Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epävakaus on alkanut taas oireilla, en tajua syytä

Vierailija
19.03.2025 |

Olen persoonaltani epävakaa. En ole mikään draama-queen ulospäin, päinvastoin olen onnistunut salaamaan nämä piirteet melko hyvin esim työelämässä. Puolisolleni olen ollut välillä raskas kumppani, mutta olen vuosien aikana onnistunut hallitsemaan oireita ja asiat on saatu järjestykseen. Olen tehnyt asian eteen töitä ja onnistunutkin.

Nyt kuitenkin mennään taas alamäkeä. Joka päivä mielialassa on jyrkkiä nousuja ja laskuja. Olen huomannut että myös töissä on ollut yhä vaikeampi hillitä itseäni. Reagoin todella voimakkaasti. Ennen onnistuin nielemään ja peittämään mielialani heilahdukset, oletetut pettymykset ja sietämättömän tunteen niiden päälle, mutta nyt se alkaa olla vaikeaa. En varsinaisesti tiuski, mutta ulosantini on koko ajan kyynistä. Olen negatiivinen. Välillä olen taas normaali. Kun tulee taas joku asia mikä syöksee mielialan laskuun. Kotonakin on taas vaikeampaa ja se näkyy. Huomaan että myös työkaverit ovat ihmeissään että mikä minua vaivaa. ja pyörittelevät silmiään. Pahinta on, että vaikka aamulla päätän, että maailma saa vaikkakaatua ja olen silti täysin zen, en vaan pysty siihen. 

Pelkään tätä. Olen jo 48 vuotias. Sekin vielä: en ole nuori Olen ollut viime aikoina hieman masentunut ja töissä kuormittunut ihan ilman epävakaa-lisääkin, mutta se ei ole mitenkään uusi olotila. En tajua miksi nyt sitten alkaa pönttö hajota. En juo, urheilen säännöllisesti, saan nukuttua. Mieli vain on synkkä ja kipinät syttyy hetkessä. 

Ja terapiat ynnä muut on käyty. Meneekö tämä siihen, että napsahdan kunnolla jotenkin ja sitten saankin hullun maineen ja saan keräillä tavarani töistä ja kenties avioliitostakin. Onko vinkkejä, niitä otetaan vastaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet.

Vierailija
2/8 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys. 

Terapiasta ja sen kautta parantumisesta puhutaan paljon, mutta mielestäni (itse epävakaana + sellaisia tuntevana) homman tehoa liioitellaan. En myöskään usko kenenkään oikeasti parantuvan tästä- sen voi saada remissioon kyllä hetkeksi, mutta sitten kun tapahtuu jotain triggeröivää, saakin huomata että taas mennään... 

Mulla on SNRI-lääkitys, josta en enää luovu. Tasoittaa ja poistaa ahdistusta, antaa aikaa reagoida. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako valon lisääntyminen näin keväällä sinuun? Osa kokee valon määrän lisääntymisen kasvavana levottomuutena. 

Vierailija
4/8 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako valon lisääntyminen näin keväällä sinuun? Osa kokee valon määrän lisääntymisen kasvavana levottomuutena. 

Ei yleensä ole vuodenaikaan liittyväinen.

ap

Vierailija
5/8 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka töissä uupuminen ja masennus eivät ole uusia asioita, ymmärrän omakohtaisesti hyvin miksi ne pahentavat epävakaata käytöstä. Toki myös tulkitset itseäsi aikaisemman diagnoosin läpi, vaikka samankaltaisia oireita voisi esiintyä elämäntilanteessasi aivan hyvin myös jollakulla joka ei ole epävakaaksi diagnosoitu. Koita keskittyä hoitamaan masennusta ja työuupumusta niillä keinoin jotka sinulla itselläsi toimivat. Hyvä että saat nukutuksi ja liikut. Koita pitää verensokeri tasaisena päivän aikana ja ole itsellesi armollinen. Muista itsereflektoida itseäsi myös ääneen kumppanin kanssa, pyydä anteeksi kun siihen on aihetta ja ole selkeä että yrität auttaa nyt itseäsi - parisuhdeongelmia sinä et nyt enää kaipaa haasteeksesi. Voimia. 

Vierailija
6/8 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka töissä uupuminen ja masennus eivät ole uusia asioita, ymmärrän omakohtaisesti hyvin miksi ne pahentavat epävakaata käytöstä. Toki myös tulkitset itseäsi aikaisemman diagnoosin läpi, vaikka samankaltaisia oireita voisi esiintyä elämäntilanteessasi aivan hyvin myös jollakulla joka ei ole epävakaaksi diagnosoitu. Koita keskittyä hoitamaan masennusta ja työuupumusta niillä keinoin jotka sinulla itselläsi toimivat. Hyvä että saat nukutuksi ja liikut. Koita pitää verensokeri tasaisena päivän aikana ja ole itsellesi armollinen. Muista itsereflektoida itseäsi myös ääneen kumppanin kanssa, pyydä anteeksi kun siihen on aihetta ja ole selkeä että yrität auttaa nyt itseäsi - parisuhdeongelmia sinä et nyt enää kaipaa haasteeksesi. Voimia. 

Kiitos hyvästä viestistä.

ap

Vierailija
7/8 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin vaihdevuodet, aiheuttaa samaa myös diagnoosittomille. Auttasko hormonihoitot? 

Vierailija
8/8 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.