli karheat ja liian pöyheät, helposti epäsiistit."
Ap
Curly girl-metodi on hyvä. Itse olen ostanut edulliset Varpu-shampoon ja hoitoaineen Prismasta. Ne ovat Curly girl-metodiin sopivat ja Suomessa tehtyjä.
Mitä vähemmän kiinnittää huomiota hiuksiin, sitä paremmin ne voivat. Anna niille rauhaa. Jätä pois kaikki kemialliset aineet. Mahdollisimman luonnonmukainen pesuaine. Se riittää. Ihmetyttää tämä kaikkien mahdollisten aineiden määrä, joilla läträtään niin hius- kuin ihonhoidossakin. Ei ihme, että ne voi huonosti.
Olen 68-v pitkähiuksinen mummo. Kampaajalla olen käynyt vain kahdesti elämässäni. Pesen kolmesti viikossa, käytän viileää vettä ja hoitoainetta, annan kuivaa itsekseen. En käytä mitään suoristusjuttuja, enkä käsittele hiuksiani mitenkään, annan olla pitkinä löysällä ponnarilla tai nutturalla. Nyt ovat ihanan vaalean harmaat, melkein valkoiset, mutta hyväkuntoiset ja kiiltävät. Vinkkini on, älä käsittele hiuksiasi. Mutta suojaa auringolta.
Säilyvyyden kannalta tärkeitä tekijöitä lienee hapettomuutta vastaavassa tilassa säilytys.
Esimerkiksi jossain turvesuon pohjalla saattaisi säilyä hyvin.
Kannattaa varmaan käsitellä hiukset ensin jollain pinnoitteella, että turvesuon happamuus ei vakuta niihin voimakkaasti.
Olen kuullut että turvesuohon upotettu voi klöntti saattaa säilyä tuhansia vuosia.
Ehkä hiukset voisi siten laittaan voihin ja upottaa sitten turvesuohon säilymisen takaamiseksi?
Miltä kuullostaisi?
Vierailija kirjoitti:
Käytä wet brushia takkujen selvittämiseen ja öljyä/jätettävää hoitoainetta latvoihin. Harjaa hiukset ennen kuin peset.
Veden lämpötilalla ei suurta merkitystä. Hanki suihkuhattu ja kastele hiukset vain kun peset ne riippuen pesuvälistä. Itse pesen n. Joka toinen päivä tai kahden päivän välein riippuen miltä vaikuttaa/onko hikoillut yms. Mutta jos rasvoittuu paljon en näe ongelmaa pestä vaikka päivittäin.
Pese perusteellisesti ja hiero shampoo hyvin päänahkaan ja anna vaikuttaa hetken. Käytä hoitoainetta vain latvoihin, levitä huolellisesti sormilla ja anna vaikuttaa 5-10 minuuttia. Pari kertaa viikossa käytä hiusnaamiota.
Yöksi laita hiukset löysälle letille tai ponnarille.
Tietenkin hyvä ruokavalio myös vaikuttaa hiustenkasvuun yms.
Riippuu hiuksista. Mulla paksut ja luonnonkiharat, enkä esimerkiksi tasan voi levittää hoitoainetta vain latvoihin, takkukasa siitä jäisi. Hiusnaamioita en ole käyttänyt koskaan, en edes tajua mihin moista tarvitaan. Ja hiukset kiinni on ahdistava nukkua plus sitten ne kihartuvat vain lisää. Hiusten harjaaminen ennen pesua on täysin turhaa.
Eli ap voisi hieman kertoa hiustyypistään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 68-v pitkähiuksinen mummo. Kampaajalla olen käynyt vain kahdesti elämässäni. Pesen kolmesti viikossa, käytän viileää vettä ja hoitoainetta, annan kuivaa itsekseen. En käytä mitään suoristusjuttuja, enkä käsittele hiuksiani mitenkään, annan olla pitkinä löysällä ponnarilla tai nutturalla. Nyt ovat ihanan vaalean harmaat, melkein valkoiset, mutta hyväkuntoiset ja kiiltävät. Vinkkini on, älä käsittele hiuksiasi. Mutta suojaa auringolta.
Miksi nimittelet itseäsi "mummoksi"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen neljän mummo! Eli olen ollut raskaana kolmesti ja nyt minulla on ihanat lapsenlapset! Raskausaikana hiukseni tummuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoksi sanominenhan on kehumista: kaikki eivät koskaan pääse mummoksi! Raskaudet näkyvät hiuksissa ja imettäminen myös. Blondi muuttuu ruskeahiuksiseksi ja imetys saattaa ohentaa hiuksia hetken, mutta yleensä hyvä ravitsemus auttaa.
Vältä kaikkea käsittelyä, myös harjaamista ja föönaamista. Vältä pinnejä ja ponnareita. Käsittele hiuksia aina varovasti, älä hinkkaa, nyi, reuhdo.
Käytä hiuksiin jätettäviä hoitoaineita ja öljyjä.
Raidoitukset ovat ainakin mun tukalleni myrkkyä. Raidoitus ja permanentti ovat olleet varsinainen supermyrkky. En tee enää sitä virhettä. Nykyään mulle tehdään raidat kestovärillä eikä yritetä vaalentaa. Pesun jälkeen huomaa, kuinka hyvin nuo vaalennetut kohdat takkuuntuvat. Pesuväliä kannattaa yrittää pidentää, koska pesu ja sen jälkeinen takkujen selvitys rasittaa hiuksia. Pesen pitkän tukkani vain kerran viikossa, käytän hoitoainetta varsinkin pituuksiin. Selvittelen hellävaraisesti, käytän takunpoistajasuihketta, kosteuttavaa seerumia ja öljysuihketta (kaikkia niukasti) ennen selvittelyä. Annan kuivua itsekseen, joskus laitan paplarit. En juurikaan kihartele sähkövehkeillä, koska luonnonsuoraan tukkaani eivät kiharat juuri tartu. Kampaajalla noin 3 kk välein, trimmataan latvat kunnolla ja lähes joka kerta värikäsittelyä raidoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vältä kaikkea käsittelyä, myös harjaamista ja föönaamista. Vältä pinnejä ja ponnareita. Käsittele hiuksia aina varovasti, älä hinkkaa, nyi, reuhdo.
Käytä hiuksiin jätettäviä hoitoaineita ja öljyjä.
En kyllä laskisi föönaamista käsittelyksi. Tuolla logiikalla pitäisi välttää myös ulkoilua tuulisella säällä..
Suosittelen Kerastasen hiusöljyä.
Varmaan joku kirjoittaa nyt että on pelkkää silikonia jne. mutta toimii!
Vuosia jo käyttänyt, on kallista, mutta riittoisaa, pullo riittää ehkä n. 9kk ajaksi.
Säästöä tulee siitä että kampaajalla voi käydä aiempaa harvemmin tapaamassa latvoja kun eivät kuivu kuten ennen.
Aikanaan sain testerin kampaajalta, mikään muu(!) hiusöljy/latvasuoja ym. EI ole toiminut minulla.
Kannattaa tilata netistä, saa edullisemmin mitä kivijalka kampaamoista.