Ihmiset, kasvattakaa hyvä itsetunto!
Tällöin ei tarvitse loukkaantua ja uhriutua herkästi. Elämä on mukavampaa, kun seisoo omilla jaloillaan tukevasti, eikä välitä muiden mielipiteistä.
Kaikkia ei voi miellyttää, eikä kaikki miellytä itseä. Ei tarvitse vaatia, että "minua ymmärretään ja minut hyväksytään."
Jos on hyvä itsetunto, niin tietää että on arvokas, vaikka joku ei näin ajattelisikaan.
Muita on turha yrittää muuttaa.
Kommentit (32)
Jep eikä tarvitse deletoida kaikkea.
Uskoisin, että hyvä itsetunto on lapsuudenkodin peruja. Aikuisena sitä on hyvin vaikea korjata, vaikka tietysti kannattaa yrittää.
Jostakin syystä heikkoitsetuntoiset tykkäävät käydä porukalla vahvaitsetuntoisten kimppuun. Säälittävää selän takana puhumista. Vaikka kai tuo on kohteliaisuus omalla tavallaan.
Kasvatetaan, kasvatetaan, mutta kun ei löydy siemeniä mistään
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että hyvä itsetunto on lapsuudenkodin peruja. Aikuisena sitä on hyvin vaikea korjata, vaikka tietysti kannattaa yrittää.
Vaikka olisi heikko itsetunto nimittäin mulla on, niin voi silti olla moraalista selkärankaa kuunnella eriäviä mielipiteitä.
Missä sitä kasvatetaan? Onko antaa vinkkejä?
Kasvihuone, parveke, ulkona? Paljonko lannoitetta?
Vaatiiko minkälaista lämpötilaa?
Ja ennenkaikkea minkälaiset vanhemmat, geenit ja kasvatus pitää hommata jälkikäteen?
Silloin vanhempien ja isovanhempien pitää toimia oikein, koulun olla hyvä, osua hyvät opettajat harrastuksiin jne.
Sitten pitää kulkea oma tie rohkeasti ja kunnolla.
Heti kun kerrot miten sellainen tuosta vaan kasvatetaan, jos on vuosikymmeniä saanut kuulla olevansa huono ja vääränlainen. Monet voisivat maksaa tuosta tiedosta isojakin summia.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti vaikuttaa, mutta kyllä aikuisena voi tehdä asialle paljonkin. Sanoisin, että melkeinpä aikuisen velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Missä sitä kasvatetaan? Onko antaa vinkkejä?
Kasvihuone, parveke, ulkona? Paljonko lannoitetta?
Vaatiiko minkälaista lämpötilaa?
Ja ennenkaikkea minkälaiset vanhemmat, geenit ja kasvatus pitää hommata jälkikäteen?
Älä uhriudu. Käytä aivojasi.
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä heikkoitsetuntoiset tykkäävät käydä porukalla vahvaitsetuntoisten kimppuun. Säälittävää selän takana puhumista. Vaikka kai tuo on kohteliaisuus omalla tavallaan.
Syntymäitsevarmana naisena voin kertoa, että monelle miesehdokkaalle hyvä itsetuntoni on ollut punainen vaate. Yritetään heti tuoda sitä alas keinolla millä hyvänsä.
Ihmisten pitäisi muistaa, että suurin osa ihmisistä kulkee pää omassa ahterissa. Ja se on hyvä. Ei ihmiset oikeasti kerkeä arvostelemaan sinun ulkonäköäsi, työtäsi, suhteistasi, elämänvalintojasi.
Vierailija kirjoitti:
Heti kun kerrot miten sellainen tuosta vaan kasvatetaan, jos on vuosikymmeniä saanut kuulla olevansa huono ja vääränlainen. Monet voisivat maksaa tuosta tiedosta isojakin summia.
Oletko sitä mieltä, että olet olosuhteiden uhri, etkä voi tehdä asialle mitään?
Oletko itse sitä mitä, että olet huono ja vääränlainen? Pohdi miksi/miksi ei?
Kirjastosta löytyy kirjoja, joista voi olla apua.
Katkeroituminen, passiivisuus ja vastuun pakoilu ovat yleisiä ongelmia ihmiselle, niiden taakse on helppo jäädä.
Kannattaa tehdä työtä ja toimia.
Todella näin on. Tosin tässä kunkin ihmisen ns. sietämisen spektrissä on tietty raja; maksimi, jota kenenkään ei tule ylittää eikä yrittää mahduttaa mitään tämän rajan ylittävää vitsailun tai huumorin piikkiin.
Kunnianloukkaus esimerkiksi on tällainen.
Itsestäänselvä asia. Muttei miksei
kuitenkaan itsestäänselvää
enää 2020-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä "tuosta vaan" kasvateta, se vaatii työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntymäitsevarmana naisena voin kertoa, että monelle miesehdokkaalle hyvä itsetuntoni on ollut punainen vaate. Yritetään heti tuoda sitä alas keinolla millä hyvänsä.
Sama täällä.
Kyllä se kannattaa. Tosin jos joku kohtelee huonosti, kyllä se saa tuntua pahalta, mutta ei enää muserru, jos ei joku hyväksy tai tykkää. Ei tarvitse sellaista validointia, kun se tulee omasta takaa ja muilta, luotettavilta ihmisiltä. Terapeuttini kerran totesi, että kyllä näitäkin ihminen muutaman tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että olet olosuhteiden uhri, etkä voi tehdä asialle mitään?
Oletko itse sitä mitä, että olet huono ja vääränlainen? Pohdi miksi/miksi ei?
Kirjastosta löytyy kirjoja, joista voi olla apua.
Katkeroituminen, passiivisuus ja vastuun pakoilu ovat yleisiä ongelmia ihmiselle, niiden taakse on helppo jäädä.
Kannattaa tehdä työtä ja toimia.
Olen epäonnistunut yrittämisessäkin ja kokeillut jo kaikkea, lukenut oppaita, meditoinut, rukoillut, harrastanut liikuntaa jne. Ammattiauttajan vastaanotollekin olin vääränlainen ja hän sanoi, ettei mun kannata siellä käydä. Olen menetetty tapaus.
Harvalla on hyvä itsetunto.